09.08.2023

Transportbarometer: Afzwakkende economie ontmoet zomercrisis

Freight offers in Europe Q2 2023

Het aantal vrachtaanbiedingen in Europa in het tweede kwartaal 2023.

Het aantal vrachtaanbiedingen in Europa steeg in Q2 ten opzichte van het kwartaal ervoor, maar blijft over het algemeen onder de waarden van het voorgaande jaar en onder het niveau van vóór corona.

Het aantal vrachtaanbiedingen in Europa in het tweede kwartaal 2023 © TIMOCOM / vrij voor redactioneel gebruik.

Erkrath, 14-07-2023 – De Europese transportmarkt stond in de eerste helft van 2023 op een lager niveau dan vorig jaar en ligt onder de waarden van vóór het coronajaar 2019. Na de laatste twee buitengewone jaren, die nog steeds gekenmerkt werden door de pandemie en de inhaalacties, is het goederenvervoer over de weg over het algemeen duidelijk rustiger geworden. In Q2 van 2023 waren gemiddeld in heel Europa 46,3% minder vrachtaanbiedingen op de spotmarkt beschikbaar dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In Duitsland was het zelfs gemiddeld 59% minder aanbod. De vrachtprijs per kilometer lag in het tweede kwartaal gemiddeld 14,1% lager dan in dat kwartaal van vorig jaar.


Transportmarkt trotseert negatieve economische trend aan het begin van het kwartaal

Na een zwakke start in het eerste kwartaal was er in eerste instantie in het tweede kwartaal sprake van een stijging van de transportvraag. In tegenstelling tot het volgens de ifo-index dalende bedrijfsklimaat werden in Europa in april 40% meer vrachtaanbiedingen en in Duitsland 61% meer vrachten op de spotmarkt geplaatst dan in maart 2023. In mei kwamen er in Duitsland nog eens 18% meer vrachtaanbiedingen bij in vergelijking met de vorige maand, in heel Europa was het een stijging van 8%. In totaal waren er door de piek in begin Q2 57% meer vrachtaanbiedingen op de marktplaats van TIMOCOM dan in het voorgaande kwartaal.

De duidelijke stijging van vrachtaanbiedingen in het 2e kwartaal is vooral te danken aan seizoensgebonden activiteiten. "Vanwege de bijzondere uitdagingen van de verkorte feestdagenweken van dit jaar waren april en mei tot nu toe de sterkste maanden voor vrachtaanbiedingen", vertelt Gunnar Gburek, Head of Business Affairs bij TIMOCOM.

This is an embedded image


Afzwakkende routes door afnemende export

In totaal zijn de in- en uitvoer in de eurozone teruggevallen, de importen en exporten van Duitsland daalden volgens het Duitse bureau voor de statistiek. De Europese economie is verzwakt, dat is duidelijk te zien aan de transportbarometer van TIMOCOM. Er werden opnieuw grote dalingen gemeten in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar op de routes Duitsland-Frankrijk (DE-FR -53%) en Frankrijk-Duitsland (FR-DE -64%). Ook van België naar Duitsland was het aanbod 56% minder. Vanuit Nederland was er 40% minder vrachtaanbod met bestemming in Duitsland (NL-DE -40%). Ook de transporten vanuit de Duitse Bondsrepubliek in de richting van België, Nederland, Italië en Tsjechië daalden.

Het Kieler Institut für Weltwirtschaft (IfW) gaat weliswaar uit van een daling van 0,3 procent ten opzichte van vorig jaar in plaats van de in het voorjaar voorspelde stijging van 0,5 procent, maar verwacht na het zwakke wintersemester in de loop van het jaar toch een gematigde groei van de Duitse economie. En inderdaad kunnen in Q2 in vergelijking met Q1 2023 op veel landrelaties eenduidige stijgingen in vrachtaanbiedingen worden genoteerd, o.a. van en naar België en uit en naar Nederland en Italië.

