Gezonde vrachtwagenchauffeurs: onrealistisch of toch niet?

Voeding, beweging en rust in het drukke dagelijkse leven van chauffeurs

delen op ...
04.05.2016

Of je gezond kunt leven, hangt vaak af van het werk dat je doet. Vrachtwagenchauffeurs hebben te maken met veel beperkingen en uitdagingen als het gaat om fit blijven. Lang zitten, onregelmatige etenstijden en wisselende werkuren gaan vaak gepaard met stress, eenzaamheid, angst etc. en dit zijn niet bepaald de beste uitgangspunten voor een goede gezondheid. Steeds meer bedrijven zien in dat ze de levenskwaliteit van hun chauffeurs moeten verbeteren en steeds meer bedrijven zien ook dat het zijn vruchten afwerpt.

delen op ...

De arbeidsomstandigheden beïnvloeden op de gezondheid van werknemers, zover is duidelijk. Maar je kunt je werk ook beter doen als je gezond bent. De arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs zijn ronduit slecht: ze voelen constant trillingen door hun hele lichaam en hebben te maken met lawaai, wisselende werktijden, te weinig pauze, onregelmatige etenstijden, een slechte zithouding, etc. Maar dat is nog niet alles. Ook de werkomgeving is niet bepaald gezond te noemen, want chauffeurs ademen koolmonoxide (CO), zwaveldioxide en andere schadelijke stoffen in. Stel je eens voor dat alle kantoormedewerkers te maken hadden met zulke slechte arbeidsomstandigheden.

 

Werkgevers en werknemers moeten de handen ineenslaan

Iedereen is natuurlijk zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld zijn levensstijl, eetpatroon en lichamelijke beweging, maar onderzoek heeft uitgewezen dat veel vrachtwagenchauffeurs niet weten hoe ze zich met weinig moeite beter en gezonder kunnen voelen. En op dit gebied kunnen bedrijven nog vooruitgang boeken: door hun medewerkers te helpen. Steeds meer bedrijven coachen hun medewerkers op het gebied van voeding, lichamelijke beweging, gewichtsbeheersing of slaapgewoonten. Sommige werkgevers proberen het werk te reorganiseren en een werkomgeving te creëren die een gezonde levenswijze stimuleert. Een eerste stap in de goede richting is regelmatig langere pauzes inplannen, zodat chauffeurs kunnen eten en daarnaast kleine oefeningen kunnen doen.

Deze maatregelen leiden niet alleen tot een betere gezondheid van de werknemers, maar hebben ook voordelen voor het bedrijf zelf. Want minder ziekteverzuim van vrachtwagenchauffeurs kan er veel geld worden bespaard voor de planning van het werk.

 

Dit klinkt misschien onrealistisch, maar er zijn al bedrijven die het goede voorbeeld geven en met innovatieve maatregelen de gezondheid van hun chauffeurs bevorderen.

 

Casestudies

Een voorbeeld daarvan is het Belgische bedrijf Van Dievel dat beschikt over 60 eigen vrachtwagens en meer dan 90 chauffeurs in dienst heeft. Van Dievel heeft bovendien een arts in vaste dienst, die elk jaar alle chauffeurs onderzoekt. Het bedrijf ontwikkelde verder een trainingsprogramma en stelde een brochure op in samenwerking met de arts, een externe ergonoom en acht chauffeurs om te laten zien hoe chauffeurs gezonder kunnen werken en spier- en skeletaandoeningen kunnen voorkomen.

 

Een ander voorbeeld is het transportbedrijf Finlandia met het project ‘Tim Truckers’, dat staat voor ‘truckers in goede gezondheid’. Het bedrijf heeft in het kader van dit project eerst een programma ontwikkeld dat met de hulp van een interne bedrijfsarts gezondheidsproblemen bij chauffeurs signaleert.

Als het probleem is gevonden en er een diagnose is gesteld, geeft de arts voorlopig advies en wijst de chauffeur door naar een specialist voor meer onderzoek. De bedrijfsarts ondersteunt de chauffeurs ook op een andere manier. Finlandia heeft namelijk een lunchservice opgezet voor vrachtwagenchauffeurs met verschillende gezonde maaltijden. Zo eten ze gevarieerd in plaats van snel en ongezond. Naast voeding speelt ook pauze een grote rol. Het bedrijf heeft daarom een psychologe in dienst genomen die de werktijden en routes zo inplant dat de chauffeurs genoeg pauze kunnen maken.

 

Maar niet alleen bedrijven, maar ook verenigingen maken zich sterk voor de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs, zo ook ‘DocStop für Europäer e.V.’. De vereniging werd in 2007 opgericht voor een betere medische ondersteuning van chauffeurs op Europese transportroutes. Als een chauffeur onderweg klachten krijgt, belt hij de gemeenschappelijke DocStop hotline, die via de ADAC Truck Service loopt. Hij beschrijft dan zijn klachten, de precieze locatie en de route die hij nog moet rijden en krijgt vervolgens te horen waar de volgende DocStop-locatie en de eerstvolgende parkeermogelijkheid die op zijn route ligt, te vinden zijn. Daar wordt de chauffeur vervolgens behandeld door een arts. Er zijn inmiddels al 535 DocStop-locaties in heel Europa te vinden en er werken meer dan 100 deelnemers en partners mee aan dit project, waaronder vrachtuitwisseling TimoCom Soft-und Hardware GmbH.

 

Aan de hand van de voorbeelden zien we dat transportbedrijven en verenigingen een grote bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs. Door deze maatregelen wordt vooral bij bedrijven een betere werkomgeving gecreëerd en zullen de werknemers positiever zijn over het werk. Er wordt vooral het gevoel gewekt dat werkgevers zich wat aantrekken van hun werknemers.

 

En hoe zit het bij uw bedrijf? Wordt er aandacht besteed aan de gezondheid van werknemers en wordt deze kwestie serieus genomen?

top

Ik ga akkoord, dat deze website cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en voor reclame gebruikt. Lees meer