skip navigation
Transportmarkt 29.01.2021
6 min.

KI en automatisering bieden concurrentievoordelen voor grote en kleine bedrijven

Automatiseringsprocessen en intelligente toepassingen in de logistiek

Automatisering in de logistiek

Door een complex netwerk van veel partners in de supply chain te vormen, is de logistiek de ideale 'incubator' voor het nemen van beslissingen op basis van beschikbare informatie. Volgens een onderzoek van Roland Berger zal de logistiek er de komende jaren heel anders uit gaan zien omdat gegevens met automation- en intelligence-toepassingen steeds beter kunnen worden geanalyseerd. Grote logistieke bedrijven en FreightTech-bedrijven hebben op dit moment al datacentrische oplossingen ontwikkeld om de voordelen van automatiseringen en kunstmatige intelligentie bruikbaar te maken. Maar ook kleinere logistieke partners, zoals transporteurs en expediteurs, kunnen hiervan profiteren.

Automatisering en kunstmatige intelligentie in de logistiek

Bij een derde van de kilometers die vrachtwagens op Duitse wegen afleggen, gaat het om een lege rit. Maar kan dat niet anders? Kunstmatige intelligentie (KI) biedt de unieke mogelijkheid om door het verzamelen en analyseren van gegevens zoals verkeersomstandigheden en laadvermogen de routes van morgen efficiënter te plannen. Ritten kunnen op een intelligente manier aan elkaar worden gekoppeld en er kunnen optimale verbindingen worden gepland, wat onder andere tot een verlaging van het aantal lege ritten en een gelijktijdige verhoging van de efficiëntie van beschikbare hulpmiddelen leidt.

Maar met kunstmatige intelligentie kan tegenwoordig al veel meer worden gedaan dan dat alleen. Kort voor aankomst van een vrachtwagen kunnen magazijnmedewerkers bijvoorbeeld het betreffende laadperron voorbereiden om sneller te kunnen laden en lossen, waardoor de vrachtwagen vrijwel meteen weer de weg op kan. Zo helpt kunstmatige intelligentie nu al om de toeleveringsketens efficiënter te organiseren. Deze werkprocessen automatiseren is een van de grootste uitdagingen in de logistiek. Door het gebruik van intelligente toepassingen kunnen processen steeds zelfstandiger worden gemaakt. Daarmee worden tijd en kosten bespaard en wordt handmatig werk tot een minimum beperkt.

Voorbeelden van geautomatiseerde processen in de logistiek

Er zijn al veel voorbeelden van automatiseringen en kunstmatige intelligentie in de logistiek te noemen. Zo kunnen verzenders bijvoorbeeld logistieke systemen gebruiken om de juiste transportpartner te vinden en digitale functies in de supply chain op te nemen. Door realtime tracking kan er op tijd op storingen in de toeleveringsketen worden gereageerd, of het nu om files, ongevallen of leveringsproblemen gaat. En voor het vervoer naar de eindbestemming worden nu al uitgebreide tests uitgevoerd, bijvoorbeeld met leveringsdrones of autonome voertuigen, of met 3D-printers die producten voor individuele of dringende bestellingen maken. Vooral voor consumenten kunnen deze innovaties uiteindelijk snellere en verkeersonafhankelijke oplossingen worden.

 

Ook in magazijnen wordt steeds vaker gebruikgemaakt van automatisering: daarbij kan het zowel om vaste als om mobiele systemen gaan. Robots en autonome voertuigen werken bijvoorbeeld samen om goederen te sorteren, te pakken en naar de plaats van bestemming te brengen, of het nu om een leveringsvoorbereidende of in-house optimalisering van de opslagruimtes gaat. De voordelen liggen daarbij voor de hand: aan de ene kant worden processen verslankt en efficiënter ingericht, wat tijd en kosten bespaart. De automatisering van zulke processen leidt

er verder toe dat mensen gevaarlijke werkzaamheden of werkzaamheden die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals het dragen van zware lasten, niet meer uit hoeven te voeren. Bovendien wordt het over het algemeen makkelijker om verschillende voorschriften in acht te nemen. Daarbij kan het echt om alles gaan, van de arbonormen tot de complexe omgang met een speciale vracht.