This is an embedded image


Ongelijkmatige trend in de ontwikkeling van binnenlandse transporten

Terwijl het Verenigd Koninkrijk en Polen hun vraag naar binnentransporten duidelijk konden verhogen, verliep de ontwikkeling o.a. in Duitsland en Frankrijk en in Oostenrijk en Hongarije terug in vergelijking met Q2 van 2022. In vergelijking met Q1 van 2023 waren er echter duidelijke toenames in vrachtaanbiedingen te zien. Eén van de redenen daarvoor: terwijl in Frankrijk en Duitsland in Q2 van 2022 een aanzienlijke toename was in vrachtaanbiedingen door het inhaaleffect uit de coronatijd, was daar in het Verenigd Koninkrijk en Polen geen sprake van. Daarom kunnen nu deze stijgingen van respectievelijk 66% en 25% worden gerealiseerd ten opzichte van het kwartaal van vorig jaar. Op de binnenlandse transporten in Oostenrijk (AT-AT -54%) en Duitsland (DE-DE -49%) en in Frankrijk (FR-FR -35%) en Hongarije (HU-HU -35%) konden ondanks de stijgingen in Q2 2023 ten opzichte van het eerste kwartaal de uitzonderlijke waarden van vorig jaar niet meer worden bereikt.

This is an embedded image


Zomerdip in zicht: neerwaartse trend sinds juni

Sinds juni is in heel Europa een neerwaartse trend zichtbaar in het aantal vrachtaanbiedingen vanwege de traditioneel zwakkere zomermaanden. Deze worden nog eens extra getroffen door de zwakke economie. In juni daalden de vrachtboekingen in heel Europa met 15% ten opzichte van de maand ervoor.

Opmerkelijk is dat de laadruimte-aanbiedingen in deze periode niet stegen, maar daalden met 10% ten opzichte van het vorige jaar en met 29% ten opzichte van het vorige kwartaal. De afnemende economie heeft een impact op de spotmarkt aan beide zijden, zowel op vrachtaanbiedingen als op laadruimte-aanbiedingen. "Vrachtvervoerders boden hun diensten weer aan via klassieke verkoopkanalen of ze stelden minder capaciteit ter beschikking omdat de kans van slagen minder was", aldus Gunnar Gburek die talrijke gesprekken had met expediteurs. De beschikbaarheid van dienstverleners aan aanbestedingen is in het tweede kwartaal ten opzichte van Q1 2023 afgenomen: 45% minder biedingen bij een bijna constant aanbod van aanbestedingen voor regelmatig transport. Dit kan worden verklaard door de hogere vraag naar capaciteit op de spotmarkt.

Het blijft de hoop dat de conjunctuur in de tweede helft van het jaar weer op gang komt. De transportbranche heeft wel vaker voor uitdagende situaties gestaan. "Beroepschauffeurs en planners hebben de afgelopen jaren onder grote druk gestaan ​​en zijn constant op volle toeren aan het werk. Daarom kunnen ze in de minder drukke zomermaanden even afremmen", zegt Gunnar Gburek. "Naar verwachting zal er vanaf de herfst meer vraag zijn naar transportcapaciteiten en zullen vrachtwagens weer volgeladen zijn.


Over TIMOCOM

TIMOCOM GmbH is een middelgroot FreightTech-bedrijf uit Duitsland met meer dan 650 werknemers uit 40 landen wereldwijd en vestigingen in Polen, Tsjechië en Hongarije. De IT- en dataspecialist ondersteunt haar klanten bij het behalen van hun logistieke doelen met een marktplaats voor het Europese goederenvervoer over de weg. Er maken meer dan 53.000 gecontroleerde klanten gebruik van deze marktplaats en ze plaatsen bij elkaar tot wel 1 miljoen nieuwe internationale vracht- en laadruimte aanbiedingen per dag. TIMOCOM is een toonaangevende partner voor de gedigitaliseerde toekomst van de logistiek.

Lees meer over onze directie, de bedrijfsgeschiedenis, de behaalde mijlpalen en de actuele toepassingen in de persmap van TIMOCOM.


Persbericht downloaden
top