20.03.2017

IJzersterk in de logistieke sector

De producent van bouwchemische producten optimaliseert verzendprocessen met TimoCom

(1)

Erkrath, 22.02.2017 – Beton is als bouwmateriaal van de moderne tijd niet meer uit ons leven weg te denken. Het beton wordt met speciale hulpstoffen die onder andere door MC-Bauchemie Müller GmbH & Co. KG worden geproduceerd, stevig, duurzaam en veelzijdig. Hoeveel logistiek geregel erachter zit om de producten bij de klant te leveren, maakte Lars Laskowski, de logistieke manager van MC-Bauchemie, duidelijk bij zijn bezoek aan het hoofdkantoor van TimoCom eind januari.

TimoCom als aanvulling op de vaste vervoerspartners

Wat hebben de hogesnelheidslijn 'Taiwan High Speed Railway', de bekroonde concertzaal Szczeciń en het beroemde Maracanãstadion in Rio de Janeiro gemeen? Bij al deze spectaculaire bouwwerken is beton gebruikt, of het nu gaat om nieuwbouw of reparatie. Hierbij worden hulpstoffen voor beton en reparatiesystemen gebruikt die door MC-Bauchemie zijn ontwikkeld, geproduceerd en geleverd.

Want naast onderzoek, ontwikkeling en productie heeft MC-Bauchemie ook vervoerslogistiek als eigen kernactiviteit “zodat de bestellingen van onze klanten zo snel mogelijk worden geleverd en van de beste kwaliteit zijn”, aldus de logistieke manager Lars Laskowski. Voor het vervoer van materialen in vloeibare vorm of als poeder werkt MC-Bauchemie voor het grootste deel samen met vervoerspartners. Voor het inplannen van het laden en lossen van de voertuigen en de routeplanning hebben ze echter een interne planningsafdeling: “We plannen zowel deelladingen als volledige ladingen voor projecten of bouwplaatsen in en maken ook een planning voor als onze voorraad moet worden aangevuld.” Zo worden er per dag 500 tot 600 ton materialen en producten vervoerd en dat komt neer op zo'n 120.000 ton per jaar. Voor bestellingen die niet onder het standaarddagritme vallen, maakt MC-Bauchemie gebruik van transportdienstverleners op de spotmarkt. Hiervoor gebruikt de afdeling 'Vervoer en verzending' onder andere het transportplatform van TimoCom. “Onze vervoersmanager stond versteld en lachte hardop toen hij zich net had ingelogd. Hij kon niet geloven dat 30 seconden nadat hij de lading als opdracht had geplaatst, de reacties al binnenstroomden”, zegt Laskowski en beschrijft daarmee zijn persoonlijke ervaring met TimoCom.

Aanzienlijke besparingen

Zo heeft MC-Bauchemie al veel binnen- en buitenlandse transportopdrachten via het transportplatform vergeven en hiermee werd veel geld bespaard. Maar bij het gebruik van het transportplatform is de prijs voor hem niet de doorslaggevende factor. “Uitzonderlijke kwaliteit, goede en realistische afspraken en flexibele, op de klant gerichte oplossingen, ook naast de norm, zijn de sleutel voor een succesvolle klantrelatie”, legt Laskowski uit.

Het transportplatform kan en mag volgens Laskowski de eigen planningsafdeling of de vaste partners van het bedrijf niet vervangen. Voor de MC-Bauchemie-groep is TimoCom vooral bedoeld om opdrachten voor uitzonderlijk vervoer te vergeven.

“En daar is het TimoCom platform uitermate geschikt voor: hiermee kunnen bedrijven flexibel reageren op nieuwe marktvereisten en behoeften van de klant zonder de bestaande processen ter discussie te stellen”, verduidelijkt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TimoCom.

TimoCom wil met de feedback van klanten zoals MC-Bauchemie het transportplatform nog gebruiksvriendelijker maken voor de digitale transportinkoop van het toekomst.

Persbericht downloaden