skip navigation
Smart Logistics System 18.08.2020
2 min.

Betalingsachterstand: wat te doen als de klant niet betaalt?

Drie incassotips voor vorderingenbeheer

Drie incassotips voor vorderingenbeheer

Het transport is uitgevoerd, maar er komt geen geld binnen op de zakelijke rekening. Logistieke medewerkers gaan ervan uit dat na de levering van de goederen de ingediende factuur door de klant wordt betaald. Maar bijna elk bedrijf heeft wel eens te maken gehad met zakenpartners die te laat of helemaal niet betalen. Als de betalingstermijn is overtreden, kunt u nu een advocaat inschakelen. Maar een juridisch deskundige moet pas om raad worden gevraagd als alle andere manieren om het geld te innen niks hebben opgeleverd. We geven u drie tips over wat u als ondernemer bij openstaande facturen kunt doen en hoe u uw geld krijgt.

1. Stel een factuur op

Dat klinkt logisch, maar is heel belangrijk. Hoe eerder de factuur wordt opgesteld en naar de klant wordt gestuurd, des te sneller de betaling wordt voldaan. Formuleer concreet wanneer de betalingstermijn voor het factuurbedrag verstrijkt. Dat schept duidelijkheid voor alle betrokkenen en zo weet uw klant op welke dag de betalingen moeten zijn voldaan. Bedrijven kiezen hier doorgaans voor 30 dagen.

2. Spreek uw zakenpartner aan

Als uw opdrachtgever het geld niet binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt, is het aan te raden meteen in actie te komen. Uw klant heeft het openstaande bedrag vast niet opzettelijk nog niet betaald. Neem daarom contact op met uw zakenpartner. Dit kan een gesprek of schriftelijke aanmaning zijn waarin u aan het openstaande bedrag herinnert. Formuleer zakelijk en duidelijk waar het om gaat en let op het volgende:

  • het soort dienstverlening, de datum en het factuurnummer
  • de hoogte van het bedrag
  • herinnering aan de betalingstermijn met de precieze datum
  • consequenties als het bedrag niet wordt voldaan

3. Schakel een incassobureau in

Als de factuur na een gesprek of schriftelijke herinnering nog steeds niet wordt betaald, moet u niet te snel opgeven. Voordat u een advocaat inschakelt of uiteindelijk een rechtszaak aanspant, kunt u een incassobedrijf in de arm nemen om uw geld te innen. De internationale incassodienst van TIMOCOM is in heel Europa actief voor de gebruikers van het Smart Logistics System die hulp nodig hebben. U kunt deze dienst heel makkelijk online aanvragen. Er worden als neutrale tussenpersoon moedertaalsprekers ingezet om uw vorderingen in 25 talen in te dienen. Het incassoteam van TIMOCOM heeft daarbij een succespercentage van meer dan 86%.

Heeft u nog een openstaande vordering? Vraag vrijblijvend informatie aan over de incassodienst van TIMOCOM en gebruik de tariefcalculator om vooraf de mogelijke kosten te berekenen.

Nu informeren

Nieuwsbrief aanmelden

Vul a.u.b. de gemarkeerde velden correct uit.

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top

Ik ga akkoord, dat deze website cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en voor reclame gebruikt. Lees meer