11.08.2016

Transportbarometer: licht vrachtoverschot in het 2e kwartaal

Meer vracht in de lentemaanden dan aan het begin van het jaar

Erkrath, 11-08-2016 – De TimoCom-transportbarometer laat in het 2e kwartaal een licht vrachtoverschot zien voor de Europese transportmarkt. In de lentemaanden bedroeg de vracht-/laadruimteverhouding van TimoCom 52:48. Er waren echter van maand tot maand grote schommelingen te zien.

Na een zwakke start stegen aan het einde van het 1ste kwartaal niet alleen de temperaturen, maar ook de vracht-/laadruimteverhouding in de transportbranche. Maar kan deze stijgende trend op de markt ook worden doorgezet in het volgende kwartaal? Dat was maar de vraag.

Grote schommelingen bij vrachtaanbod in de lente

De recente cijfers spreken voor zich: de aangekondigde opleving zorgde ervoor dat de vracht-/laadruimteverhouding bijna in evenwicht kwam. In april kwam het vrachtaandeel met 49% maar liefst 16 procent hoger uit dan in maart. In vergelijking met de jaren ervoor was april toch een zwakkere maand: in 2015 bedroeg het vrachtaandeel 53% en in 2014 zelfs 54%. De opleving in maart kon er in april dus niet voor zorgen dat het niveau van de voorgaande jaren weer werd behaald.

Maar daar bleef het niet bij: er werd alles gehaald uit de transportbarometer en het vrachtaandeel steeg in mei met nog eens 10 procent. Daarmee werd het hoogte vrachtaandeel van het kwartaal en zelf van het jaar tot nu toe behaald met 59%. Voor Marcel Frings, chief representative van TimoCom, kwam deze ontwikkeling niet uit de lucht vallen: “Deze stijging is het gevolg van veel brugdagen en korte werkweken in de feestmaand. De expediteurs moesten de goederen in minder vervoertijd over de weg naar de klant brengen”.

Deze opleving was echter van korte duur. Het vrachtaandeel nam in juni weer af met 11 procent en kwam met 48% zelfs nog een procent lager uit dan aan het begin van het 2e kwartaal. In vergelijking met de jaren ervoor was juni ook een slechtere maand: in 2015 bedroeg het vrachtaandeel precies 50% en in 2014 was er zelfs een licht vrachtoverschot te zien van 51%.

Maar als er wordt gekeken naar de absolute cijfers, is te zien dat er in totaal meer aanbiedingen op het TimoCom-transportplatform zijn geplaatst dan in dezelfde periode vorig jaar.

Rustige vooruitzichten voor het 3e kwartaal

Ondanks de grote schommelingen van maand tot maand bedroeg het vrachtaandeel in het 2e kwartaal 52% tegenover 48% beschikbare laadruimte. In totaal was er in het 2e kwartaal aanzienlijk meer vracht dan aan het begin van het jaar.

Maar hoe zal de Europese transportmarkt zich ontwikkelen in de tweede helft van het jaar? “De vooruitzichten voor de komende maanden kunnen het best per land worden bekeken. Volgens de Duitse bedrijfsklimaatindex ifo is er economische groei te verwachten voor Duitsland door meer investeringen en consumentenbestedingen. De transportmotor wordt hierdoor aangezwengeld.

De economische situatie wordt in Duitsland het positiefst beoordeeld, maar de situatie in Italië, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Frankrijk ziet er minder rooskleurig uit. Het is nu nog moeilijk in te schatten wat de gevolgen zijn van de Brexit. De uitkomst van het referendum was een onverwachte schok en we kunnen nu nog geen uitspraken doen over de gevolgen ervan”, aldus Frings.

Bovendien gaan we er bij TimoCom vanuit dat juli, augustus en september net als de voorgaande jaren rustiger zullen verlopen en er vanaf de herfst weer meer vracht op de markt zal zijn dan beschikbare laadruimte.