skip navigation
Transportmarkt 14.03.2021
5 min.

Hoe interfaces communicatieproblemen voorkomen

De volgende stap in de logistiek

Een planner controleert via Tracking waar de voertuigen zich bevinden.

Als alle informatie beschikbaar is, kan de supply chain beter worden geoptimaliseerd. Maar het delen van gegevens ligt in de logistiek nog altijd gevoelig. Is de gegevensuitwisseling veilig? Welke zakenpartner moet de gegevens ontvangen en wat gebeurt er na de ontvangst mee? Via welk systeem kunnen gegevens worden uitgewisseld en wat is voor de implementatie van zo'n systeem nodig? De antwoorden op deze vragen vindt u in dit blogartikel.

Als alle informatie beschikbaar is, kan de supply chain beter worden geoptimaliseerd. Maar het delen van gegevens ligt in de logistiek nog altijd gevoelig. Is de gegevensuitwisseling veilig? Welke zakenpartner moet de gegevens ontvangen en wat gebeurt er na de ontvangst mee? Via welk systeem kunnen gegevens worden uitgewisseld en wat is voor de implementatie van zo'n systeem nodig? De antwoorden op deze vragen vindt u in dit blogartikel. Logistics. Er worden veel verschillende programma's en veel software op de markt aangeboden om bedrijfsprocessen mee te organiseren. Maar het gaat er vooral om geavanceerde informatiestromen op te zetten om de toeleveringsketens te optimaliseren

Om voor betere communicatie in de supply chain te zorgen, zijn veilige en eenvoudige verbindingen nodig die compatibel zijn met bestaande digitale oplossingen van het eigen bedrijf. Daarvoor kan voor interfaces worden gekozen die een of meer toepassingen aan elkaar koppelen. Zo kunnen gegevens in realtime worden uitgewisseld, zodat communicatieproblemen tussen zakenpartners worden voorkomen.

Media-onderbrekingen zijn nog steeds een probleem

Intelligente koppelingen zullen in de transportbranche en logistieke sector nog belangrijker worden. In een onderzoek van het consultancybedrijf PricewaterhouseCooper, afgekort PwC, gaven de deelnemers aan dat de belangrijkste taak voor de toekomst is de toeleveringsketen efficiënter vorm te geven. Dit werkt alleen met toekomstgerichte digitale oplossingen. Ze zijn de kernelementen om als logistiek bedrijf concurrerend te blijven en op veranderende eisen van de markt in te kunnen spelen.

Een van de grootste uitdagingen bij het efficiënter vormgeven van de toeleveringsketen zijn communicatieproblemen tussen de betrokkenen. Digitale oplossingen kunnen ook hier een brug slaan.

Interfaces zorgen voor geautomatiseerde processen

Partnerbedrijven kunnen al zonder media-onderbrekingen werken, bijvoorbeeld met de toepassingen in het Smart Logistics System van TIMOCOM.

Interfaces, ook Application Program Interfaces (afgekort API) genoemd, koppelen twee verschillende systemen aan elkaar die normaal gesproken niet met elkaar kunnen communiceren.

Bij de interface Tracking kunnen bedrijven bijvoorbeeld vanuit hun bedrijfseigen logistieke software alle voertuigen makkelijk in één kaart tracken. Opdrachtnemers kunnen de telematicagegevens van hun voertuigen via deze interface tijdelijk of langdurig met betrouwbare partners delen en er zo voor zorgen dat er minder met de opdrachtgever hoeft te worden gecommuniceerd. Gegevens hoeven dan niet meer in twee systemen te worden ingevoerd. Voor alle betrokkenen zorgt dit voor transparantie over waar de voertuigen zich bevinden – gedurende het hele transportproces. Zo kan ook een realistische schatting worden gemaakt van wanneer de goederen bij de ontvangen zullen aankomen. Al deze processen verlopen (bijna) automatisch via een interface. Daardoor hoeven de opdrachtgever en opdrachtnemer veel minder met elkaar te communiceren. Dat bespaart tijd en levert capaciteiten op om meer transportopdrachten te beheren. Zo kan er meer omzet worden gerealiseerd als het transportproces zo transparant en digitaal is.

IT-integratie vaak duur en tijdrovend

Nu is in de branche vooral duidelijk hoe belangrijk API's voor de logistiek zijn, maar er zijn nog altijd problemen met de uitvoering ervan. Voor de implementatie van interfaces heeft een bedrijf IT-kennis nodig waarvoor ze meestal hulp van buitenaf inschakelen.

Verder kunnen communicatieproblemen met partnerbedrijven meestal alleen bilateraal worden voorkomen. Voor bedrijven die dit zelf willen doen, betekent dit dat er voor elk bedrijf een afzonderlijke interface moet worden opgezet.

Dat brengt extra kosten en extra werk met zich mee en heeft verder het volgende risico: als er veranderingen in de zakelijke partnerschappen ontstaan of er zelfs een einde komt aan samenwerkingen, heeft ook een brug naar dit bedrijf geen nut meer.

Daarom is het een goed idee om een digitaal systeem te gebruiken dat zowel een makkelijke en veilige implementatie als interfaces naar veel verschillende partnerbedrijven biedt.

Veilige gegevensuitwisseling dankzij koppeling – de interface Tracking

Voor onze klanten die graag meer transparantie bij het uitvoeren van transporten willen of gps-gegevens hiervoor verder willen verwerken, is de interface Tracking een veilige oplossing. Want transparantie is hierbij de bepalende factor die bedrijven helpt om concurrerend te blijven.

Als communicatieproblemen worden voorkomen, kunnen de verzamelde gegevens efficiënter worden geanalyseerd. Als er op basis van de beschikbare gegevens conclusies kunnen worden getrokken, ontstaat zo duurzame kennis vanuit het transportproces.

Het netwerk van het Smart Logistics System van TIMOCOM bestaat uit meer dan 45.000 klanten en verhoogt zo de kans om de juiste zakenpartner te vinden en hiermee in contact te komen. Maak gebruik van de reeds bestaande techniek van TIMOCOM. Zo heeft u geen bilaterale interfaces meer nodig. De voordelen van de reeds bestaande interfaces naar partnerbedrijven in het netwerk van TIMOCOM zijn dat uw eigen gegevens veilig zijn, dat informatie snel en gemakkelijk kan worden gedeeld en dat de interfaces makkelijk te bedienen zijn. 

Het Oostenrijkse expeditiebedrijf Vertex gebruikt de interface Tracking  met succes, want de communicatie met de zakenpartner DOPRAVA ZÁRUBA M & K kon zo tot een minimum worden beperkt.

Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Wagenparkbeheer: zo gaat het efficiënter!

Zo plant u het transport van eigen producten individueel en op basis van gegevens

Smart Logistics is het sterkste instrument voor kostenbesparing en groei

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top