14.11.2022
5

Hoe kan transportmanagement uitdagingen in de leveringsketen oplossen?

Hoe kan transport management uitdagingen in de leveringsketen oplossen?

man smiling using tablet at warehouse

Wat is een leveringsketen?

Een leveringsketen (ook: toeleveringsketen, supplychain, productieketen) is een systeem dat de goederenstroom van de leverancier tot de consument mogelijk maakt. Het gaat om een distributienetwerk dat de aankoop van materialen, de productie van halffabricaten en eindproducten en de levering aan de eindklant omvat. Deze keten bestaat binnen één bedrijf of tussen verschillende bedrijven en is daarmee sterk gestructureerd en complex. Daarbij gaat het om zaken als het kopen en overzichtelijk houden van materiaal, informatie, financiën en kennis.

In de leveringsketen worden processen opgezet om al deze stromen vlot te laten verlopen. Tegenwoordig wordt daar geavanceerde technologie voor gebruikt. Een van de belangrijkste delen van de leveringsketen is de logistiek, oftewel het transport. Daarmee wordt ervoor gezorgd dat de juiste producten op het juiste tijdstip op de juiste plaatsen worden afgeleverd – met de optimale financiële en organisatorische middelen.

Wat is transportmanagement en waarom is het belangrijk?

Moderne leveringsketens brengen veel uitdagingen met zich mee. Daarbij hebben veel uitdagingen te maken met transport. Zo worden we geconfronteerd met een gebrek aan chauffeurs, hoge brandstofprijzen en onvoorspelbare verkeerssituaties.

Met transportmanagement worden alle processen in de leveringsketen omschreven, van de keuze van de juiste leverancier en het transport tot de facturering. Het is daarom de taak van logistieke bedrijven om deze processen te optimaliseren, om zo de beste prijs-kwaliteitverhouding te behalen.

Vaak bestaat een groot deel van de eindprijs van een product uit transportkosten. Daarom houdt de logistiek zich bezig met het optimaliseren van veel verschillende activiteiten, waarbij de nadruk moet worden gelegd op de volgende activiteiten:

  • planning van het logistieke netwerk
  • analyse van de stromen binnen de leveringsketen
  • transportkostenanalyse
  • route- en transportplanning
  • optimalisering van transport, voorraadbeheer en orderkoppeling

Het doel van transportmanagement is de leveringsketen zo vlot mogelijk te laten verlopen, de goederen zo snel mogelijk bij de consument te bezorgen en de kosten zo laag mogelijk te houden. Bovendien worden daarmee de milieu-effecten gecontroleerd en wordt de inzet van hulpbronnen, uitrusting en vooral ook van betrokken mensen geoptimaliseerd.


Wat is magazijnbeheer en waarom is het belangrijk?

Magazijnen vormen een belangrijk onderdeel van de leveringsketen, omdat hiermee het transport kan worden geoptimaliseerd en tegelijkertijd de continuïteit van de bevoorrading kan worden gewaarborgd. Als ze niet goed en efficiënt worden beheerd, kunnen ze al snel voor problemen in de leveringsketen zorgen. Als iets in het magazijn niet (op het juiste tijdstip) te vinden is of de in- en uitgaande voorraden niet worden gecontroleerd, is het extra werk qua werk en personeel wat dit oplevert, erg duur.

Het doel van magazijnbeheer is de processen in het magazijn voortdurend efficiënt te laten verlopen. Dat betekent dat de tijd voor het ontvangen en verzenden van goederen tot een minimum wordt beperkt en u de voorraden precies en snel kunt overzien. Heeft u op de korte termijn opslagruimte nodig? Dan vindt u op de TIMOCOM Marketplace vast wat u zoekt!

Wat zijn de grootste uitdagingen waar klanten momenteel mee worden geconfronteerd?

COVID-19

Na het opduiken van COVID-19 is er veel veranderd in de transportbranche. Hoewel we de meeste tijd thuis doorbrachten, wilden we natuurlijk toch spullen in huis halen. En dat betekende dat logistieke bedrijven met minder medewerkers aan de hogere eisen van de markt moesten voldoen. Daarbij bemoeilijkten verschillende restricties, zoals extra gezondheidscontroles bij de grenzen en bij de in- en uitgangen van bedrijven, maar ook verschillende wegversperringen en het beperken van de bewegingsvrijheid voor niet dringende diensten de normale werkzaamheden. Deze situatie heeft alle betrokkenen in de leveringsketen ertoe gedwongen processen zo opnieuw in te richten dat het werk ook met minder personeel en ondanks de beperkingen vlot kan verlopen. Online werd veel meer verkocht, waardoor ook de volumes in de logistiek en het transport sterk toenamen.

Kosten voor grondstoffen

Sinds het begin van 2022 stegen de prijzen voor brandstof en stroom gestaag, waardoor ook de prijzen voor andere goederen en diensten opliepen. Daarom moesten logistieke bedrijven hun bedrijfsmodellen herzien en zo optimaliseren dat ze in dit kader niet alleen duurzaam, maar ook winstgevend kunnen werken. In het transport kunnen vrachtwagens onder andere efficiënter worden ingezet door bijladingen of retourvrachten, om zo de kosten te verlagen.

Veranderende marktdynamiek

Onder marktdynamiek verstaan we alle krachten die van invloed zijn op de prijzen en het consumentengedrag. Zulke bewegingen hebben directe gevolgen voor vraag en aanbod, wat weer tot grote veranderingen in de leveringsketen leidt. Nieuwe regelingen in de gezondheidszorg, de politiek, de maatschappij enzovoort zijn heel snel te merken op de markt en moeten zo snel en efficiënt mogelijk worden opgepakt.

Hoe kunnen interfaces de efficiëntie verbeteren?

Of we het nu hebben over transport of voorraden: moderne digitale systemen kunnen ons helpen om beide te beheren, omdat ze er namelijk voor zorgen dat we snel op veranderingen op de markt kunnen reageren. Digitale systemen die alle gegevens controleren die met de leveringsketen te maken hebben, helpen erbij om problemen op te sporen, alternatieve oplossingen te vinden en dit zo snel mogelijk aan te pakken. Zo kunnen we de concurrentie een stap voor zijn en onze processen zo ver optimaliseren dat ons bedrijfsmodel de uitdagingen het hoofd kan bieden en winstgevend kan blijven.

TIMOCOM biedt alternatieve oplossingen in het transportmanagement

Door de marktplaats van TIMOCOM te gebruiken, kunt u uw transporten optimaliseren omdat u op elk moment de beschikking heeft over verschillende vervoerders en ladingen. Zo zijn lege ritten niet meer nodig. Bovendien kan de zending na gps-vrijgave worden gevolgd. Met verschillende producten kunt u kiezen naar welke vracht of welke expediteur uw voorkeur uitgaat, wat de optimale route is en waar bijladingen of magazijnruimten ter beschikking staan. U heeft overzicht over de partners waar u mee samenwerkt, behoudt altijd het overzicht over het transport en zorgt voor een vereenvoudigde communicatie en facturering. In één overzicht.

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

top