 

Chauffeurs profiteren daarentegen van geautomatiseerde documentatie, digitale overeenkomsten en het systematisch kiezen van een geschikte verzekering voor ladingen en kunnen zo waardevolle tijd besparen en fouten voorkomen.

 

KI en automatisering voor grote en kleine logistieke partners

In een recent onderzoek van het consultancybedrijf PricewaterhouseCooper hebben meer dan 1.600 leidinggevenden uit 33 landen aangegeven dat de belangrijkste taak voor de toekomst is de toeleveringsketen efficiënter vorm te geven. Maar hoe kunnen transporteurs er met automatisering en kunstmatige intelligentie voor zorgen dat ze efficiënter werken? Het zal waarschijnlijk nog jaren duren tot chauffeurs bijvoorbeeld de automatische piloot kunnen gebruiken, net als in een vliegtuig. Steeds wisselende verkeerssituaties, noodweer en een toenemend aantal auto's op de weg vormen complexe uitdagingen voor het goederenvervoer over de weg, waar speciale oplossingen voor nodig zijn. Maar dat betekent niet dat transporteurs technologische ontwikkelingen helemaal links moeten laten liggen. Ook kleine en middelgrote bedrijven moeten de overstap maken naar digitaal werken om de eigen concurrentiepositie veilig te stellen. Want gegevens en informatie moeten en kunnen in de transportketen op een slimme, veilige en eenvoudige manier worden uitgewisseld.

Met het Smart Logistics System van TIMOCOM en de interfaces Tracking, Transportopdrachten en Vrachtbeurs kunnen grote en kleine logistieke partners hun eigen systemen aan de toepassingen koppelen. Maar wat zijn de voordelen van deze interfaces? Opdrachten kunnen automatisch worden aangenomen en met andere personen die bij de toeleveringsketen zijn betrokken worden gedeeld. Door het digitaal opstellen en versturen van de benodigde informatie sluiten alle processen naadloos op elkaar aan. Daardoor kunnen lege ritten worden voorkomen, vrachtruimtes efficiënter worden gebruikt en leveringen in real time worden gevolgd. Er hoeven geen gegevens meer handmatig te worden verzameld, wat altijd veel tijd kostte. En verder verloopt ook alles digitaal en worden taalbarrières voorkomen. Zo worden potentiële fouten voorkomen en complexe processen verslankt.

Meer veiligheid, voorspelbaarheid en productiviteit

Door het gebruik van kunstmatige intelligentie en automatisering in de logistiek wordt de veiligheid, voorspelbaarheid en productiviteit verhoogd. Het doel van FreightTech-evolutie is absoluut niet om vrachtvervoerders in de toeleveringsketen overbodig te maken. Integendeel zelfs: volgens de statistieken van het Bundesverband Güterkraftverkehr, Logistik und Entsorgung (de Duitse beroepsvereniging voor goederenvervoer, logistiek en afvalverwerking) is er momenteel een tekort aan zo'n 60.000 vrachtwagenchauffeurs en de Duitse vakbond verdi spreekt zelfs van een tekort aan meer dan 90.000 vrachtvervoerders. Onze samenleving wordt steeds afhankelijker van internationale toeleveringsketens en uit de verwachting dat er een transparante en efficiënte supply chain ontstaat, blijkt aan de ene kant hoe belangrijk en toekomstbestendig de branche is en aan de andere kant hoe belangrijk het voor een soepel proces met efficiënt gebruik van hulpmiddelen is dat er beslissingen op basis van beschikbare informatie worden genomen. Daarom moeten kunstmatige intelligente en automatisering de medewerker digitaal ondersteunen, zodat hij zich op belangrijke taken kan richten en het eigen risico door vertragingen, gevaarlijke goederen of interculturele obstakels zoals taalbarrières of permanente wetswijzigingen zo klein mogelijk wordt. Het is ons doel om precies dit mogelijk te maken voor kleine en middelgrote bedrijven.

Kom erachter hoe u uw logistieke processen slim en veilig kunt inrichten:                                                                      

Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Technologieën van de toekomst in de logistiek: visie en werkelijkheid van kunstmatige intelligentie

Hoe gegevensintegratie logistieke processen kan optimaliseren

FreightTech: de digitalisering verandert de logistiek

 

 

Trefwoorden

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top