Beoordelingen – meer zekerheid bij de keuze van transportpartners
Beoordelingen voor orders geven en ontvangen
Beoordeel uw opdrachtnemers of opdrachtgevers na afgeronde transporten op de TIMOCOM Road Freight Marketplace. Met elke beoordeling draagt u actief bij aan meer vertrouwen en transparantie in het systeem – order voor order.
Voor iedereen die vrachten toewijst
Uw voordelen:
- Meer veiligheid: Positieve beoordelingen over de communicatie, de omgang met de goederen en het tijdig laden en lossen geven u de zekerheid dat uw vracht in goede handen is.
- Eerste keuze: Door een positieve bedrijfsbeoordeling wordt u als opdrachtgever door transportbedrijven geprefereerd.
- Tijdbesparing: Op basis van de beoordelingen van andere systeemgebruikers beslist u nog beter en sneller welke zakenpartner de juiste voor u is.
Voor iedereen die transporten uitvoert
Uw voordelen:
- Meer veiligheid: Beoordelingen over de stiptheid van betaling, eerlijkheid en communicatie helpen u bij het kiezen van uw zakenpartners.
- Merkwaarde verhogen: Positieve beoordelingen dragen bij aan uw bedrijfscores – en vergroten daarmee uw voorsprong in de concurrentie.
- Efficiëntie: Dankzij transparante beoordelingen binnen de Marketplace vindt u representatieve meningen over potentiële zakenpartners op één centrale plek.
En zo werkt het
Beoordelingen voor uitgevoerde transporten geven
Zodra de losdatum is bereikt, ontvangen de betrokken zakenpartners een melding dat zij elkaar kunnen beoordelen volgens het 5-sterrenprincipe. Om een beoordeling te kunnen geven, moet worden aangetoond dat er daadwerkelijk een order heeft plaatsgevonden. Dit bewijs kan op twee manieren worden geleverd:
- Transactie in de TIMOCOM vrachtbeurs
- Transportopdracht via TIMOCOM
Verschillende categorieën beoordelen
Opdrachtgever beoordelen:
- Communicatie met de contractpartner
- Stiptheid bij laden en lossen
- Omgang met goederen en documenten
Opdrachtnemer beoordelen:
- Communicatie met de contractpartner
- Eerlijkheid van de overeenkomsten
- Stiptheid van betaling
👉 Snelle beoordeling: U kunt met slechts één klik alle categorieën tegelijk beoordelen.
Bedrijfsscore en individuele beoordelingen in het bedrijfsprofiel
In het bedrijfsprofiel wordt de bedrijfsscore weergegeven, die wordt berekend op basis van de beoordelingen van opdrachtnemers en opdrachtgevers. Daarnaast kunt u hier de gemiddelde beoordeling van de afzonderlijke categorieën bekijken.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag verder:
Veelgestelde vragen
Om beoordelingen voor uitgevoerde transporten te kunnen geven of ontvangen, is het noodzakelijk dat u een transactie via de TIMOCOM Road Freight Marketplace afsluit. Hier zijn de stappen:
Orderbevestiging: Zowel de opdrachtnemer als de opdrachtgever moeten een transactie of een transportopdracht bevestigen.
Beoordeling: Nadat het transport is uitgevoerd, kunnen beide partijen elkaar beoordelen.
Hierdoor is gegarandeerd dat de beide contractpartners daadwerkelijk een order gezamenlijk hebben uitgevoerd.
U kunt uw zakenpartner beoordelen vanaf de dag na de losdatum. Hiervoor heeft u minimaal 44 dagen plus de afgesproken betalingstermijn de tijd. Indien er geen betalingstermijn is vastgesteld, heeft u in totaal 104 dagen de tijd om de beoordeling uit te voeren.
Wanneer u een opdrachtnemer beoordeelt, kunt u de volgende categorieën beoordelen:
- Communicatie met de planning
- Tijdige laden en lossen
- Omgaan met goederen
- Omgaan met documenten
Wanneer u een opdrachtgever beoordeelt, kunnen de volgende categorieën worden beoordeeld:
- Communicatie
- Eerlijke contractuele afspraken
- Betaling
Elke categorie wordt gelijk gewogen in de totaalscore. Niet-beoordeelde subcategorieën worden niet meegenomen in de berekening. U kunt ook met slechts één klik alle categorieën beoordelen.
Nee, er kan geen commentaar worden gegeven op een beoordeling. De opsplitsing in subcategorieën maakt een gedifferentieerde beoordeling mogelijk, zodat commentaar achterwege kan blijven.
De bedrijfsscore wordt berekend op basis van het gemiddelde van de beoordeling als opdrachtnemer en de beoordeling als opdrachtgever. Na de eerste ontvangen beoordeling is deze zichtbaar op uw bedrijfsprofiel.
Ja, u wordt automatisch herinnerd aan openstaande beoordelingen. Zodra een beoordeling mogelijk is, ontvangt u een melding via de bel in de Road Freight Marketplace. Daarnaast ontvangen de in het transport geregistreerde contactpersonen een melding per e-mail.
Als er geen contactpersoon voor transport is opgeslagen, ontvangen alle gebruikers van uw bedrijf een melding via de bel en een e-mail (mits zij hiermee hebben ingestemd in de instellingen). Eenmalig wordt ook een extra herinnering via de genoemde kanalen verzonden.
U kunt bedrijven waarvan u nog geen beoordeling heeft gegeven op twee manieren vinden:
- Overzicht transportopdrachten
- Overzicht transacties
Filter eenvoudig op transporten die nog niet beoordeeld zijn.
Als u niet tevreden bent met uw beoordeling, kunt u eenmalig een correctie aanvragen bij de contractpartner. Dit kan rechtstreeks via de detailweergave van de transportopdracht of de overeenkomst in de Road Freight Marketplace (sectie "Bewertung").
Wij raden u aan om de contractpartner daarnaast persoonlijk te contacteren om de redenen voor uw verzoek toe te lichten.
De beoordeling wordt na publicatie direct meegenomen in de bedrijfscorescore, ook als er daarna een correctieverzoek wordt ingediend en dit nog openstaat. Zodra een correctie is doorgevoerd, wordt de bedrijfscorescore opnieuw berekend.
De beantwoording van een correctieverzoek moet binnen 7 dagen plaatsvinden.
TIMOCOM kan als neutrale aanbieder geen beoordelingen corrigeren of verwijderen. Neem alstublieft rechtstreeks contact op met uw contractpartner en maak gebruik van de correctiemogelijkheid die voor elke beoordeling beschikbaar is.
Bij het pauzeren van het contract (geen opzegging) blijven alle beoordelingen behouden.