TimoCom opent nieuw rekencentrum voor nog meer capaciteit en betrouwbaarheid

Düsseldorf, 06.08. 2008 – Wie groeit, heeft ruimte nodig. Daarom heeft TimoCom Soft- und Hardware GmbH in april van dit jaar op de eigen bedrijfslocatie een nieuw rekencentrum in gebruik genomen. Deze stap vormt de logische consequentie van de continue groei van de vracht- en laadruimtebeurs TimoCom TRUCK & CARGO®. De krachtige IT-infrastructuur biedt de Europese marktleider nu de mogelijkheid, op lange termijn te plannen, te groeien en te handelen.

De verhuizing werd tijdens lopend bedrijf in drie weken uitgevoerd, zonder dat de klanten hier enige hinder van ondervonden. Alle systemen van het maar liefst 3,5 miljoen Euro dure, ECB-S-gecertificeerde computercentrum zijn reeds volledig operationeel op de nieuwe locatie. De enorme toename van de datastromen en gelijktijdige technische doorontwikkeling van TimoCom maakten toepassing van de allernieuwste systeemtechnologie noodzakelijk. Met de nieuwe IT-ressources kunnen de data van meer dan 67.000 gebruikers moeiteloos worden verwerkt.

Bij de planning had het aspect bedrijfsveiligheid voor Timocom een hoge prioriteit: Elke systeemcomponent is op basis van een uitgekiend emergency-case concept uitgevoerd. Zo zijn alle belangrijke componenten minimaal tweevoudig aanwezig, die elk op zich voor de volledige operationaliteit van het systeem reeds voldoende zijn. Daardoor is de permanente beschikbaarheid van de data gewaarborgd en kunnen deze waar nodig worden gebackupt en hersteld. Mocht er brand uitbreken, worden binnen enkele seconden volautomatische blussystemen geactiveerd. Bij stroomuitval schakelen onmiddellijk noodstroomgeneratoren in. Bovendien worden alle data gedupliceerd en in een back-up computercentrum gearchiveerd; dit bevindt zich op een paar honderd kilometer afstand, om collaterale schade te verhinderen. Het risico van dataverlies is daardoor uitgesloten. Ongenode gasten worden door een geavanceerd beveiligingssysteem buiten de deur gehouden. Voor de benodigde koeling zorgt een airconditioningsysteem dat pas bij buitentemperaturen boven 14 graden Celsius in werking moet treden. Überhaupt voldoet op het gebied van milieu- en klimaatbescherming alles aan de “groene normen“: Dankzij gerichte maatregelen ter verbetering van de efficiëntie kon bijv. het stroomverbruik van de complete IT-infrastructuur met 40 % worden gereduceerd. Een substantiële energiebesparing, waardoor tevens de CO2-emissie en de bedrijfskosten aanmerkelijk worden verlaagd.

Ook het computervermogen is letterlijk onovertroffen. Het nieuwe computercentrum heeft een potentieel dat echte perspectieven opent. „TimoCom bevindt zich in een duidelijke groeifase", aldus Marco Haack, hoofd van de afdeling Techniek, en hij legt uit: „Het modulair opgebouwde technische systeem omvat alle voor een modern computercentrum vereiste componenten. Daarmee zijn de voorwaarden voor snelle en efficiënte dataverwerking geschapen. Qua productiviteit, capaciteit, milieuveiligheid en betrouwbaarheid zetten we met onze nieuwe technologie maatstaven en wordt Timocom’s reputatie van innovatieve onderneming andermaal bevestigd.“

Dankzij de aldus gerealiseerde topcondities heeft TimoCom voor zichzelf een uitstekende uitgangsbasis voor verdere groei en versteviging van haar leidende marktpositie geschapen. Onder zulke goede voorwaarden is voor TimoCom de toekomstkoers helder: Met volle computerkracht vooruit!