skip navigation
Transportmarkt 21.04.2021
5 min.

'Ever Given' vastgelopen in Suezkanaal: waarom u nu voor transport- en opslagcapaciteit moet zorgen

Gevolgen van vastgelopen 'Ever Given' voor de logistiek

Containerschip blokkeert Suezkanaal

Iedereen heeft het erover. Het 'ketchupeffect' dat het containerschip 'Ever Given' heeft veroorzaakt toen het de belangrijkste handelsroute ter wereld blokkeerde. Voor de tweede keer in één jaar tijd kwam de logistieke sector hierdoor enorm onder druk te staan. Maar anders dan bij de coronapandemie kon het Duitse en Europese goederenvervoer over de weg zich dit keer goed voorbereiden. Want de gevolgen voor onze markt zullen pas later merkbaar worden. We moeten er wel vanuit gaan dat de gevolgen voor de toeleveringsketen nog lang aanhouden en we nog enkele maanden voor bijzondere uitdagingen komen te staan.

Daarom moeten vooral opdrachtgevers uit de industrie en handel zich nu voorbereiden om op de korte termijn over voldoende transportcapaciteit en opslagruimte te beschikken. Het uitgebreide en flexibele aanbod van TIMOCOM kan hier de doorslaggevende factor zijn.

Gevolgen voor productie, handel en het goederenvervoer over de weg

Zo'n 13 procent (19.000 schepen) van de totale wereldhandel loopt via het Suezkanaal. Dat zijn goederen ter waarde van 9,6 miljard dollar per dag, zoals eurotransport onlangs liet weten. Er wordt geschat dat alleen de 'Ever Given' al met 13.800 containers is beladen. De meeste containers komen uit Azië en vormen belangrijke leveringen voor de Europese just-in-timeproductie en de verdere verwerking. Een volume dat ook van toepassing is op een groot deel van de schepen die zich in de file bevinden. Want 90 procent van alle containerschepen over de hele wereld is precies even groot en dit internationale standaardformaat heeft de toepasselijke naam 'Suezmax'.

Wat is er gebeurd?

De 'Ever Given' is op 23 maart 2021 in het zuidelijke deel van het Suezkanaal gestrand. Dit heeft op de waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee tot een file van meer dan 400 schepen geleid. Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade aan het kanaal zelf is. De gevolgen voor de hele Europese logistiek zijn hoe dan ook groot: “Centrale toeleveringsketens lopen vast vanwege een gebrek aan containers, schepen die niet op tijd aankomen en te weinig transportcapaciteit , terwijl de kosten stijgen”, citeert het Handelsblatt Holger Lösch, directeur van de Duitse werkgeversorganisatie BDI.

Een klassieke kettingreactie – tot het Europese goederenvervoer over de weg aan toe. “De file zal de komende werken enorme gevolgen hebben voor de Europese binnenvaart. Want de planning voor het goederenvervoer over de weg naar het achterland zal tijd en capaciteit kosten”, zegt Gunnar Gburek, woordvoerder van het FreightTech-bedrijf TIMOCOM. “Daar komt nog bij dat de beschikbare laadruimte beperkt is en hier momenteel veel vraag naar is.”

De actuele situatie bij Europese havens

Het kanaal is nu weer vrij, maar de afhandeling zal nog dagen duren en vervolgens tot een chaos bij diverse Europese havens leiden. Want het scheepsverkeer is net als ketchup stroperig. Maar als de massa eenmaal in beweging komt, schiet deze ongecontroleerd naar buiten. Er worden nu zo'n 50 schepen per dag door het smalle kanaal geleid en daardoor komt er veel druk op de Europese havens te staan, waar de situatie toch al moeilijk was:

de probleemsituatie vanwege de brexit levert nog altijd files op. De pandemie en de reis- en werkbeperkingen die daarmee gepaard gaan, zorgen er al maanden voor dat er minder havenmedewerkers actief zijn en hebben een enorme invloed op het consumptiepatroon. In plaats van in vrijetijdsbesteding, reizen en andere diensten werd in consumptiegoeden, voornamelijk uit Azië, geïnvesteerd. De internationale handel via waterwegen draait al maanden op volle

toeren. Waar enkele producten zich concreet bevinden, is volstrekt onduidelijk. Waar en hoeveel lege containers op de terugweg naar Azië zijn blijven steken, weet niemand zeker. Het is wel duidelijk dat de Europese havens de komende weken een ongecontroleerde stroom aan containerschepen moeten afhandelen.

Hoe het verder gaat

Havens als Hamburg en Rotterdam werken internationaal gezien efficiënter, maar ook hier is het verladen en het verdere vervoer naar het achterland onder druk komen te staan. Vooral in de binnenvaart en het spoorvervoer is er een enorm tekort aan middelen. De capaciteiten voor opslag- en laadruimte voor de zogenaamde naloop zijn nu al beperkt. Daarom heeft onder andere de terminalexploitant HHLA uit Hamburg nu al extra opslagruimte gehuurd. Er moet vanuit worden gegaan dat als de eerste containerschepen tegelijk aankomen, er een strijd om vracht- en laadruimtecapaciteit zal losbarsten. Er staat nu al veel druk op het vrachtwagenvervoer, maar hier kan flexibeler op de gestegen vraag worden gereageerd.

Ritten naar havens worden de komende weken heel lucratief en kunnen onder andere aan een prioriteitsverschuiving van klassieke, normale expeditiebedrijven bijdragen. Of de producten zich nu op de 'Ever Given' bevinden of niet: om de eigen productie, opslag of levering te garanderen, is maximale flexibiliteit gevraagd. Want opslagruimtes en logistieke ruimtes worden knelpunten en tijd en transparantie worden de belangrijkste succesfactoren.

Hoe u zich dankzij TIMOCOM kunt voorbereiden

Wij raden alle bedrijven aan hun toeleveringsketens zo snel mogelijk veilig te stellen en zich nu al voor te bereiden op de te verwachten capaciteitsproblemen. Gebruik het Smart Logistics System en handel uw transportaanvragen snel en efficiënt af. Hierdoor behoudt u in turbulente tijden het overzicht over de status van de zending, kunnen opdrachten in enkele minuten worden aangeboden en makkelijk digitaal worden bewerkt of afgerekend. Zo blijft u in slechts enkele stappen flexibel en vindt u op elk moment de juiste dienstverlener. Bovendien kunt u in het systeem of ook individueel via onze opslagbeurs toegang tot meer dan 7.000 opslagruimtes uit 46 Europese landen krijgen. Wie zijn eigen IT-systemen wil of moet gebruiken, kan onze interfaces naar al bestaande logistieke systemen inzetten.

Meer interessante artikelen:

https://www.timocom.nl/blog/efficiente-effectieve-logistiek

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top