Een succesverhaal

Enerzijds Hinterland, een vrachtvervoerder uit Brest, die op nationaal niveau opereert, anderzijds La Martiniquaise, een grote fabrikant van sterke dranken. Normaal gesproken zouden zij elkaar nooit zijn tegen gekomen... Toch zijn beide ondernemingen onlangs een samenwerking aangegaan die nu reeds haar vruchten afwerpt. Hun ontmoeting was geen toeval, deze kwam tot stand dankzij TC eBid®, het aanbestedingsplatform van TimoCom. Hier enkele statements van La Martiniquaise en Hinterland ...

Een platform dat we getest... en onmiddellijk hebben gewaardeerd!

Met een verkoopvolume van ruim 270 miljoen flessen in 2007 is de „La Martiniquaise“ groep uit Frankrijk de op één na grootste producent van sterke dranken. Zij beschikt over 18 fabrieken en 15 dochtermaatschappijen, die zorgen voor de productie, lagering, botteling en distributie van het complete assortiment. Dit betekent dat transport een voortdurend terugkerende uitdaging voor het concern vormt.

In verband met de snel groeiende relevantie van een aantal relaties was La Martiniquaise op zoek naar nieuwe partners in de transportbranche. Precies op dat moment presenteerde TimoCom het nieuwe aanbestedingsplatform, TC eBid® aan Mevrouw Lyet, hoofd inkoop bij het concern. „We hadden enkele jaren geleden al eens contact met TimoCom opgenomen, omdat we belangstelling voor de vracht- en laadruimtebeurs TC TruckCargo® hadden. Ondanks goed contact kwam een samenwerking toen niet van de grond, omdat verladers geen toegang tot de vrachtenbeurs kregen. Een paar maanden geleden presenteerde TimoCom een nieuw product, haar nieuwe aanbestedingsplatform TC eBid®, waaraan ook verladers kunnen deelnemen. We waren nieuwsgierig, hebben het getest en onmiddellijk bij ons geïmplementeerd...!“, aldus Mevrouw Lyet.

Dhr. Klein, directeur van de transportonderneming Hinterland, maakte al gebruik van de vrachtbeurs TC Truck&Cargo® en ontdekte het aanbestedingsplatform heel simpel via een nieuwe rubriek in de applicatie van TimoCom.

Een professionele en betrouwbare contactlegging

De procedure is denkbaar eenvoudig voor zowel de verlader als de vervoerder en verloopt volledig online: De verlader plaatst zijn tender en de transportdienstverlener brengt een gratis bod uit. Het voordeel van het platform zit hem met name in de mogelijkheid dat een voorselectie van vrachtvervoerders kan worden gemaakt. Mevrouw Lyet legt dit nader uit: „TC eBid® nodigt uitsluitend vrachtvervoerders voor onze aanbestedingen uit die vooraf op basis van onze specificaties geselecteerd zijn. We ontvangen zo dus een geoptimaliseerde lijst van vrachtvervoerders met hun aanbiedingen. Het vinden van betrouwbare vervoerders die optimaal kunnen voldoen aan de wensen van de verladers, vereist een specifieke know-how. Dit is niet echt ons specialiteit, maar wel bij uitstek dat van TimoCom!. Voor verladers biedt TC eBid® daarom bij de verwerking en de evaluatie van de aanbiedingen een enorme tijdwinst.

Maar ook de vrachtvervoerders komen daarbij aan hun trekken... Dhr. Klein stelt vast: „De verladers hebben dankzij de kwaliteitscontrole die TimoCom in het voortraject uitvoert een gerust gevoel. Voor ons vrachtvervoerders opent toelating tot dit platform deuren en hebben we gemakkelijker toegang tot nieuwe verladers. We zijn zo in staat onze klantenbasis te verbreden en gelijktijdig ons redendement te verbeteren. We worden regelmatig over vrachtaanbiedingen geïnformeerd en reageren op aanbestedingen voor heel Frankrijk en zelfs Europawijd. TC eBid® verveelvoudigt zonder meer de mogelijkheden voor zakelijke deals“. Voor Hinterland is het TC eBid®-platform inmiddels een onmisbaar instrument om profijtelijke en langlopende contracten in de wacht te slepen, zoals onlangs met La Martiniquaise.

Bijkomende voordelen: De gebruikersviendelijkheid en het gratis testen.

Hinterland en La Martiniquaise zijn eensluidend in hun oordeel en loven onomwonden de gebruikersvriendelijkheid en het toepassingsgemak van de aanbestedingstool. „Als eerste stap hoefden we alleen maar het online beschikbare programma te downloaden. Omdat we als vrachtvervoerder op de vrachtenbeurs TC Truck&Cargo® geabonneerd zijn, is het bieden in TC eBid® zonder aanvullende kosten in ons maandelijkse abonnement inbegrepen", aldus Dhr. Klein. Voor La Martiniquaise stond als doel voorop, een efficiënte en snelle tool te vinden die moeiteloos moest kunnen worden bediend..... bij de eerste test is dat meteen al op overtuigende wijze gebleken.

Afsluitend kan worden vastgesteld dat hier niet alleen twee ondernemingen een win-win-samenwerking zijn aangegaan, maar dat er naast de oorspronkelijke overeenkomst verdere mogelijkheden voor samenwerking tussen beide ondernemingsgroepen zijn gebleken, in het bijzonder voor de route Antillen in het kader van rumtransporten. Een uitstekende businessmogelijkheid, die zonder de tussenkomst van het TC eBid®-platform waarschijnlijk niet tot stand zou zijn gekomen.