Europese Dag van de Talen op 26 september 2019

TIMOCOM: taaldiversiteit ondanks digitalisering behouden

delen op ...
26.09.2019

Erkrath, 26 september 2019 – op 26 september wordt weer de Europese Dag van de Talen gevierd. Hiermee wil de Raad van Europa bijdragen aan het behoud van de taaldiversiteit in Europa, mensen bewust maken van de voordelen van talenkennis, de individuele meertaligheid stimuleren en Europeanen motiveren om levenslang talen te leren. De actiedag werd in 2001, het Europese Jaar van de Talen, ingevoerd. Sindsdien is het een en ander veranderd, vooral digitaal.

taaldiversiteit, TIMOCOM, Transport, Ladingen,Transportplatform
delen op ...

Het internet is de afgelopen 18 jaar steeds belangrijker en invloedrijker geworden en heeft onze omgang met taal sterk beïnvloed. Dat is niet alleen te merken aan nieuwe woorden – zo werd rond 2004 bijvoorbeeld het werkwoord 'googelen' in Van Dale opgenomen – maar ook aan een toenemende verandering van geschreven en gesproken taal. Dit is voor een groot deel te wijten aan de smartphone die overal wordt gebruikt en spraakherkenningssoftware die aan populariteit toeneemt. Uit het breed opgezette onderzoek 'Europe's Languages in the Digital Age' is verder gebleken dat veel Europese talen worden bedreigd omdat ze de digitale ondersteuning missen. Daar wordt mee bedoeld dat voor deze talen geen geautomatiseerde vertalingen, zoekmachines, geautomatiseerde dialoogsystemen of andere digitale diensten beschikbaar zijn. Daar vallen IJslands, Litouws en Maltees onder, zo blijkt uit het onderzoek.

Eén systeem waarmee zakelijke klanten in 26 talen kunnen communiceren

Dat het ook anders kan, bewijst het bedrijf TIMOCOM uit Erkrath in Duitsland. Er wordt met het Smart Logistics System van TIMOCOM een netwerk van 43.000 IT-dienstverleners gevormd – taaloverstijgend en grensoverschrijdend, welk systeem ook wordt gebruikt. Bedrijven kunnen via dit systeem onder andere volledig digitaal transportopdrachten met zakelijke partners afhandelen. “Alle aanvragen, aanbiedingen en opdrachten alsmede transportrelevante informatie worden automatisch in 26 talen vertaald. We bieden zowel het Latijnse als het Cyrillische alfabet aan”, licht Pélagie Mepin, marketingdirecteur bij TIMOCOM, toe. “Er werken medewerkers van meer dan 30 verschillende nationaliteiten bij ons en we garanderen dat er van de aanvraag van de klant tot de update van het Smart Logistics System in de taal van onze internationale klanten wordt gecommuniceerd”, aldus Mepin. Erkrath ligt dicht bij de internationaal geörienteerde stad Düsseldorf en biedt zo een goede basis voor een goed aanbod.

Het systeem draagt niet alleen bij aan het behoud van de taaldiversiteit, maar helpt verder taalbarrières te overbruggen en de communicatie tussen zakenpartners uit verschillende Europese landen te stimuleren. Want de logistieke sector heeft wel een internationaal karakter, maar uitgerekend hier is de kennis van het Engels van veel medewerkers volgens het internationale vergelijkende onderzoek EF EPI 2018 nog een punt voor verbetering.

Taaldiversiteit stimuleren

TIMOCOM heeft ook vestigingen in Polen, Tsjechië en Hongarije en draagt niet alleen bij aan de taaldiversiteit, maar stimuleert ook direct de kennis van het Engels en Duits van zijn medewerkers. “Bij ons wordt al heel veel Engels gesproken omdat onze medewerkers uit veel verschillende landen komen. Maar we stimuleren ook de deelname aan cursussen Duits en Engels en bieden onze medewerkers aan hun taalkennis in taalcursussen te verbeteren.”

“Uit ons voorbeeld blijkt duidelijk dat digitalisering over het algemeen geen gevaar voor taaldiversiteit hoeft te betekenen en het behoud ervan zelfs actief kan stimuleren”, zegt Mepin. Bedrijven met vestigingen in Duitsland zijn steeds internationaler gericht en bieden hier een goede basis voor. “Wat we hier in Erkrath doen, is zonder twijfel ook in Hamburg, Berlijn, München of Frankfurt mogelijk. En daar profiteert niet alleen het Europese cultureel erfgoed van, waar verschillende talen toe behoren. Meertaligheid zorgt in veel branches ook voor een groot concurrentievoordeel.”