14.07.2025

TIMOCOM Transportbarometer: Transportsector blijft robuust ondanks conjunctuurzorgen en dalende indicatoren

Vraag op de Europese transportmarkt stabiel: Positieve transportprognoses ondanks economische onzekerheden in de eurozone.

EN TB Q2_2025-Feight Share_Transportbarometer EUR (15 x 10 cm) EN

Gemiddeld vrachtdeel in Europa.

De druk op de lage transportcapaciteiten is aanzienlijk. Het absolute aantal vrachtaanbiedingen op de spotmarkt is in het 2e kwartaal zowel in vergelijking met het voorgaande jaar als met het voorgaande kwartaal gestegen. In de komende zomermaanden is er een aanhoudende vraag op de Europese transportmarkt te verwachten. 

Transportvraag in Europa: 23% meer vrachtaanbiedingen dan in het voorgaande kwartaal

Na een gematigde maart volgde een duidelijke stijging in de transportvraag in april: Europees waren er 25% meer vrachtaanbiedingen vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, in het seizoensgebonden sterke mei was het 8% boven vorig jaar. Oorzaak hiervan waren enerzijds de korte weken vanwege het paasfeest en de talrijke feestdagen, anderzijds het krappe vrachtwagenaanbod. De laadruimte-aanbiedingen lagen in het tweede kwartaal 5% onder de waarde van vorig jaar. Maar ook juni verloor niet aan dynamiek: In de vrachtbeurs van TIMOCOM konden hier in alle Europese landen zelfs 37% meer vrachtaanbiedingen dan vorig jaar worden geregistreerd. Over het gehele kwartaal waren er in totaal 23% meer vrachtaanbiedingen dan vorig jaar. De verhouding van vracht- tot laadruimte aanbiedingen lag in het tweede kwartaal gemiddeld op ongeveer 80 tot 20.

Duitsland: vrachtaanbiedingen 32% boven het voorgaande jaar 

De continu hoge vraag naar transportdiensten leidde in Duitsland in het tweede kwartaal tot 32% meer vrachtaanbiedingen dan in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Deze ontwikkeling kan ook worden gezien als een positief economisch signaal na de douanediscussies en de onzekere wereldpolitieke omstandigheden. De verhouding van vracht- tot laadruimte aanbiedingen steeg naar 88:12, ook als gevolg van inhaaleffecten bij exportgerelateerde transportopdrachten, die de verhoogde douanerechten afwachtten. 

Oostenrijk: 35% meer vrachtaanbiedingen 

De vrachtaanbiedingen binnen Oostenrijk lagen in het tweede kwartaal 35% hoger dan het voorgaande jaar. In de maanden april en juni was er een duidelijke plus (+47%, +75%). Vanaf mei was er een duidelijke stijging in de transportbarometer bij binnenlandse Oostenrijkse transporten waarneembaar. De verhouding van vracht tot laadruimte steeg van een evenwichtige verhouding van 50:50 in april tot juni naar 65:35. 

EN_TB BI Q2_2025-Freight share_Transportbarometer Oostenrijk (15 x 10 cm) EN (2)

Verhouding van vracht tot laadruimte in Oostenrijk

Spotmarktprijzen: Kosten voor transport in Europa verder gestegen

De door opdrachtgevers opgegeven vrachtaanbiedingsprijzen voor standaardtransporten, bijvoorbeeld met een tautliner of curtainsider, liggen door de aanhoudende vraag op een overeenkomstig hoog niveau. Op Europese routes lagen ze in de wekelijkse gemiddelde tussen 1,45 €/km en 1,66 €/km, binnen Duitsland tussen 1,68 €/km en 1,92 €/km. De hoogste waarden werden onder andere in de paasweken en de eerste week van mei bereikt. Hier was er door de feestdagen een verhoogde transportbehoefte over minder werkdagen verdeeld. Dit heeft invloed op de prijzen. De vrachtaanbiedingsprijzen in Duitsland zijn in de gehele periode met ongeveer 8% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar, op Europese routes met ongeveer 5%. 

Verschillende afwijkingen tussen aanbiedingsprijzen en prijssuggesties

Bovendien valt op dat de gemiddelde prijssuggesties, dus de tegenbiedingen van de vervoerders, in Duitsland sterker afwijken van de aanbodprijzen dan het Europese gemiddelde: Terwijl het verschil in het 1e kwartaal Europees gezien ongeveer 2 cent bedroeg, lagen de prijssuggesties en de vrachtaanbodprijzen in het 2e kwartaal gemiddeld op ongeveer 1,61 €/km. In Duitsland daarentegen bedroegen de prijssuggesties gemiddeld ongeveer 1,97 €/km en de vrachtaanbodprijzen ongeveer 1,86 €/km: een verschil van 11 cent. In het 1e kwartaal was het slechts 8 cent verschil. 

De aangeboden vrachtprijzen op binnen Oostenrijkse routes lagen in Q2 tussen 1,93 €/km en 2,20 €/km, gemiddeld ongeveer 2,08 €/km. Opmerkelijk: De prijssuggesties bereikten gemiddeld slechts 2,04 €/km en lagen 4 cent lager. "De over het algemeen hogere kilometerprijzen zijn te verklaren door de kortere totale afstanden, waarbij naast de aanrijdtijden ook de laadtijden een groter aandeel uitmaken dan bij lange afstanden. Daarnaast is er een hogere hoeveelheid deelladingen in het binnenlands en binnen Oostenrijks verkeer," legt Gunnar Gburek uit. "Bovendien hebben opdrachtnemers die hun klanten GPS-tracking en live zendingen volgen als extra service aanbieden, goede kansen om hogere transportprijzen te bedingen." 

Vooruitzicht: Stabiele transportvraag ondanks conjunctiezorgen

De conjunctuurverwachtingen in de lidstaten van de Europese Unie volgens de Economic Sentiment Indicator ( ESI ) tonen voor 2025 slechts 11 landen met positieve vooruitzichten. Daaronder Polen, Litouwen, Spanje, Bulgarije, Cyprus, Kroatië, Albanië, Griekenland, Malta, Montenegro en Portugal. In alle andere staten wordt een stagnatie of zelfs negatieve economische ontwikkeling verwacht. Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk bevinden zich in het onderste kwartiel, zelfs ver onder het gemiddelde van de eurozone. Desondanks blijft de transportbehoefte hoog, zodat er over de zomermaanden niet met een ontspanning op de Europese transportmarkt rekening kan worden gehouden. "Hoewel het vrachtpercentage in de transportbarometer doorgaans tot en met augustus onder de 80% zal dalen, zal deze waarde naar verwachting weer worden bereikt wanneer de jaarafsluiting in september begint," voorspelt Gunnar Gburek. "De ontwikkeling zal ook afhankelijk zijn van de verlichting van de consumenten, hun consumptiebereidheid en de uitvoering van de investeringsprojecten in Europa – zowel in de private als in de publieke sector." 

 

Meer informatie in het actuele TIMOCOM Transportbarometer Rapport

 

Persbericht downloaden
top