skip navigation
Logistieke kennis 06.10.2020
7 min.

Werken als planner in de logistiek

Opleiding, salaris en toekomst

Een ondernemer voor expeditie- en logistieke dienstverlening zit achter de computer en coördineert vrachten.

Werken in de logistiek: planners

Opleiding, salaris en toekomst

In onze TIMOCOM blogserie bieden we u een kijkje achter de schermen van de transport- en logistiek branche en behandelen we actuele onderwerpen en ontwikkelingen. In deze tweede artikel van de serie geven we een inkijkje in de meest voorkomende werkgebieden voor expediteurs en logistiek medewerkers. We stellen u voor aan het beroep ‘planner’, testen het op toekomstbestendigheid en bespreken welke invloed de tekorten aan geschoolde medewerkers, corona en de digitalisering op de beroepsgroep hebben. 

 

  1. Wat doen planners?
  2. Hoeveel verdienen planners?
  3. Waar werken planners?
  4. Hoeveel werkuren hebben planners?
  5. Hoe word je planner in de logistiek?
  6. Welke rol speelt digitalisering voor planners?
  7. Welke invloed heeft corona op een mogelijke opleiding?

 

Er is een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, dat is algemeen bekend. De logistieke sector kampt echter nog met een ander probleem: het gebrek aan planners volgens de “logistieke barometer” van adviesbureau SCI. In een enquête onder ondernemers gaf 44% van de ondervraagden aan dat personeel voor de planning ontbrak.

Volgens “Marktobservatie van vrachtvervoer” van het Duitse Bondsambt voor vrachtvervoer (BAG) werken meer dan 150.000 mensen in de planning. Toch is er nog altijd een tekort aan geschoold personeel. Het aantal vacatures in Duitsland is sinds 2017 groter dan het aantal sollicitanten.

Redenen genoeg om meer te vertellen over de opleiding, het salaris en de toekomst van het beroep planner.

Wat doen planners?

Planning en organisatie zijn nodig zodat klanten hun goederen op tijd en in goede orde ontvangen en dat bij een gelijkmatige en optimale belading van het vrachtwagenpark. Daarom behoren de coördinatie van het wagenpark en het opstellen, verwerken en beheren van de transportaanvragen tot de taken. Bij de planning hoort bovendien de routeplanning en de daarbij passende aantal chauffeurs onder inachtneming van de wettelijke regelgeving en rijtijden.

Zonder hen zou het Duitse vrachtvervoer stilliggen, waarbij het dan niet uit maakt of er vracht per spoor, over de weg of op het water wordt vervoerd. Afhankelijk van de nabijheid van een haven coördineert een planner bijvoorbeeld ook containervracht en daaraan gekoppeld transport. Planners zijn het aanspreekpunt voor alle logistieke coördinatietaken en hebben daarom een breed takenpakket.

Hoeveel verdienen planners?

De Duitse krant Das Hamburger Abendblatt publiceerde in 2018 de hoogte van de salarissen voor planners. Gemiddeld verdienen planners ongeveer 30.000 euro bruto per jaar. Hoe groter de onderneming en hoe meer jaren beroepservaring een planner kan aantonen, des te hoger het inkomen. Sinds 2012 zijn de lonen steeds gestegen.

Waar werken planners?

Afhankelijk van de grootte van de onderneming en afdeling zijn er grote verschillen in activiteiten en hoofdtaken voor planners. Bij expeditie- en logistiek ondernemingen is het belangrijkste gebied het goederen- en opslagbeheer. De typische werkplek is daarom nabij de opslag- en goederenomslaglocaties of klassiek achter een bureau.

Hoeveel werkuren hebben planners?

Als ondernemer werken ze hoofdzakelijk tijdens de normale kantooruren. Per taak of onderneming kunnen onder bijzondere omstandigheden daar ook weekenden en feestdagen onder vallen. Het overgrote merendeel van ondernemers voor expeditie- en logistieke dienstverlening werkt meer dan 40 uur per week.

Als er ongeplande gebeurtenissen zijn, dan kan dit tot overwerk leiden. Dit kan voorkomen als een vrachtwagenchauffeur met problemen de centrale belt. Als hij bijvoorbeeld door de politie is aangehouden en er een routinecontrole heeft plaatsgevonden, kan dit tot vertragingen in de operationele voortgang zorgen. De planner is verantwoordelijk voor het wagenpark en voor het tijdig leveren van de goederen bij de klanten. Het is ook zijn taak om klanten te informeren als de verwachte aankomsttijd van de goederen vertraagt en, zo nodig, moet hij de route omplannen.

Hoe word je planner in de logistiek?

