Gewoon „meer aanbieden“

Laten we eerlijk zijn. We trakteren onszelf allemaal wel eens op een kleine snack of frisdrank bij een tankstation of de kiosk om de hoek. Dat we overal en altijd van die traktaties kunnen genieten, is de verdienste van o.a. de convenience groothandel Lekkerland en zijn uitgekiende logistieke systemen. Al bijna een jaar maakt ook Lekkerland voor het gemakkelijk en snel vinden van geschikte logistieke dienstverleners gebruik van TC eBid®, het webgebaseerde platform voor transportaanbestedingen in heel Europa.

Alles uit één hand
Lekkerland Deutschland GmbH & Co. KG zorgt ervoor dat alleen al in Duitsland 59.100 afleveringspunten zoals tankstation-shops, kiosken, tabakswinkels en drankenspeciaalzaken van een compleet assortiment tabaks- en snoepwaren, dranken, food- en non-food artikelen worden voorzien. Over heel Europa gerekend gaat het zelfs om 131.450 verkooppunten.

In Duitsland heeft het bedrijf momenteel 434 trucks, bestelwagens en diepvries-/koelwagens op de weg. In 2009 realiseerde Lekkerland Duitsland een omzet van 6,72 miljard Euro. Over heel Duitsland verspreid zorgen meer dan 3.500 medewerkers in 16 logistieke centra ervoor dat klanten hun goederen niet alleen altijd „in time“, maar tevens compleet en onbeschadigd in ontvangst kunnen nemen. Dat vereist een uitgekiende mix van de kerncompetenties logistiek, groothandel en dienstverlening.

Partnerships
Lekkerland werkt tevens samen met andere dienstverleners - om deze partners te vinden maakt het bedrijf o.a. gebruik van het webgebaseerde aanbestedingsplatform TC eBid®. Een uiterst praktische tool die in oktober 2009 op de markt werd geïntroduceerd. De tool werd ontwikkeld door het in Düsseldorf gevestigde TimoCom Soft- und Hardware GmbH, dat ook de marktleidende Europese vrachtbeurs TC Truck&Cargo® voor de spotmarkt aanbiedt.

Exploitatiekosten besparen, transparantie creëren
Lekkerland profiteert al sinds november 2009 van de voordelen van de TC eBid® software. TCeBid stelt het bedrijf in staat, aanbestedingen voor deel- en compleetladingen gemakkelijk, veilig en online uit te schrijven, niet alleen voor regionale vertrek/bestemmingscombinaties tussen de diverse logistieke centra maar ook voor internationale routes. Ook voor haar verssegment vindt de convenience groothandel dankzij het gedetailleerde dienstverlenersaanbod bij TC eBid® moeiteloos de geëigende partners voor koeltransport.

Heiko Schreck, Head of Corporate Inbound Logistics van Lekkerland AG & Co. KG:
“TC eBid® voldoet in alle opzichten aan ons eisenpakket: De software is ongecompliceerd en pragmatisch in de toepassing. Wij kunnen onze aanbesteding volledig naar eigen behoefte in slechts enkele stappen uitschrijven. De geboden procedure waarborgt bovendien dat wij uitsluitend relevante feedback ontvangen. Alles wordt gebruikersvriendelijk en volledig online afgewikkeld; dat bespaart een hoop papierwerk en is voor ons stukken efficiënter.“

Dankzij TC eBid® ontvangt de aanbestedende onderneming een geoptimaliseerde aanbiedingenlijst. De complete aanbestedingsprocedure wordt elektronisch afgewerkt en overzichtelijk en begrijpelijk in Excel gedocumenteerd. In vervolg op de aanbesteding levert het systeem informatieve evaluaties en genereert het de voor de klant relevante prestatie-indicatoren.

De heer Schreck is van de voordelen overtuigd:
„Voor onze inkooplogistiek zijn wij aangewezen op businesspartners die aan onze kwaliteitsbehoefte voldoen. Met behulp van TC eBid® hebben wij al meerdere gekwalificeerde dienstverleners gevonden met wie we langlopende partnerships hebben kunnen sluiten. Alleen al in de aanbestedingsfase heeft de software een aanzienlijke tijds- en kostenbesparing opgeleverd. Bovendien ontvangen wij via TC eBid® een actuele beschrijving van de marktsituatie voor wat betreft vrachtruimte en prijzen.“