TIMOCOM-casus wint Logistics Hackathon van OTM & LANARK

Team van H.Essers levert een van de twee winnende concepten in Antwerpen

delen op ...
13.12.2019

Erkrath, 12-12-2019 – 'Hoe kan er met een vrachtwagenchauffeur die altijd onderweg is informatie worden uitgewisseld?' Zo luidde een van de in totaal zes uitdagingen die de meer dan 140 deelnemers van de Logistics Hackathon in Antwerpen dit jaar op 27 en 28 november te wachten stond. TIMOCOM, het bedrijf dat met het Smart Logistics System meer dan 43.000 gecontroleerde bedrijven met elkaar in contact brengt, heeft één uitdaging bedacht. En in de winnende casus, die samen met casus van Spadel de hackathon won, ging het om het met elkaar in contact komen en informatie doorgeven.

delen op ...

“We bieden onze klanten een systeem waarmee ze alle belangrijke informatie over het afhandelen van een transportopdracht met hun zakenpartners kunnen delen”, legt Smahan Dahmani-Cicek, countrymanager Benelux bij TIMOCOM uit. Ze was bij de hackathon aanwezig en de uitdaging gepresenteerd. “Juist bij het transport van alle soorten goederen zijn veel mensen betrokken: van de fabrikant en de expediteur tot de ontvanger.” Een bijzondere rol neemt hierbij het mobielste deel van de leveringsketen in: de chauffeur.

Mobiel en direct contact?

Om tijdens het transport informatie te delen, moet de chauffeur ook onderweg alle betrokkenen updates kunnen geven over het transport. De chauffeur moet tijdens de rit ook belangrijke instructies en andere relevante informatie kunnen krijgen. Wie er dus voor zorgt dat informatie snel en makkelijk kan worden uitgewisseld, draagt bij aan een leveringsketen zonder storingen en verbetert zo ook de kwaliteit van de service enorm. Daarbij is het een uitdaging om de chauffeur op te nemen in het communicatieproces. Het begint bij de vele betrokkenen en eindigt bij de verschillende mobiele eindapparaten die de chauffeurs gebruiken.

Meet TIMO!

De uitdaging van TIMOCOM draaide hierom. Het team van experts van H.Essers vond een heel creatieve oplossing voor de uitdaging: ze ontwikkelden TIMO, een logistieke bot die erbij helpt de uitdagingen en barrières bij de communicatie in het transportproces het hoofd te kunnen bieden. TIMO is de 'spin in het web' die aan de ene kant met de disponenten en hun systemen communiceert. Aan de andere kant weet TIMO ook hoe het best contact kan worden gehouden met de vrachtwagenchauffeur: via de app of sms, afhankelijk van de voorkeur. Zo kan TIMO bijvoorbeeld als contact aan de contactenlijst in WhatsApp van de chauffeur worden toegevoegd en zo kan hij updates doorgeven over transportopdrachten.

Het concept overtuigde zowel de jury als Dahmani-Cicek: “We zijn erg onder de indruk van de oplossing die de experts van H.Essers hebben ontwikkeld. Het team zei in zijn presentatie al zo treffend: We all need a TIMO.”

Meer informatie over TIMOCOM vindt u op www.timocom.nl.

Key message: De bedenker van de uitdaging met de winnende casus bij de Logistics Hackathon in Antwerpen is TIMOCOM, een bedrijf dat met het Smart Logistics System meer dan 43.000 gecontroleerde bedrijven met elkaar in contact brengt. Het team van H.Essers levert een van de twee winnende concepten met het idee de informatie uitwisseling in een leveringsketen te verbeteren.