Basis voor dit beroep is de opleiding ondernemer in expeditie- en logistieke dienstverlening. Het werk in de planning kan dan als hoofdvak worden gekozen. De duur van de opleiding bedraagt meestal drie jaar.

Een opleiding voor dit commerciële beroep loont zich, want ondanks de steeds stijgende aantal werknemers heerst er een tekort in de planning. Meer dan 15.000 nieuwe leerlingplaatsen werden in 2019 afgerond. De aannamekansen zijn zeer gunstig en de maandelijkse leerlingvergoeding ligt op het Duitse gemiddelde. Per regio of grootte van de onderneming ligt het salaris voor toekomstige ondernemers voor expeditie- en logistieke dienstverlening in het eerste opleidingsjaar op zo'n 700 euro bruto per maand. In de jaren erna stijgt het loon met ongeveer 100 euro per opleidingsjaar. 

Het aantal vrouwen in de sector ligt bij expeditieplanners met 36,5 procent onder het Duitse gemiddelde. Het aandeel vrouwelijke studenten loopt echter gestaag terug. Een mogelijkheid om het tekort aan personeel tegen te gaan is om meisjes en jonge vrouwen voor de transportwereld te interesseren en actief op hen af te stappen als toekomstige studenten.

Starten met deze bedrijfsopleiding is in theorie met elk diploma (en zelfs zonder) mogelijk. Meer dan 20.000 mensen werken in het beroep zonder beroepsdiploma en 12.000 hebben een andere opleiding gevolgd. Dit laat zien dat loopbaanwisselaars in de logistiek een kans hebben. Veel bedrijven geven de voorkeur aan kandidaten met een middelbareschooldiploma of een toelatingsexamen voor de universiteit.

Welke rol speelt digitalisering voor planners?

Volgens de “Marktobservatie voor vrachtvervoer” van de BAG zal de digitalisering tot een verandering in het commerciële beroep leiden. Het takenpakket zal verschuiven, zodat veeleisende, complexere logistieke dienstverlening een groter aandeel in het dagelijks werk zal innemen. 67 Procent van de ondervraagde ondernemers van de BAG-studie gaven aan hun medewerkers in principe in hun beroepsontwikkeling te ondersteunen. Daarbij werd vooral ingezet op IT-kennis, wat aantoont dat de branche zich opmaakt voor de toekomst.

Naast toetredingskansen in de onderneming zelf, zijn er veel mogelijkheden om verder te ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn het examen voor specialist in vrachtvervoer en logistiek of voor logistieke systemen, een vervolgopleiding tot transporteconoom, een diploma voor een door de staat gecertificeerde bedrijfseconoom of een opleiding aan een hogeschool in de vakken expeditie, transport, logistiek of supplychangemanagement.

Welke invloed heeft corona op een mogelijke opleiding?

De lockdown en het sluiten van de grenzen hebben een sterke invloed op de hele Europese economie. Maar de logistiek en de klantenbranches herstellen zich langzaam. Het BAG publiceert wekelijks berichten over de invloeden van de coronacrisis op de Duitse vrachtvervoersmarkt. In het laatste bericht van 17-08-2020 gaven de ondervraagde ondernemers aan dat ze een langzame verbetering zagen in het aantal opdrachten.

De bondsregering heeft met haar programma "Opleidingsplekken garanderen" rond de 500 miljoen euro voor kleine en middelgrote ondernemers uitgetrokken voor 2020 en 2021. Het doel is exploitanten economische hulp te bieden, zodat ze studenten hun diploma kunnen laten halen of nieuwe opleidingsplekken kunnen aanbieden. Ondernemers kunnen tot 3000 euro staatsteun krijgen, als ze een nieuwe leerlingplek creëren.

Met het oog op een economisch herstel is de positie voor een opleiding in de logistiek onder deze omstandigheden goed te noemen.

Het werk als planner is geschikt voor iedereen, die talent heeft voor planning en organisatie. Wie dat al in zich heeft, zal een afwisselend beroep treffen met een solide salaris, waarin er vele verschillende hoofdtaken zijn. De logistiek is samen met de transportwereld een sector die spreekwoordelijk in beweging is. De digitale transformatie zal ook het werk van de planner beïnvloeden, maar hem niet overbodig maken. Daarom is het beroep ondernemer voor expeditie- en logistieke dienstverlening een beroep met toekomst.

 

Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Waarom is er een tekort aan vrachtwagenchauffeurs in de logistiek?

Corona als kans – Nieuwe concepten voor vrachtwagenverkeer

TIMOCOM-starthulp: Hoe richt je een transportonderneming op?

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top