12.04.2016

Geen kans voor ladingdieven

Hoe de transportbranche zich tegen criminelen kan wapenen

(2)

Criminaliteit en zwarte schapen zijn in elke branche te vinden. In de transportbranche kan het gaan om zogenaamde "ladingdieven", maar ook geraffineerde cybercriminelen. De cybercriminelen hebben het vooral gemunt op online marktplaatsen. Ze onderscheppen gegevens en gebruiken een valse identiteit om in het ergste geval waardevolle ladingen te stelen. Op internet gelden net als "op straat" bepaalde gedragsregels die gevolgd moeten worden om mogelijke gevaren te voorkomen. TimoCom, Europa's grootste transportplatform, geeft het goede voorbeeld. Op de website van de ervaren IT-dienstverlener zijn maatregelen op een rijtje gezet die expediteurs, vervoerders en logistieke bedrijven kunnen nemen om de risico's te beperken. TimoCom heeft een eigen veiligheidsnetwerk met meerdere lagen en geeft instructies aan gebruikers om het criminelen zo moeilijk mogelijk te maken.

Veiligheid als uitdaging

Volgens een studie van de Tapa (Transported Asset Protection Association) zijn in 2015 meer dan 1515 ladingdiefstallen in de regio's Europa, het Midden-Oosten en Afrika gemeld. In Europa ging het in totaal om 832 gevallen. De landen waar de meeste diefstallen zijn gemeld, zijn Nederland (436), Groot-Brittannië (165) en Duitsland, waar het aantal diefstallen in vergelijking met een jaar eerder terugliep van 285 naar 97 meldingen. In 70 gevallen werden verliezen geleden van meer dan 100.000 euro en in 5 landen zelf meer dan 1 miljoen euro.

 

De gevolgen zijn vaak nog veel erger: er kan niet worden geleverd, wat leidt tot productieverlies. Dat kan dan weer leiden tot de annulering van bestellingen, imagoverlies in het ergste geval zelfs tot insolventie. Bedrijven kunnen de risico's op alle niveaus zelf beperken, al in het voorstadium, bijvoorbeeld door de medewerkers bewust te maken en praktische tegenmaatregelen te nemen. Bij alle beslissingen die dagelijks op het werk worden genomen, heeft het aspect veiligheid de hoogste prioriteit. Het is namelijk te verwachten dat door de toename van het goederenvervoer ook de criminaliteit in de branche zal stijgen. Het Duitse ministerie gaat ervan uit dat de hoeveelheid getransporteerde goederen tot het jaar 2025 zal stijgen met 27%. Dat is een toename van circa 3,5 miljard ton.

 

Toeleveringsketens controleren en zwakke punten aanpakken

Vroeger waren het voornamelijk criminelen die op eigen initiatief handelden, maar tegenwoordig zijn het vaak georganiseerde bendes die hun slag slaan. Er worden fictieve bedrijven opgericht en de identiteit van gerenommeerde bedrijven wordt misbruikt. Om die reden moet er heel goed op worden gelet wie gevoelige gegevens kan inzien. Expediteurs kunnen technische en organisatorische maatregelen treffen om de chauffeurs doelgericht te ondersteunen en dit soort incidenten tegen te gaan. Het is bijvoorbeeld aan te raden voor de routes die gereden moeten worden, alleen veilige rust- en parkeerplaatsen in te plannen. Details over het transport dienen ook hier tussen de chauffeur, centrale en de leidinggevende te worden gehouden.

 

Vrachtbeurzen: hier tellen integraliteit en zorgvuldig ondernemerschap

Ook als er gewerkt wordt met online platforms, moet iedereen zich behoedzaam opstellen. Als kwaliteitsfactor zijn technische stabiliteit en gebruiksgemak alleen niet meer genoeg voor de keuze van een transportbeurs. Het veiligheidsbeleid van de aanbieder is net zo belangrijk. De IT-dienstverlener TimoCom doet het al meer dan 20 jaar goed op de markt met het transportplatform. Dat komt omdat de gebruikers weten dat ze hier in goede handen zijn. Het bedrijf beschermt de gebruikers goed door interne maatregelen en een veiligheidsnetwerk met meerdere lagen. De opdrachten zelf worden buiten de beurs om vergeven en de aanbieder bemoeit zich hier verder niet meer mee. En juist daarom is TimoCom er zeer op gebrand de deelnemers te informeren over de mogelijke gevaren en veilig gedrag.

 

De belangrijkste regels voor eerlijk zakendoen

Samen met de Duitse gerechtelijke politie in Nedersaksen, de vereniging voor veiligheid in de economie (VSWM), de industrie- en transportverzekeraar HDI Gerling en een andere grote aanbieder van vrachtbeurzen, Teleroute, zijn er compacte informatiebrochures en checklists opgesteld voor diefstalpreventie. Ze zijn bedoeld voor chauffeurs, expediteurs en het management en de directie. Lees meer over het veiligheidspakket TimoCom Secure op www.timocom.com onder het kopje „Veiligheid“. Hier kunt u bovendien alle checklists en informatiebrochures gratis downloaden.

Persbericht downloaden
top