skip navigation
Nieuws 21.12.2020
3 min.

No-deal Brexit: gevolgen voor de logistiek in Europa en Groot-Brittanni

No-deal Brexit: gevolgen voor de logistiek in Europa en Groot-Brittanni

Transporten van en naar Groot-Brittannië

Welke gevolgen heeft een uittreding van Groot-Brittannië zonder akkoord voor transporten?

Nog maar 10 dagen te gaan: een Brexit zonder deal behoort nog steeds tot de opties, hoewel de laatste ontwikkelingen wel weer nieuwe hoop geven op een last-minute-deal. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de Nederlandse en Europese export. Wat zou een no-deal Brexit betekenen voor de logistieke sector als er geen duidelijke oplossing in zicht is?

Gevolgen van de Brexit en no-trade-deal voor logistieke bedrijven

Groot-Brittannië is aan het begin van 2020 al officieel uit de EU gestapt en de politieke overgangsperiode loopt aan het einde van dit

jaar af. De vertegenwoordigers van de Britse regering en de diplomaten uit de EU hebben tot nu toe nog altijd geen akkoord bereikt over het uittredingsverdrag. Maar efficiënt goederenvervoer is sterk afhankelijk van veiligheid en stabiliteit. En toch zijn de parameters aan de hand waarvan chauffeurs en expediteurs vanaf januari 2021 werken nog deels onduidelijk.

Er is op dit moment veel onzekerheid over de uitkomst van de Brexit en daardoor is het in veel branches lastig om te plannen. Voor logistieke processen zijn er onder andere op het gebied van internationaal economisch recht, douanerecht, omzetbelastingrecht, contractrecht en verzekeringsrecht uitdagingen. Als het echt tot een no-deal Brexit komt, zal de handel met Groot-Brittannië noodgedwongen volgens de regels van de wereldhandelsorganisatie (WTO) moeten verlopen. Alle goederen en personen moeten dan weer bij de grens worden gecontroleerd, wat uiteindelijk tot leveringsproblemen en vertragingen zal leiden. Logistieke bedrijven en scheepvaartbedrijven die vanuit de EU Groot-Brittannië binnenkomen of andersom, moeten dan verder op de hoogte worden gesteld van vergunningen en nieuwe vereisten voor documenten voor expediteurs en moeten hier aan voldoen. Dat betekent veel meer werk voor de circa 17.000 vrachtwagenchauffeurs die dagelijks onderweg zijn op het traject tussen Calais (Frankrijk) en Dover (Groot-Brittannië). Volgens een onderzoek van het Imperial College London kan slechts twee minuten tijdverlies per vrachtwagen tot 47 kilometer file leiden. Alleen al in de haven van Dover komen elke dag meer dan 10.000 vrachtwagens aan. Daarvan hoeven er nu maar zo'n vier procent door de douane. De strengere douaneprocessen leiden hier tot vertragingen en extra kosten: in een worstcasescenario van de Britse regering wordt voorspeld dat aan de grens met Kent wachtrijen van tot zo'n 7.000 vrachtwagens ontstaan. De regering is er daarom nu al mee begonnen om douanebeambten vooral op de toenemende bureaucratische rompslomp voor te bereiden.

Veranderingen voor chauffeurs uit de EU

Tijdens de COVID-19-pandemie heeft de Britse regering al plannen voor de invoer van volledige grenscontroles vanaf 1 januari ontwikkeld. En verder werd 'Operation Brock' nieuw leven ingeblazen: een 25 kilometer lang snelwegtraject in Kent wordt voor vrachtwagenchauffeurs gereserveerd als er toch een no-deal Brexit komt. Een beweeglijke betonnen barrière kan daar relatief snel worden ingezet om wachtrijen en vertragingen bij het kanaal te beperken.

De regering heeft verder verschillende onlinesystemen geïmplementeerd die vanaf 1 januari 2021 verplicht worden. Zo moeten vrachtwagenchauffeurs met een vracht van meer dan 7,5 ton eerst een onlineformulier invullen om een zogenaamd 'Kent Access Permit' (toegangsbewijs) te kopen. Hierdoor moet er al van tevoren

voor worden gezorgd dat aan alle benodigde voorwaarden voor de import of de toegang tot Groot-Brittannië is voldaan. Vrachtwagenchauffeurs die zo'n bewijs niet kunnen overleggen, krijgen voortaan een boete van 325 euro en moeten verder op provisorische parkeerplaatsen wachten tot ze de nieuwe documenten hebben. De Britse regering verklaart in een bijgewerkt plan over het toekomstige grensbeheer verder dat alle Europese burgers vanaf oktober 2021 een reispas nodig hebben om Groot-Brittannië binnen te komen. Dat geldt natuurlijk ook voor alle vrachtvervoerders uit de Europese Economische Ruimte en Zwitserland. Een identiteitskaart voldoet vanaf dan niet meer.

Op de hoogte blijven

Omdat de wetgeving nog altijd aan aanpassingen en veranderingen onderhevig is, heeft de Britse regering een expliciet richtsnoer voor vervoersondernemingen ontwikkeld dat vanaf 18-11-2020 kan worden ingezien. We raden alle klanten van TIMOCOM met opdrachten van en naar Groot-Brittannië aan dit regelmatig te controleren.

Actuele informatie uit het handboek:

  • Communautaire vergunning: in de EU gevestigde vervoersondernemingen moeten van hun eigen vestigingsland een vergunning verkrijgen en te allen tijde een kopie van een communautaire vergunning bij zich hebben.
  • Cabotage: in de EU gevestigde vervoersondernemingen kunnen momenteel cabotage in het VK blijven uitvoeren.
  • Documentatie voor chauffeur en voertuig: in de EU gevestigde vervoersondernemingen die zaken doen naar, vanuit of via het VK dienen een bewijs van motorrijtuigenverzekering voor hun voertuig en trailer bij zich te hebben.

Er zijn vanaf 2 november 2020 verder 45 advieslocaties bij Britse tankstations of chauffeursrestaurants en verschillende grensovergangen ingericht. Hier worden chauffeurs in verschillende talen geïnformeerd over alle wijzigingen en de toekomstige vereiste documentatie.

Vanaf januari 2021 wordt de logistiek in Europa en Groot-Brittannië complexer dan ooit, want het wordt langzamerhand duidelijk dat een no-deal Brexit heel waarschijnlijk is. De Duitse kamer van koophandel IHK heeft uit voorzorg een website in het leven geroepen waarop alle aanstaande veranderingen voor transportbedrijven en vrachtvervoerders zijn samengevat. We raden klanten van TIMOCOM ook aan dit regelmatig te controleren.

Meer nieuws en trends uit de logistieke sector ontvangt u regelmatig via onze nieuwsbrief.

 Nu aanmelden voor nieuwsbrief

Andere interessante artikelen:

Geen geheim: het verhaal achter het succes van de vrachtbeurs van TIMOCOM

Stijgende lijn op Europese transportmarkt: transport laat meer dan 10 miljoen vrachten zien

Hoe gegevensintegratie logistieke processen kan optimaliseren

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top