De hulp moet aankomen

Düsseldorf 18 augustus 2008 – Project Truck Aid Limburg: een hulpproject dat ruime steun en aanhangers verdient – en wel in de letterlijke zin van het woord! Want dankzij de inzet van tien Nederlandse hulptransport-truckers konden honderden kisten vol met hulpgoederen aan behoeftige mensen in Oekraïne worden overhandigd. Gerealiseerd werd dit project met steun van vrijwillige helpers en sponsors, waaronder TimoCom Soft- und Hardware GmbH.

Op 16 augustus 2008 heerste er om 7 uur ’s ochtends al een drukte van belang op de parkeerplaats van „Truckstop B-58“, een truckerscafé in het Nederlandse Venlo: Vele handen verstouwden de laatste kisten, de 16 chauffeurs, waaronder twee vrouwen en een burgemeester, bespraken nogmaals de bijzonderheden van de route. Want het was zo ver: tien 40-tonners waren gereed voor hun reis naar Oekraïne. Mee aan boord: Medische apparatuur, kleding en andere dringend benodigde goederen. Bestuurd werden de trucks met de opvallende grijs-blauwe sponsorhuiven door chauffeurs die zich belangeloos en vrijwillig beschikbaar hadden gesteld. Elk van hen had 14 vakantiedagen „opgeofferd“, want zo lang zouden ze al met al onderweg zijn. Na krap een week had het konvooi zijn plaats van bestemming bereikt. Daar werden de goederen vervolgens via de twee hulporganisaties „Spotnik“ en „Stichting Projecten Oekraïne“ onder klinieken, kindertehuizen en scholen verdeeld.

Al tien jaar lang organiseert een groep van expediteurs en truckers dit soort hulpkonvooien, geheel vrijwillig en onbezoldigd. Oekraïne was voor de tweede keer het einddoel van de reis. Deze keer werden giften met een waarde van meerdere honderduizend Euro aan noodleidende mensen overhandigd. Dankzij de hulp van het team van Truck Aid Limburg konden complete kindertehuizen worden ingericht; ziekenhuizen ontvingen dringend benodigde medicijnen, scholen bruikbaar lesmateriaal. „Ofschoon de levensomstandigheden in Oekraïne langzaam aan verbeteren, ontbreekt het nog steeds aan basisbenodigdheden als beddegoed of winterlaarzen", aldus Perry Brandt, chef-organisator van de hulpactie. Zijn initiatief beoogt naar eigen zeggen het leveren van een bijdrage ten behoeve van een menswaardiger bestaan van de armen en behoeftigen. Een dergelijk project is uiteraard alleen op basis van grote vrijwillige inzet en financiële giften realiseerbaar. Eén daarvan is afkomstig van TimoCom Soft- und Hardware GmbH

„Ook in de toekomst zullen we de mensen in Oekraïne niet in de steek laten, we kunnen en mogen niet de andere kant op kijken.. Met ons hulpproject, dat zichzelf organiseert en financiert, zijn we daarbij natuurlijk aangewezen op partners als TimoCom", constateert Brandt. Al te veel tijd om even uit te blazen hebben hij en zijn team dan ook niet, want voor het volgende hulpkonvooi moeten er nog meer sponsors worden gemobiliseerd. Dat moet namelijk de komende zomer opnieuw richting Oekraïne de weg op. Dan is men weer “on the road” – om mensen te helpen.

.