Transportbarometer van TIMOCOM: Duitse transportbranche voert in het derde kwartaal van 2019 minder opdrachten uit dan een jaar eerder

Maar de negatieve trend lijkt gestopt – de markt bevindt zich op 94 procent van het niveau van vorig jaar

delen op ...
24.10.2019
De dalende trend van het eerste halfjaar van 2019 is gestagneerd en het aantal opdrachten is gestabiliseerd. “De markt bevindt zich momenteel op 94 procent van het niveau van vorig jaar”, zegt Fecke, Business Analyst bij TIMOCOM.
delen op ...

“In vergelijking met vorig jaar daalt de vraag naar transport in Duitsland”, zegt Tilman Fecke, Business Analyst bij TIMOCOM. Maar het aantal vrachten dat vanaf januari 2019 via de vrachtbeurs op de markt is aangeboden, is in de loop van dit jaar stabieler geworden. “De markt bevindt zich momenteel op 94 procent van het niveau van vorig jaar”, aldus Fecke.

Mislukte oogsten door hevige regenval in Spanje, grotere voorraden door de onzekerheid van de brexit in Groot-Brittannië

Als er naar een aantal EU-landen wordt gekeken, zijn er veel verschillen te zien: zo is door de hevige regenval van de laatste weken in het Middellandse Zeegebied en in Oost-Andalusië bij groente en fruit veel oogst verloren gegaan en dat heeft zijn neerslag op de export met vrachtwagens uit deze regio. “De sterke groei van de export die de boeren in Spanje in de eerste twee kwartalen van dit jaar nog wisten te realiseren, heeft dus niet doorgezet”, constateert Fecke. “Daar moet de politieke impasse in Spanje, dat nog geen regering heeft, nog bij worden opgeteld. Dit onzekere klimaat remt ook de export.” Het gevolg is dat er op de markt een gebrek is aan voertuigen die terugrijden naar Zuid-Europa. “Daarom zien we in vergelijking met het derde kwartaal van 2018 een stijging in het aantal aangeboden vrachten van 14 procent naar Spanje en 12 procent naar Portugal ”, vertelt Fecke verder.

Bij de ontwikkeling in Groot-Brittannië is aan de transportbarometer van TIMOCOM te zien dat er veel onzekerheid op de Europese economische markt is – die wordt veroorzaakt door de brexitdiscussie. Het aantal aangeboden vrachten uit de EU-landen naar Groot-Brittannië is in de eerste twee kwartalen van dit jaar met 56 procent sterk gedaald, maar nu wordt er weer meer in de richting van het eiland getransporteerd. Fecke: “In het derde kwartaal zien we weer een toename van de voorraden, wat erop wijst dat bedrijven die een vestiging in Groot-Brittannië hebben, zich momenteel op de volgende maanden voorbereiden.”

De transportbarometer van TIMOCOM – 10 jaar

Met de transportbarometer analyseert het IT-bedrijf TIMOCOM sinds 2009 de ontwikkeling in vraag en aanbod van transport in de smart apps Vracht en Laadruimte die in het Smart Logistics System zijn geïntegreerd. De meer dan 130.000 gebruikers genereren elke dag tot 750.000 internationale vracht- en laadruimteaanbiedingen. Het systeem helpt de meer dan 43.000 klanten van TIMOCOM hun logistieke doelen slim, veilig en eenvoudig te bereiken.