skip navigation
Smart Logistics System 08.12.2020
5 min.

Succesverhaal: meer klanten ondanks corona

Geen crisis in zicht bij het expeditiebedrijf Exportcargo

Het Spaanse expeditiebedrijf Exportcargo wist zich snel en op een succesvolle manier aan de nieuwe marktbehoeften aan te passen – en nam ondanks de economische malaise in het land zelfs nieuwe medewerkers aan.

Het expeditiebedrijf Exportcargo uit Spanje liet ondanks de zware omstandigheden op de markt economische groei zien. Lees in dit artikel hoe een middelgroot transportbedrijf erin slaagde om zijn netwerk van zakenpartners tijdens de coronacrisis uit te breiden en zijn omzet te verhogen.

De maatregelen om verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, hebben de economie in Europa hard geraakt. Veel bedrijven konden hun bedrijfsactiviteiten niet meer of slechts in beperkte mate uitvoeren. Dit had gevolgen voor industriële afnemers, wat op macro-economisch niveau tot economische achteruitgang leidde. Daardoor kregen de transportbranche en logistieke sector gefaseerd te maken met een daling van de Europese vraag. Ook Exportcargo kreeg minder opdrachten binnen en moest het internationale goederenvervoer zelfs gefaseerd stopzetten.

Een grote uitdaging

Het voelt wel een beetje als de strijd van David tegen Goliath als een bedrijf met 25 medewerkers zich tegen de haperende Europese economie probeert te verzetten. Hier lijkt het net als in het bijbelse verhaal een haast onmogelijke taak die ze zichzelf stellen. In het Oude Testament is het David die de reus met een slinger en een steen versloeg. Exportcargo Logistica Integral SL, een expeditiebedrijf uit Almería, beschikte ook over een geheim wapen waarmee ze het verschil konden maken.

Het Spaanse expeditiebedrijf maakte pas twee jaar geleden zijn intrede op de markt en vervoert vooral vracht op pallets voor de Europese import en export. West-Europa is voor het bedrijf de belangrijkste afzetmarkt. Het bedrijf heeft van begin af aan ingezet op digitalisering. Zo hadden de medewerkers al vóór de coronacrisis de mogelijkheid om thuis te werken. En toen de maatregelen voor het bestrijden van de pandemie steeds ingrijpender werden en door de Spaanse regering een lockdown werd aangekondigd, was Exportcargo voorbereid. Disponenten, expediteurs en alle anderen die normaal gesproken op kantoor werkten, moesten nu voor langere tijd vanuit huis werken. Zo konden de normale werkzaamheden worden voortgezet.

Het aantal opdrachten bij de meeste andere Spaanse expeditiebedrijven liep vanwege de coronacrisis sterk terug. En bij Exportcargo dachten ze natuurlijk dat hetzelfde lot hen te wachten stond.  Dus wat konden ze doen om hun omzet veilig te stellen? Er werd gekozen om voor het zoeken naar nieuwe opdrachten meer gebruik te maken van de toepassing Vrachtbeurs van TIMOCOM.

Een eenvoudige oplossing

Het transportbedrijf is nu ongeveer twee jaar op de vrachtbeurs actief. Het doel was om zich voor de vrachtbeurs aan te melden om niet alleen op de nationale markt actief te zijn, maar ook transporten naar andere landen te verzorgen. Dat waren onder andere Duitsland, België, Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië. Met behulp van de toepassing Vrachtbeurs kon Exportcargo zijn afzetgebied steeds verder vergroten. Het expeditiebedrijf behoort tot de bedrijven die de meeste vrachten in het TIMOCOM netwerk aanbieden. “De Vrachtbeurs van TIMOCOM heeft voor ons een grote meerwaarde”, zegt Miguel Ortega, een van de twee directeurs van Exportcargo. “En niet alleen omdat we in het systeem vracht en laadruimte kunnen aanbieden. Met behulp van TIMOCOM hebben we een groot netwerk van zakenpartners kunnen opbouwen, wat ons tijdens de coronacrisis heeft geholpen.”

Het Spaanse expeditiebedrijf heeft daarna veel meer goederen kunnen overladen en nam ondanks de economische malaise in het land zelfs nieuwe medewerkers aan. Het bedrijf heeft momenteel twaalf medewerkers in dienst die voor het bedrijf in het Smart Logistics System naar laadruimte zoeken en vrachten aanbieden. En er moeten zelfs nog meer meertalige medewerkers worden aangenomen om nog beter aan de behoeften van de klanten te voldoen. Er zijn verder ook nog chauffeurs aangenomen, dus transporteurs met een klein wagenpark, die als vaste medewerkers het team van Exportcargo versterken.

Ondanks de moeilijke omstandigheden hebben ze bij Exportcargo kunnen constateren dat er nog steeds aanvragen via de vrachtbeurs binnenkomen. Exportcargo-directeur Francisco García zegt daarover: “Daarom hebben we in nieuwe medewerkers geïnvesteerd. We zagen voor de middellange termijn goede kansen om met TIMOCOM economisch sterk te blijven en wisten dat we met TIMOCOM ook op de lange termijn meer werk zouden krijgen.”

De Spaanse expediteurs zijn erin geslaagd om in te spelen op de veranderde marktbehoeften en de manier waarop ze opdrachten binnenhalen te intensiveren. En zoals David tegen Goliath zich met zijn slinger en steen verdedigde, heeft ook Exportcargo een simpel en slim hulpmiddel gevonden dat ze hielp om in een lastige situatie het hoofd boven water te houden. Zonder het Smart Logistics System van TIMOCOM hadden ze de corona-

crisis niet overleefd, bevestigt Miguel Ortega. Het bedrijf is er niet alleen in geslaagd om deze moeilijke tijd te doorstaan, maar wist zelfs in vergelijking met het jaar ervoor een hogere omzet te behalen.

Wilt u ook deel van het Smart Logistics System van TIMOCOM worden en uw klantenbestand uitbreiden? Dan kunt u

hier informatie vinden

Meer interessante artikelen:

Otros artículos que te pueden interesar:

La historia de éxito de la agencia de transportes Emdipa

Demora en el pago ¿Qué hacer cuando el cliente no paga?

Falta de plazas de parking para camiones

Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Waarom lege ritten tegenwoordig eigenlijk niet meer moeten voorkomen

Uw rechten en plichten bij een betalingsachterstand

Hoe vind ik de passende niche in de logistieke sector?

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top