14.12.2018

TIMOCOM steunt innovatief evenement voor slimme oplossingen

De eerste hackaton voor de logistiek biedt stof voor nieuwe ideeën

(1)

Antwerpen, 19-11-2018 – Als toekomstgericht bedrijf werkt TIMOCOM met zijn Smart Logistics System proactief mee aan de voortdurende ontwikkelingen binnen de Europese logistiek. Het IT-bedrijf uit Erkrath helpt ook anderen om nieuwe oplossingen te vinden en steunt als hoofdsponsor een nieuw innovatief evenement.

Bij de hackaton worden onder tijdsdruk nieuwe ideeën ontwikkeld om een vraagstuk op te lossen. De perfecte denksport voor de logistiek, vindt TIMOCOM.

Bij de First Logistics Challenge Hackathon in Antwerpen hadden experts uit de logistieke branche en de toeleveringsketen op 16 en 17 november in totaal 24 uur de tijd om een oplossing voor een vooraf bepaald vraagstuk te bedenken. Dit type evenement is al langer bekend in de IT-branche en vormt het perfecte uitgangspunt om innovatieve oplossingen te bedenken voor logistieke bedrijven en vervoersbedrijven. De vraagstukken waren afkomstig van Europese ondernemingen en hadden te maken met de dagelijkse gang van zaken in de transportwereld.  Dit moderne evenement werd georganiseerd door OTM (de Belgische belangenorganisatie van logistieke professionals) en de IT-startup Docflow, die erg blij waren met de hoge opkomst. Binnen enkele dagen waren de plaatsen voor de deelnemers vol. 23 teams hadden zich aangemeld, waarvan de helft uit studenten bestond. 

Meer dan 300 verladers uit de productie- en handelbranche bekeken de prijsuitreiking en de creatieve oplossingen van de winnaars. De jury verkoos uiteindelijk Nicolas Vandeput, Supply Chain Data Scientist, en Caroline Van Elslande, projectmanager en dataspecialist, tot winnend team. Zij waren erg overtuigend bij de Carglass-challenge. De glasreparateur nam deel aan de hackaton om nieuwe ideeën te krijgen voor zijn retourbeleid. Glasleveringen voor de autobranche zijn gewoonlijk erg duur en er is bijzonder transport voor nodig. In plaats van complexe logistieke plannen kwamen Vandeput en Van Elslande met een eenvoudige en snel te verwezenlijken oplossing: klanten moeten direcht bij het maken van de afspraak voor de reparatie een aanbetaling doen. Deze eenvoudige methode verhoogt het gevoel van verplichting en vermindert tegelijkertijd het aantal retouren.

Tijdens de hackaton kregen de deelnemers de kans om met creativiteit, logisch nadenken en pragmatisme simpele oplossingen te bedenken. "Dat zijn vaardigheden die in de logistieke branche erg nodig zijn", zegt Smahan Dahmani-Cicek, Country Manager Benelux bij TIMOCOM.  "En die vaardigheden zijn dringend noodzakelijk voor de realisatie van onze visie van een wereld zonder logistieke uitdaging, daarom ondersteunen wij dit evenement graag."

 

Foto: @Sacha Jennis

Persbericht downloaden
top