26.06.2019

Te weinig chauffeurs en te veel lege ritten op de Duitse wegen

TIMOCOM: “De vervoerssector moet nog meer inzetten op het vormen van een digitaal netwerk”

(1)

Erkrath, 17 juni 2019 – Door een beter digitaal netwerk te vormen in de vervoerssector, kunnen de huidige problemen in de branche, zoals het gebrek aan chauffeurs en het hoge aantal lege ritten op de Duitse wegen, doelgericht worden aangepakt. Dat is hoe de IT-dienstverlener TIMOCOM erover denkt.

“De supplychain moet de supplyflow worden om de beschikbare capaciteiten optimaal te kunnen benutten”, raadt Gunnar Gburek aan.

Op de internationale vakbeurs transport logistic die enkele dagen geleden met een bezoekersrecord eindigde, bleek dat de problemen die al jaren bestaan in de branche, nog altijd grotendeels niet zijn opgelost. Zo waarschuwde het Duitse Bundesverband Spedition und Logistik (DSLV) in het kader van de beurs voor leveringsproblemen die door het groeiende tekort aan beroepschauffeurs nog kunnen verergeren. Daarbij reden er volgens cijfers van Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) in 2017 154,2 miljoen vrachtwagens zonder lading op de Duitse wegen. “Er moet een beter netwerk worden gevormd in de vervoerssector om de beschikbare capaciteiten optimaal te kunnen benutten”, zegt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TIMOCOM, als reactie op de huidige situatie.

“Supplyflow in plaats van supplychain”

Met kunstmatige intelligentie alleen kunnen de problemen niet worden opgelost, zoals vaak wordt gepropageerd. Het gaat erom dat bedrijfsoverkoepelend wordt samengewerkt met partners en dezelfde processen in logistieke transportnetwerken worden gebruikt. Daarvoor moeten ook kleine en middelgrote bedrijven de omslag maken naar digitaal werken. Gegevens en informatie over opdrachten moeten in de transportketen op een slimme, veilige en eenvoudige manier kunnen worden uitgewisseld.

 

Er wordt in de praktijk nog steeds vaak een fax gestuurd of er worden pdf-bestanden per e-mail verstuurd en dat zorgt voor problemen bij het vormen van een duurzaam netwerk. Gburek: “Steeds als iets niet digitaal wordt gedaan, wordt de digitalisering zelf afgeremd. Daarmee wordt de kans gemist om de beschikbare middelen op de best mogelijk manier te gebruiken.” De supplychain moet een supplyflow worden waarbij doelgericht en efficiënt alle gegevens en partners van de toeleveringsketen in een gedigitaliseerde infrastructuur aan elkaar worden gekoppeld. Zo kan het transportvolume veel beter worden ingeschat en ook veel beter worden voorspeld.

Om voor transportbedrijven en logistieke bedrijven de weg naar het digitale tijdperk vrij te maken, heeft TIMOCOM op de transport logistic 2019 een allesomvattend systeem van toepassingen voor de logistieke sector gepresenteerd, de smart apps van TIMOCOM. Hiermee kunnen gebruikers transportopdrachten in één netwerk van meer dan 43.000 potentiële zakenpartners via één interface digitaal afhandelen.

 

Meer informatie over TIMOCOM vindt u op www.timocom.nl.

Persbericht downloaden
top