skip navigation
Transportmarkt 14.04.2021
6 min.

Meer lucht in de laatste mijl: welke oplossingen u echt verder helpen

De stedelijke logistiek kan worden verbeterd!

Door de florerende e-commerce-markt zullen de problemen in de laatste mijl de komende jaren alleen nog maar groter worden.

Een fijne leefomgeving creëren voor de mens door de CO²-uitstoot te verlagen. Dat is een van de vele taken van de toekomst voor het goederenvervoer. Maar de logistiek kan niet zomaar uit de steden worden verbannen omdat deze een belangrijke levensader voor allerlei goederen is.

Wilt u vrachten snel en makkelijk kunnen aanbieden? Gebruik hier dan de grootste vrachtbeurs van Europa voor.

 

 

Een boom met gevolgen

De e-commercemarkt zit in de lift – en dat al jarenlang. De stijging van het pakketvolume zal volgens onderzoek van het bedrijf Pitney Bowes uit oktober 2020 nog wel even doorzetten. Het bedrijf uit de Verenigde Staten is een van de grootste technologiebedrijven ter wereld dat oplossingen voor de e-commercesector en voor postpakketten aanbiedt. Pitney Bowes voorspelt dat het pakketvolume de komende zes jaar zal verdubbelen tot 262 miljard pakketten wereldwijd.

 

Het gevolg: als steeds meer mensen online kopen, moeten de goederen ook worden geleverd. In de b2c-sector is het vaak de voordeur van de klant die in de transportbranche en logistieke sector als last-mile wordt gezien. En juist dit deel van de toeleveringsketen is een van de meest gecompliceerde omdat dit veel uitdagingen met zich meebrengt.

 

Want als de online handel toeneemt, is er ook meer verkeer in de stad. Daarbij worden door lichte en zware bedrijfsvoertuigen meer schadelijke stoffen uitgestoten. Dit leidt in steden en dichtbevolkte gebieden tot nog meer verkeersproblemen: verhoogde fijnstofconcentraties, meer geluidshinder en files.

Voor chauffeurs betekent dit ook files, wachten voor rode stoplichten en tijdsdruk in de laatste mijl. Bovendien trekken steeds meer mensen naar de stad of naar stedelijke gebieden, wat voor nog veel meer problemen in de laatste mijl zorgt.

De Europese Commissie wil iets aan dit probleem doen.

Het vervoer moet beduidend minder vervuilend worden, met name in steden”, staat in de mededeling van de Europese Commissie. Tegen 2030 moet de huidige uitstoot van schadelijke stoffen worden teruggedrongen om de Europese klimaatdoelstellingen sneller te halen dan nu het geval is. Het goederenvervoer moet hieraan bijdragen. De beschikbare transportsystemen moeten efficiënter worden gebruikt om milieuvriendelijk en duurzaam vervoer mogelijk te maken.

 

Er is dus een nieuwe aanpak nodig om het vervoer voor steden en hun inwoners duurzamer te maken. Maar wat ontlast de laatste mijl? We geven drie digitale oplossingen die erbij helpen transporten in de laatste mijl te optimaliseren.

 

In drie stappen naar een efficiëntere laatste mijl:

 

Samenwerking

Uit een onderzoek van de BVL (Bundesvereinigung Logistik e.V. (BVL = de grootste logistieke branchevereniging in Duitsland) naar het verkeer in Duitse steden blijkt dat logistieke medewerkers in de toekomst problemen in de laatste mijl willen aanpakken door samen te werken. Bijna de helft van de ondervraagden gaf aan dat een samenwerking met andere dealers en leveranciers op de planning staat.

Het netwerk van TIMOCOM bestaat uit meer dan 45.000 gecontroleerde bedrijven. Hier vindt u snel de zakenpartner waar u naar op zoek bent. Niet

alleen voor de laatste mijl kunt u in de toepassing Transportopdrachten in het Smart Logistics System lijsten met favorieten maken. Voordat u een opdracht aanbiedt, kunt u filteren op zakenpartners waar u graag weer mee wilt samenwerken. Disponenten maken heel eenvoudig gebruik van het netwerk van betrouwbare partners en zoeken daar steeds de dienstverlener die het best bij het betreffende transport past.

 

Goederen voor de bezorging bundelen

In het genoemde onderzoek van de BVL gaven de ondervraagden aan dat transportconsolidatie belangrijk tot heel belangrijk voor ze was. Het wordt voor expeditiebedrijven steeds belangrijker om verschillende zendingen in één transport te bundelen als zendingen uit steeds kleinere delen bestaan.

Vooral in de handel en industrie wordt voor de levering steeds vaker een externe logistieke dienstverlener ingeschakeld. Veel bedrijven hebben wel eigen disponenten in dienst, maar niet-regelmatige transporten worden vaak met behulp van een vrachtbeurs afgehandeld. Zo kunnen opdrachtgevers volledige of gedeeltelijke ladingen flexibel laten transporteren. Voor transporteurs heeft dit ook voordelen: ze benutten zo de volledige capaciteit van hun eigen wagenpark en voorkomen lege ritten.

Wagenpark efficiënt benutten

Ook met het oog op de genoemde klimaatwet van de Europese Commissie stellen steeds meer bedrijven uit de handel en productie zichzelf het doel om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. De logistiek wilt ook graag duurzaam werken. Een belangrijke basis daarvoor is alle hulpmiddelen efficiënt te gebruiken en het wagenpark bijvoorbeeld beter te benutten en de genoemde lege ritten te voorkomen. De bijna 300 ondervraagde BVL-leden gaven dit als één na belangrijkste maatregel voor de optimalisatie van stedelijke transporten aan. Een van de meest effectieve maatregelen om het aantal ritten zonder lading te verlagen, is het gebruik van de spotmarkt. Daar vinden opdrachtnemers en opdrachtgevers zelfs voor de korte termijn vracht en laadruimte. Voor transportbedrijven betekent het volledig benutten van het wagenpark niet alleen meer omzet. Als het aantal lege ritten wordt verlaagd, wordt tegelijk ook de CO²-uitstoot lager. En dat levert weer voordelen op voor de stad, de omgeving en de mensen die daar wonen.

De uitdagingen in de laatste mijl zijn groot. Het doel is om ervoor te zorgen dat stedelijk goederenvervoer aan de moderne eisen voldoet. Om echt iets te verbeteren, moeten de krachten worden gebundeld. Zowel de stad of gemeente en transportbedrijven moeten inspanningen leveren om duurzame maatregelen af te stemmen. De belangrijke eerste stappen met het oog op de ambitieuze klimaatdoelstellingen van de EU kunnen nu al worden gezet. Hierbij kan worden gedacht aan de optimalisatie van de benutting van het wagenpark en het vormen van een netwerk met andere schakels in de toeleveringsketen.

Om dit alles nu al voor elkaar te krijgen, vinden transportbedrijven en logistieke bedrijven in het Smart Logistics System alle digitale oplossingen die ze voor logistiek zonder uitdagingen nodig hebben. 

Wilt u uw logistieke processen ook duurzaam en efficiënt inrichten? Test de grootste vrachtbeurs van Europa dan vier weken lang gratis.

Nu testen

Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Succesverhaal: meer klanten ondanks corona

Zo helpen aanbestedingsplatformen om toegang te krijgen tot meer markten

Zo plant u het transport van eigen producten individueel en op basis van gegevens

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top