Vragen en antwoorden over TIMOCOM Messenger
Vragen en antwoorden over de Messenger
De TIMOCOM Messenger is een communicatiekanaal van de TIMOCOM Road Freight Marketplace dat direct in de vrachtbeurs is geïntegreerd. Deze maakt een snelle, veilige en efficiënte communicatie tussen aanbieders en potentiële opdrachtnemers mogelijk, direct in de context van een aanbod. Door het gebruik van de TIMOCOM Messenger kunt u wachttijden verkorten en tegelijkertijd de efficiëntie van uw bedrijfsprocessen vergroten.
De TIMOCOM Messenger beschermt alle berichten en gegevens conform de normen voor de TIMOCOM marktplaats en bevordert zo vertrouwelijkheid en veiligheid. Door de integratie in de marktplaats kunt u bepalen wie toegang heeft tot de communicatie. Dan kunt u er zeker van zijn dat uw contactpersoon over een geregistreerd TIMOCOM-account beschikt.
Bovendien is het gebruik van de TIMOCOM Messenger niet alleen veiliger, maar verleent het uw communicatie ook dezelfde verplichting als bij e-mails, wat u helpt om moeiteloos professionele relaties aan te gaan.
De TIMOCOM Messenger is bij het invoeren van vracht- en laadruimte standaard vooraf ingesteld als voorkeurscommunicatiekanaal. Mits u deze instellingen niet deactiveert, krijgt de persoon die op zoek is naar aanbiedingen alleen de TIMOCOM Messenger als schriftelijke communicatieoptie te zien. Daardoor hoeft u niet op andere communicatiekanalen te letten en kunt u zich volledig wijden aan uw werk.
Aanbieders leggen bij het invoeren van aanbiedingen het communicatiekanaal van hun voorkeur vast. U ziet de selectie vervolgens boven rechts bij de contactmogelijkheden in het betreffende aanbod. Als daar een tekstballon wordt weergegeven, wenst de aanbieder dat er via de TIMOCOM Messenger wordt gecommuniceerd. Als opdrachtenzoeker heeft u de mogelijkheid om een gesprek te starten. Klik daarvoor in de vracht- of laadruimte aanbieding op de eerder vermelde tekstballon 'Aanvraag via chat'. Er wordt een chat-overlay geopend onderaan het beeldscherm.

In de TIMOCOM Road Freight Marketplace knippert de chat-knop, zodra u een nieuw ongelezen bericht in uw inbox hebt. Toekomstige updates zullen bovendien de mogelijkheid om e-mailberichten in te voeren bieden om de zichtbaarheid en transparantie met betrekking tot nieuw ontvangen berichten verder te vergroten.
In de huidige versie van TIMOCOM Messenger kunt u ook via uw browser meldingen (geluidssignaal en pop-up) krijgen over nieuwe berichten, ook als u op dat moment in een andere browsertab bezig bent. Hiervoor moet u deze functie in uw browser inschakelen.
Hoe schakel je de browsermeldingen in?
Optie 1: U heeft al eerder toestemming gegeven voor browsermeldingen.
In dit geval hoeft u verder niets in te stellen en krijgt u de meldingen al op deze manier.
Optie 2: U heeft browsermeldingen eerder geweigerd.
U moet uw instellingen aanpassen. Bij de meeste browsers gaat dat als volgt:
Voor Chrome:
1. Open de TIMOCOM marktplaats
2. Klik op het symbool voor instellingen in de adresbalk.
3. Ga naar 'Site-instellingen'.
4. Kies bij 'Meldingen' voor 'Toestaan'.
Voor Edge:
1. Open de TIMOCOM marktplaats
2. Klik op het slot-symbool in de adresbalk.
3. Ga naar 'Site-instellingen'.
4. Kies bij 'Meldingen' voor 'Toestaan'.
Optie 3: U heeft eerder nog geen keuze gemaakt over browsermeldingen.
Als u de browsermeldingen van de TIMOCOM marktplaats nog niet heeft geaccepteerd of geweigerd, krijgt u het betreffende dialoogscherm op meerdere plekken in de TIMOCOM Messenger te zien. Het enige wat u hoeft te doen is het dialoogvenster te bevestigen en vanaf dat moment wordt u op de hoogte gehouden via een melding in de browser.
Wanneer aanbiedingen worden gewist, bijvoorbeeld omdat ze al zijn verstrekt, kunt u toch nog in de chat berichten schrijven, omdat er vaak vragen of een behoefte aan informatie na het verstrekken van de transportopdracht ontstaan. Alle chats worden gedurende ten minste 12 maanden opgeslagen, zodat u ook later toegang hebt tot alle relevante gegevens en documenten.
Ja, het gebruik van de TIMOCOM Messenger betreffende aanbiedingen is voor alle klanten van TIMOCOM gratis.
De TIMOCOM Messenger biedt momenteel de volgende functies:
Snelle toegang tot contactgegevens:
In de chat-overlay ziet u zowel de bedrijfsgegevens als de naam van de potentiële zakenpartner en de profielfoto. Ook krijgt u de mogelijke talen te zien die de ander spreekt of begrijpt. Klikt u op de bedrijfsnaam, dan opent het bedrijfsprofiel en krijgt u een volledige indruk van het bedrijf waarmee u communiceert.Eenduidige toekenning aan vracht- of laadruimte aanbiedingen: Onder de contactgegevens staat een link die de betreffende vracht- of laadruimte aanbieding beschrijft, op basis van de relatie tussen start- en eindpunt. Door op de relatie te klikken, opent het bijbehorende aanbod, mits het nog beschikbaar is op de marktplaats en nog niet verwijderd is. Dit is handig als u tegelijkertijd andere vrachten of laadruimte aanbiedingen opzoekt en snel alle relevante informatie wilt kunnen zien.
