skip navigation
Transportmarkt 18.01.2021
1 min.

Succes in de niche: in zwaar transport zit muziek

Uitzonderlijk vervoer als niche voor specialisten

Uitzonderlijk vervoer als niche voor specialisten

Ze beslaan maar een klein deel van de totale markt, maar hebben wel veel potentie: exceptioneel transport. En niet alleen omdat er een hele waardeketen achter zit. Hier moet alles op rolletjes lopen, want als er iets misgaat, kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Daarbij hebben bedrijven dagelijks te maken met uitdagingen zoals complexe projecten, globalisering of een gebrek aan chauffeurs. Holger Dechant, directeur van Universal Transport, legt uit hoe iemand als aanbieder van logistiek met zware lasten toch vrolijk 'don’t worry, be heavy' kan zingen.

Logistiek en passie, studiegenoten en zakenpartners

Herfstvakantie in de cabine, opleiding in het expeditiebedrijf, studie aan de logistiekacademie. Hij is niet alleen consequent trouw gebleven aan zijn passie, maar heeft ook nog dezelfde innovatoren aan zijn zijde als vroeger: samen met zijn voormalige logistiek-studiegenoten Markus Frost en Siegfried Witt leidt Holger Dechant een van de grootste Duitse bedrijven voor diensten rond uitzonderlijk vervoer. Of vriendschap en zakendoen zo goed samengaan? “Na 15 jaar zitten we nog steeds samen op kantoor en we waarderen nog steeds de individuele sterke punten en verschillen van de ander”, laat Dechant weten.

 

Laadmeters vs. tonnen, productie vs. bureaucratie

De Universal Transport Group heeft 750 medewerkers in dienst en heeft vestigingen in zowel Zweden als Oost-Europa, Turkije, Egypte en zelfs Maleisië. Daarvan zijn 450 medewerkers vrachtwagenchauffeur. In de logistiek van zware lasten is er nog meer vraag naar deze chauffeurs. Want zware ladingen worden in Duitsland meestal 's nachts vervoerd. Het zwaarste aan zulke transporten is tegen de verwachting in niet alleen het gewicht. Als er bijvoorbeeld een rotorblad voor een windmolenpark in Polen, Denemarken of zelfs Azië wordt getransporteerd, kan de transportlengte al gauw 80 meter of meer bedragen. “Dat is bijna de lengte van een voetbalveld!”, legt Dechant uit. Naast geprefabriceerde betonnen onderdelen voor windmolenparken en brugdelen worden hele zagerijen ontmanteld en bijvoorbeeld in Maleisië weer opgebouwd. Of er moeten 24 trams naar Mexico worden gebracht – inclusief de complete afhandeling. “De eerste vragen die ik mezelf bij zo'n aanvraag stel zijn: Hoe kom ik met de vracht bij de eerste internationale haven? Is de juiste infrastructuur aanwezig? Welke waterwegen zijn er?”, zegt Dechant verder. Verder moet de bureaucratie niet worden onderschat. Naast de benodigde documenten en douaneaangiften gaat het vooral ook om de vergunningen. “Als de vergunningsprocedures in Duitsland in de productie nog complexer worden, wordt de productie bijvoorbeeld naar Azië verlegd”, waarschuwt de directeur.

 

Dirigent en orkest, projectexpediteur en team

Don’t worry, be heavy” luidt de bedrijfsslogan die aan de radiohit uit de jaren 80 is ontleend. Volgens Dechant wordt hiermee duidelijk gemaakt dat de klant alles uit handen wordt genomen, dus niet alleen de complete lading, maar ook alles eromheen. Hier zijn vaak 20-30 mensen bij betrokken. De routes moeten van tevoren worden verkend om in kaart te brengen waar er knelpunten zijn en met welke uitdagingen ze onderweg te maken krijgen. “De team wordt door een projectexpediteur perfect georkestreerd”, aldus Dechant. Het bedrijf vindt geschikte transportpartners via het systeem van TIMOCOM. Hier kunnen de eisen tot in detail worden aangegeven. Alle deelnemers zijn gecontroleerd en hebben hun kwalificaties en bewijzen in bedrijfsprofielen opslagen.

Symfonie van specifieke kennis, applaus voor afzonderlijke spelers

Het samenspel van een goede planning, de nodige flexibiliteit en veel specifieke kennis is de sleutel tot het succes van de Universal Transport Group. Vooral dat laatste moet volgens Dechant niet worden onderschat: “Wij zijn fans van digitalisering en hebben vooral afgelopen jaar op alle vlakken de digitale samenwerking bevorderd. Maar zolang 100 ton niet kan worden geteleporteerd, hebben we nog steeds vrachtwagens en beroepschauffeurs nodig.”

Deze baan wordt nog steeds te weinig gewaardeerd en dat is voor de logistieke medewerker meer dan vervelend: “Beroepschauffeur is een beroep waar een opleiding voor bestaat. Deze mensen zijn gekwalificeerd en moeten daar dan ook voor worden betaald en als zodanig worden behandeld. ” Vooral in tijden van corona wordt in de transportbranche onder moeilijke omstandigheden gewerkt, maar alle betrokkenen blijven zich ervoor inzetten dat ons dagelijks leven gewoon kan blijven doorgaan. Om de crisis samen te boven te komen, gaat het bedrijf met verantwoordelijkheidsbesef maar ook met vertrouwen vooruit. En tot slot moeten ook factoren als verbondenheid en humor niet worden onderschat, wat ook al in onze bedrijfsslogan zit.

Vind ook gecontroleerde partners voor uw transporten

Trefwoorden

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top