11.01.2016

Transportbarometer: historische eindspurt in K4

'Gouden herfst' minder goud dan verwacht

Een kwakkelende economische groei in Europa, de vluchtelingencrisis, pessimistische verladers... Het economische klimaat is aan het eind van het jaar sterk verslechterd en dat had ook gevolgen voor de TimoCom Transportbarometer. De vracht-/laadruimteverhouding bedroeg in het 4e kwartaal van 2015 46:54 en bleef daarmee ver achter bij de verwachtingen. Toch zag het er in het begin van het laatste kwartaal goed uit.

In oktober kon de Europese transportmarkt nog profiteren van de goede resultaten deze zomer. Met een vracht-/laadruimteverhouding van 49:51 was deze maand iets beter dan een jaar eerder (48:52 in 2014). Wat opviel, is dat het vrachtvolume tussen september en oktober dit jaar lang niet zo ver terugliep als de jaren daarvoor. In 2013 en 2014 nam het vrachtaandeel in deze periode af met zo'n vijf procent; in 2015 was dit maar drie procent.

In november gaat het mis

Het ging in november echter snel bergafwaarts met het vrachtvolume. Het vrachtaandeel in de Europese transportmarkt kelderde met maar liefst elf procent, de grootste daling tussen twee maanden sinds 2011. Eind november bedroeg de vracht-/laadruimteverhouding 38:62. In het laatste kwartaalverslag had Marcel Frings, de chief representative van TimoCom, voorspeld dat november een bijzonder goede maand zou zijn voor de transportbranche en het vrachtaandeel weer boven de 50% zou komen te liggen: “maar hier is dus niets van terechtgekomen. Het was juist een bijzonder moeilijke maand. Dat laat aan de ene kant zien dat ik een mogelijke carrière als helderziende of het 'orakel van Erkrath' gauw uit mijn hoofd moet zetten”, zegt Frings gniffelend. “Maar aan de andere kant kan bewijst dit maar weer hoe dynamisch de transport- en logistiekbrache is.”

Hij had zijn positieve voorspelling toch echt gebaseerd op harde feiten en daar werd geen glazen bol bij gebruikt. Als je de historische gegevens voor beide slotkwartalen bekijkt, wijst alles er in het 3e kwartaal op dat er in november een toename van het vrachtaandeel kon worden verwacht.

Maar dit jaar staat kerst wat later op de agenda bij klanten, fabrikanten en vervoerders. Dit leidde tot een bijzonder goede afsluiting van het jaar. In de laatste maand werd namelijk alles uit de transportbarometer gehaald en het vrachtaandeel steeg met maar liefst 13 procent. Zo'n eindspurt hebben wij nog niet gezien sinds wij alle gegevens van de transportbarometer bijhouden. Dankzij deze opleving kon de maand december worden afgesloten met een licht vrachtoverschot (51:49).

2016: stabilisatie in zicht

De vracht-/laadruimteverhouding lag over het hele jaar genomen met 47:53 twee procent hoger dan een jaar ervoor (45:55). In alle kwartalen lag het vrachtaandeel hoger dan een jaar ervoor. De vooruitzichten zijn voorzichtig positief. “Wat er in 2016 te wachten staat, is zonder een paranormale gave moeilijk in te schatten. De omgang met de terroristische aanslagen en het verhoogde gevaar voor nieuwe terroristische aanslagen, de toename van het aantal veiligheidscontroles en het debat over de vluchtelingenproblematiek. Ze hebben allemaal direct invloed op de Europese economie”, aldus Frings. “Maar er zijn enkele positieve signalen voor 2016 te zien. Spanje en Ierland komen bijvoorbeeld uit de financiële crisis. En daarbij is er niet alleen sprake van meer groei, maar ook van hoogwaardige groei. De consumptie is de centrale pijler voor groei. En dat zorgt weer voor meer werkgelegenheid en hogere lonen. In een heterogene regio als Europa zal dit positieve effect natuurlijk niet overal duidelijk merkbaar zijn. Maar wat wel zeker is, is dat de groeicijfers in totaal eerder wijzen op een positieve stabilisatie dan een duurzame recessie.”

Meer informatie over TimoCom en de transportbarometer vindt u op www.timocom.nl.