07.06.2018

TimoCom: vraag naar transporten rijst door Duitse topzomer de pan uit

Er dreigt niet alleen een tekort aan chauffeurs, maar ook aan voertuigen voor gekoeld transport

(1)

Erkrath, 07-06-2018 – door het aanhoudende zomerse weer in Duitsland werkt de logistieke branche zich in het zweet. In de periode van februari tot mei van dit jaar is de vraag naar gekoeld transport bijna verdrievoudigd, meldt het transportplatform TimoCom. Het gevolg: in winkels is al te zien dat de rekken steeds leger worden omdat producenten geen transportbedrijven vinden die hun producten kunnen transporteren. 

“De gespannen situatie op de transportmarkt zal in de loop van dit jaar nog erger worden”, zegt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TimoCom.

Het gebrek aan beschikbare laadruimte op de transportmarkt wordt nog eens versterkt door de al hoge vraag naar laadruimte in de lente. “Wij zien dat het aantal aangeboden transportopdrachten in mei met meer dan 30 procent is gestegen in vergelijking met een jaar eerder”, laat David Moog, Business Analyst bij TimoCom, weten. De reden daarvoor is niet alleen het aanhoudend goede economische klimaat in Duitsland. “Door de Duitse topzomer is de vraag naar gekoeld transport explosief gestegen.”

Daarbij gaat het niet alleen om het transport van diepvriesproducten of gevoelige verse producten, zoals groente en fruit. Zo moeten onder andere ook geneesmiddelen, producten die chocolade bevatten en cosmetica bij bepaalde temperaturen, in een volledig gedocumenteerde koudeketen, worden getransporteerd. “De gespannen situatie op de transportmarkt zal in de loop van dit jaar nog erger worden”, zegt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TimoCom.

Er worden records gebroken op de grootste vrachtbeurs van Europa

Deze ontwikkeling van de aangeboden en gevraagde laadruimte is ook terug te zien op het TimoCom-platform. TimoCom is met tot wel 750.000 vracht- en laadruimteaanbiedingen per dag de leidende vrachtbeurs in Europa. “In mei is er op twee dagen een piek van meer dan 840.000 aanbiedingen bereikt”, laat Moog weten. Daarbij waren er maar 90.000 voertuigen beschikbaar voor 750.000 vrachten.

Gburek is ervan overtuigd dat alleen een afname van de vraag in de hete zomer kan leiden tot een betere benutting van de beschikbare voertuigen voor gekoeld transport en vrachtwagens. Daarbij is het nodig om beschikbare laadruimte via neutrale platformen op de markt te brengen – zelfs als transportondernemers momenteel al een overschot aan aanvragen voor vrachten krijgen.

Gburek: “Wij moeten helaas constateren dat bij één derde van de vrachtwagens op de Duitse snelwegen de laadruimte niet helemaal vol of zelfs leeg is.” Dat is in tijden van een steeds groter gebrek aan chauffeurs verre van ideaal en met het oog op het milieu zelfs nauwelijks aanvaardbaar.

 

 

Persbericht downloaden
top