Berichten uitwisselen via het chat-venster: In de chat kunt u in contact komen met de contactpersoon van de aanbieding. U typt gewoon een bericht in het tekstveld en verzendt u het door op Enter te drukken of te klikken op 'Verzenden'. Alle berichten zijn in het chat-venster chronologisch geordend.
Vertalingen on-demand: Omdat u potentieel met elke gebruiker op de marktplaats zou kunnen communiceren, kunt u ook berichten ontvangen in een taal die u niet spreekt. In dit geval heeft u de mogelijkheid om de berichten te laten vertalen. Daarna krijgt u zowel het origineel als de vertaalde inhoud te zien. Klik hiervoor op de drie puntjes naast het bericht en selecteer 'Vertalen'. De doeltaal van de vertaling is de systeemtaal die u heeft ingesteld voor de TIMOCOM marktplaats.
Chatexport: U kunt uw chatgeschiedenis op elk gewenst moment exporteren. Zo kunt u buiten de TIMOCOM marktplaats om uw gesprekken inzien. Ook fungeert de export als een extra archief. Vooral bij onenigheden rond het transportproces kan dit handig zijn, om eventuele conflicten op te lossen. Klik hiervoor op de drie puntjes in de rechter bovenhoek. Daarna krijgt u de optie om het gesprek te downloaden. Afhankelijk van de grootte kan het even duren voor de download start. De chat wordt opgeslagen als .html-bestand. Ook kunt u de chat opslaan als .pdf-bestand, via een rechtsklik → Afdrukken. Begin formulier
Berichtenfunctie: U wordt over nieuwe berichten direct in de Road Freight Marketplace geïnformeerd door het knipperen van de chat-knop.
Push-berichten: In de huidige versie van TIMOCOM Messenger kunt u via uw browser meldingen (geluidssignaal en pop-up) krijgen over nieuwe berichten, ook als u op dat moment in een andere browsertab bezig bent. Hiervoor moet u deze functie in uw browser inschakelen.
Documenten uitwisselen (uploaden en downloaden): Door te klikken op de + in een cirkeltje kunt u uw potentiële zakenpartner relevante documenten toesturen. Daarvoor hoeft u de documenten alleen maar te selecteren en uploaden. Er kunnen alleen documenten van max. 5 MB worden geüpload in de volgende formaten:
.pdf, .xlsx, .xdoc, .img, .png, .webp
Berichtenoverzicht: Bekijk alle conversaties gebundeld op één plaats. In de linker onderhoek, naast het zijmenu, kunt u een handig overzicht van al uw gesprekken laten weergeven. Klik daarvoor op de witte cirkel met de blauwe tekstballon erop. Er opent dan een weergave met alle gesprekken inclusief relevante informatie om hier eenvoudig aan te refereren. Behalve de gegevens die u ook in de chats ziet, ziet u hier ook het laatst verzonden bericht. De berichten zijn gesorteerd op meest recente bericht. Het nieuwste bericht wordt daarom altijd als eerste getoond.
Chats zoeken: U kunt in het berichtenoverzicht zoeken naar gesprekken. Voer daarvoor in het zoekveld boven de gesprekken de zoekterm in. U kunt zoeken op de volgende gegevens:
- Landcode van de laadplaats
- Landcode van de losplaats
- Laadplaats
- Losplaats
De 30 meest recente treffers worden weergegeven.
Typ-indicatie: U ziet of uw gesprekspartner op dit moment een bericht schrijft.
Gelezen-markering: U krijgt te zien dat uw bericht is afgeleverd, net als het feit dat uw gesprekspartner het bericht (nog niet) gelezen heeft.
- Afgeleverd: blauwe stip
- Gelezen: profielfoto
Emoji's: Gebruik emoji's om uw berichten persoonlijker te maken. Klik op de smiley rechts in het berichtenscherm.
Chat sluiten: U kunt een geopende chat sluiten in de rechter bovenhoek. De chat, dus het hele gesprek, wordt dan gesloten, zodat u het gesprek eerst weer moet openen om te kunnen communiceren.
Maar dat is pas het begin; wij werken continu aan extra functies.
In de komende maanden ontwikkelen wij stapsgewijs de volgende uitbreidingen:
E-mailberichten: U wordt via e-mail geïnformeerd, wanneer u een chat-bericht mist, om een snelle reactie te stimuleren.
Wisfunctie: Verwijder onnodige chats voor meer overzicht.
Dit is echter slechts een voorproefje en wij houden u regelmatig op de hoogte over onze volgende ontwikkelingsstappen.
Ja, de TIMOCOM Messenger is volledig in de mobiele versie van de Road Freight Marketplace geïntegreerd, zodat u deze op elk apparaat kunt gebruiken.
Wij vinden uw feedback belangrijk! Gebruik hiervoor onze Feedback-enquête. Wij verheugen ons op uw suggesties die ons helpen om de Messenger te verbeteren en deze beter op uw behoeften toe te spitsen.
Hier ziet u een stapsgewijze handleiding voor de TIMOCOM Messenger: