05.07.2012

Blote voeten of lakschoenen?

Met de TimoCom transportbarometer is het in Q2 treurig gesteld

(1)

Düsseldorf, 2012-07-05. „Same procedure as every year“, maar wel op een laag niveau – aldus laat zich de vracht-laadruimte-verhouding in het 2de kwartaal 2012 samenvatten. Na een traag begin dit jaar oogt de TimoCom transportbarometer weinig dynamisch en wijst aan het eind van het kwartaal een vracht-laadruimte-verhouding van 56:44 aan.

Aan het begin van het tweede kwartaal klimt het vrachtaandeel op de TimoCom transportbarometer eerst omhoog, maar zakt vervolgens tegen de zomer weer omlaag. Dat is de gebruikelijke verloopcurve onder normale omstandigheden. Maar dit jaar zien de voortekenen er toch iets anders uit: De transportmarkt heeft nog steeds te lijden van de zwakke start van het jaar en wil nog niet goed op gang komen.

Slechte vooruitzichten dus, of toch niet?
Zo stond het vrachtaandeel op de TimoCom transportbarometer in april bij 57 % voor de hele Europese ruimte, oftewel 15 procentpunten lager dan de vergelijkingswaarde uit het voorafgaande jaar (72 % in 2011). In mei liep het vrachtaandeel vervolgens volgens verwachting iets terug. Gemiddeld gaf de TimoCom transportbarometer een vracht-laadruimte-verhouding van 55:45 voor alle Europese transportrelaties aan. „Wij zijn de twee afgelopen jaren gewoon stevig verwend“, geeft Marcel Frings, Chief Representative van TimoCom, in overweging, „daarom oogt het 12 resp. 11 procentpunten lagere vrachtaandeel op het eerste gezicht gewoon slecht. Maar de nieuwste transportbarometerstand kan ook als een stap in de richting van een normalisering worden geïnterpreteerd.“
En inderdaad: de verhouding tussen vrachtaanbod en vrije laadruimte bedroeg in de laatste maand van het tweede kwartaal al weer 55:45. Anders dan de voorafgaande jaren trad in er mei geen verdere daling van het vrachtaandeel binnen de transportmarkt op. Dat zou kunnen wijzen op een consolidering van de markt, al heerst in Europa nog steeds de angst voor een verscherping van de crisis. Dat weet ook Marcel Frings: „De eerlijkheid gebied te zeggen dat momenteel alleen Duitsland op koers blijft. De economie in Europa loop verder terug, maar in Duitsland is dat tot dusver nog niet echt voelbaar. Ook dat is moeiteloos afleesbaar op de TimoCom transportbarometer.“

Duitsland blijft een uitzondering
Zo bedroeg de vracht-laadruimte-verhouding in Q2 bij Duitse exporten 62:38. Voor de pan-Europese transportrelaties van „Alle landen“ naar „Alle landen“ wees de TimoCom transportbarometer echter slechts een verhouding van 56:44 aan.
De spannende vraag voor het komende kwartaal is dus, hoe de economische en politieke ontwikkelingen er in de diverse Europese staten uit gaan zien en welke uitwerking de te nemen besluiten op de transport- en logistiekbranche gaan hebben.

Meer informatie over TimoCom  en de transportbarometer vindt u op www.timocom.nl

Persbericht downloaden
top