Bij TimoCom is alles zo mooi groen

IT-dienstverlener zet zich krachtig in voor het milieu

Düsseldorf, 2011-01-24 - Ecostroom, toepassing van energie-efficiënte technologie of ondersteuning van milieuprojecten: TimoCom Soft- und Hardware GmbH, provider van webgebaseerde transport-uitbestedingsplatformen, maakt serieus werk van het milieu en verstevigt haar engagement onder het motto „Green we can“ zeer geambitioneerd. Van de talrijke activiteiten profiteren, behalve het milieu en de onderneming, ook de klanten: Actief vermijden van lege ritten levert hen namelijk voortaan een kwaliteitskeurmerk op.

Toegegeven: Duurzaamheid is een begrip dat in de pers- en reclamemedia zo langzamerhand inflationaire trekjes heeft gekregen. Maar één ding is zeker: Het thema duurzaamheid is één van de belangrijkste uitdagingen van de 21e eeuw - en dus ook voor TimoCom! Al vanaf haar oprichting is de IT-dienstverlener begonnen, de business activiteiten onder de noemer Milieu en Verantwoordelijkheid te organiseren. „Duurzaamheid was en is een van de belangrijkste pijlers van TimoCom”, aldus Marcel Frings, Chief Representative van de onderneming, „tenslotte werken onze producten van nature efficiënt en dus hulpbronnenbesparend.“ Alleen al de vrachtbeurs TC Truck&Cargo® zorgt er met tot wel 300.000 vracht- en laadruimteaanbiedingen dagelijks voor dat duizenden lege ritten en zo dus onnodige milieubelasting resp. CO2-uitstoot wordt vermeden.

Goed voor de business, goed voor het milieu.
Een belangrijke focus ligt op bewust energiegebruik. Zo kon dankzij gerichte maatregelen ter verbetering van de efficiëntie bijv. het stroomverbruik van de complete IT-infrastructuur met maar liefst 40% worden gereduceerd. Bovendien is alle stroom op de Düsseldorfse hoofdvestiging voor 100% afkomstig uit waterkracht. CO2-besparing per jaar: Zo'n 400 ton!
Maar ook via een groot aantal afzonderlijke, kleine gedragwijzigingen kan aan het eind van de rit een heleboel bereikt worden, vindt Frings: „Jaren geleden al hebben wij ervoor gekozen, faxberichten uitsluitend via het PC-scherm te lezen. Ons complete postverkeer vindt plaats op gecertificeerd milieupapier dat in heel Europa CO2-neutraal wordt verzonden“.
Om bescherming van de biologische verscheidenheid gaat het bij het project „Levende Rijn“, dat door de natuurbeschermingsbond NABU wordt uitgevoerd en door TimoCom ettelijke jaren financieel wordt gesteund. Doel is de succesvolle hernaturalisering van een 2,5 km lange zijarm van de Rijn.

Iedere TimoCom-klant ontvangt een keurmerk voor duurzame bedrijfsvoering.
Dat „Groen“ ook kosten bespaart, is een positief neveneffect: „Natuurlijk spelen ook economische aspecten een rol“, verduidelijkt Frings: „Investeren in een modern, energiezuinig computercentrum is prachtig voor het milieu, maar ook financieel lucratief vanwege de verbeterde kostenefficiëntie. Duurzaamheid is dus niet in tegenspraak met, maar juist een essentiële voorwaarde voor bedrijfssucces.“Bovendien: Steeds meer logistieke dienstverleners ontdekken „Green Logistics“ als concurrerentiefactor binnen de business. Klanten hebben nu zelfs de mogelijkheid, zich via de website een gratis milieukeurmerk aan te schaffen. Dit kan vervolgens onder andere voor de bedrijfscorrespondentie worden benut, bijvoorbeeld geprint op het eigen briefpapier. Zo herkent iedere opdrachtgever dat men niet alleen op logistiekgebied, maar ook in milieuzaken een betrouwbare partner is.

Om de duurzaamheidsgedachte ook in de hoofden van de eigen medewerkers te verankeren, is het zaak, hen voor dit onderwerp enthousiast te maken. Dat gebeurt via milieudagen en ideeënwedstrijden waarbij iedereen wordt aangemoedigd, suggesties en verbeteringsvoorstellen in te dienen. Uiteindelijk moet er een cultuur ontstaan, waarin een ieder zich persoonlijk voor de bescherming van het milieu verantwoordelijk voelt. Om dit project ook symbolisch te onderstrepen, overhandigde de directie aan alle medewerkers een plant met de vorm van een hart.
Voor de verantwoordelijken is de bescherming van het milieu dan ook meer dan groene romantiek of een modegril om in het openbaar goede sier te maken. Frings: „Als brancheleider onder de vrachtbeurzen mikken wij ook inzake duurzaamheid op een toppositie.“ Goede vooruitzichten dus voor groene logistiek.

Meer informatie over TimoCom vindt u tevens op www.timocom.com.