29.01.2018

TimoCom-transportbarometer: steeds minder laadruimte beschikbaar

Vrachtvolume in Europa blijft bovengemiddeld hoog

(2)

Erkrath, 30 januari 2018 - er wordt in Europa steeds minder laadruimte aangeboden. Dat is te zien aan de transportbarometer van TimoCom. In het vierde kwartaal van 2017 werden er op het grootste transportplatform van Europa 71 transportopdrachten tegenover slechts 29 laadruimteaanbiedingen aangeboden.

Voor heel 2017 liet de TimoCom-transportbarometer een gemiddelde vracht-/laadruimteverhouding van 70:30 in Europa zien. In september 2017 werd met een waarde van 78 procent het hoogste vrachtvolume ooit gemeten. Dat betekent dat er steeds meer goederen worden aangeboden die van A naar B moet worden getransporteerd en er daarvoor steeds minder vrachtwagens met laadruimte ter beschikking staan.

“Het koopgedrag op de Europese transportmarkt heeft zich in zeer korte tijd sterk veranderd. Daar waar opdrachtgevers eerst hun transportpartners uitzochten, kiezen de opdrachtnemers tegenwoordig in real time de vracht die bij hun beschikbare laadruimte past. De manier van zoeken is duidelijk omgedraaid”, zegt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TimoCom, met het oog op de ongelijke verhoudingen in 2017.

Zo was het zoekgedrag dat aan de vracht-/laadruimteverhouding op de Europese transportmarkt te zien is, in dezelfde periode een jaar eerder duidelijk meer in balans: met een verhouding van 53:47 liet de TimoCom-transportbarometer in het vierde kwartaal van 2016 een klein vrachtoverschot zien.

 

Wat heeft deze ontwikkeling veroorzaakt?

Het aanhoudend goede economische klimaat. De Duitse economie gaat vol gas vooruit. De conjunctuurbarometer van het Duits instituut voor economisch onderzoek (DIW Berlin) laat voor het vierde kwartaal van 2017 met een waarde van 109,4 punten een bovengemiddelde toename van het bruto binnenlands product zien. Het gevolg: Het transportvolume stijgt aanzienlijk.

 

Steeds minder vrachtwagenchauffeurs. Volgens de Duitse wegvervoerorganisatie (DSLV) is er op dit moment een tekort aan minimaal 45.000 vrachtwagenchauffeurs. En er komen steeds minder chauffeurs bij, want de baan is niet bepaald aantrekkelijk. Het Duitse leger is weggevallen als de grootste opleider van chauffeurs en jaren later is het merkbare gevolg hiervan dat er te weinig beschikbare laadruimte is.

 

Nieuwe wekelijkse rusttijd. Sinds medio vorig jaar mogen vrachtwagenchauffeurs in Duitsland hun regelmatige wekelijkse rusttijd niet meer in het voertuig, maar op een andere plek met een geschikte slaapmogelijkheid doorbrengen. Dat kost waardevolle tijd en daardoor wordt er minder laadruimte aangeboden.

 

Maar Gburek ziet ook positieve effecten van deze ontwikkeling: “Het zijn goede tijden voor vervoerders. Het beroep zal weer meer aanzien krijgen en de lonen zullen stijgen. De chauffeur zal dan weer op waarde worden geschat: hij is een onmisbare partner in een toeleveringsketen die voor welvaart en economische macht in ons land zorgt.”

 

Onafhankelijke transportondernemers kunnen nu al hun opdrachtgevers uitzoeken en voor de lucratiefste opdrachten gaan. Daardoor zal er een nieuwe machtsverhouding op de markt ontstaan: de vervoerder zal minder afhankelijk worden van zijn opdrachtgevers en kan zijn diensten direct op de markt of via vrachtbeurzen zelfstandig aanbieden. Gburek is hiervan overtuigd. Uiteindelijk zal de hele branche hiervan profiteren: “transport wordt weer aantrekkelijker.”

Persbericht downloaden
top