08.05.2012

Het was in april

15 jaar geleden dat TimoCom werd opgericht

(1)

Düsseldorf 2012-05-08. Een expeditiebedrijf ergens in Düsseldorf! Het is ruim na sluitingstijd en nog altijd brandt er licht in de directiekamer. Het wordt steeds later. De nieuwe werkdag nadert met rasse schreden, maar toch wil niemand van de aanwezigen naar huis. Maandenlange werkzaamheden, vaak tot in de kleine uurtjes, moeten deze avond worden afgerond. Wanneer de PC aangezet wordt, brandt er een groen lichtje op het scherm – alle systemen werken zonder fouten. Het was de dag in 1997, waarop TimoCom voor het eerst truckladingen via de vrachtbeurs op TC Truck&Cargo® werden aanbesteed.

15 jaar en meer dan een kwart miljoen vracht- en laadruimteaanbiedingen later zet Jens Thiermann, een van de TimoCom-oprichters, in zijn kantoorkamer de PC aan. Vijf controlelampjes branden groen. „Dat doen we nog zo als in het allereerste begin en ik moet eerlijk bekennen dat ik iedere dag echt diverse keren even kijk, of alles nog functioneert. Ik ben het zo gewend en doe het nog steeds, terwijl onze systemen uitzonderlijk stabiel zijn“, zeg Thiermann met een glimlach. Maar in de begindagen van TimoCom ging het er bij TimoCom een stuk turbulenter aan toe.

In april 1997, dus enkele maanden vóór de start van de vracht- en laadruimtebeurs, hadden Jens Thiermann en Jürgen Moorbrink, directeurs van het gezamenlijke expeditiebedrijf, een gesprek dat hun beider leven voor altijd zou veranderen. Het was weer eens een dag boordevol stress geweest, zoals expediteurs die het al te goed kennen. Behalve het plannen van ritten en prijsonderhandelingen met klanten moesten er die dag ook nog gesprekken met buitendienstmedewerkers van twee vrachtbeurzen worden gevoerd. De tot dusver ingeschakelde vrachtbeurs leverde de weinig op – per week op zijn hoogst tien relevante aanbiedingen! Na de gesprekken met de vrachtbeursproviders was één ding duidelijk: Geen van beide kon voldoen aan de wensen en eisen van Thiermann/Moorbrink. „Maar waarom zoeken we hulp van vrachtbeurzen vragen, die niet kunnen leveren wat wij nodig hebben? We doppen immers bij al het andere toch ook zelf onze eigen boontjes?“, overwoog Thiermann. Diezelfde avond belde hij Gunther Matzaitis, de IT-adviseur van het bedrijf en maakte hem deelgenoot van zijn nieuwe idee: Het opzetten van een eigen vracht- en laadruimtebeurs.

De werkzaamheden gaan van start
De weken die volgden bestonden hoofdzakelijk uit slechts één ding: ontbering. Overdag liep het normale werk gewoon door. Na sluitingstijd en tijdens de weekenden programmeerden de twee vrienden Gunther Matzaitis en Oliver Schubert de applicatie, terwijl Thiermann het bedrijfseconomische pad effende. Maar ook na de start van TC Truck&Cargo® bleef tijd een schaars goed. „Thuis hadden ze vooral in de eerste fase helemaal niets aan ons“, geeft Thiermann toe, „maar we werden al die tijd voor de volle honderd procent gesteund. We hadden TC Truck&Cargo® op de pootjes gezet maar we moesten het kindje natuurlijk wel leren lopen.“ En dat ging een stuk sneller dan verwacht. Het leek wel, alsof de transportbranche al die tijd op dit nieuwe type vrachtbeurs had zitten wachten. De door de TimoCom-vennoten uitgezette targets werden eerder gehaald dan gepland, dat gaf natuurlijk extra motivatie. En dus lagen er binnen de kortste keren plannen voor aanvullende TimoCom-producten op tafel.

Continue vooruitgang
Jens Thiermann en Gunther Matzaitis zetten de ontwikkeling van TimoCom consequent voort. Met de calculatietool TC eMap® en het transportregister TC Profile® werden in 2004 resp. 2007 nieuwe modules gelanceerd, die TimoCom in de bestaande vracht- en laadruimtebeurs integreerde. Ter gelegenheid van het 10-jarige jubileum kon TimoCom trots melden: 67.000 gebruikers publiceren europawijd dagelijks tot maar liefst 172.000 vracht- en laadruimteaanbiedingen in TC Truck&Cargo®. De onderneming was van een klein 4-mans-project uitgegroeid tot een 160 medewerkers tellende middelgrote onderneming.
Inmiddels waren voor TimoCom de eerste voorboden van de grote financiële en economische crisis al zichtbaar, dankzij de transportbarometer. Nog voordat de crisis zich met volle kracht deed gelden, dachten Thiermann, Matzaitis en Co al na, hoe zij hun klanten gedurende de komende moeilijke tijden zo goed mogelijk zouden kunnen ondersteunen. Die oplossing werd in 2009 gevonden en midden in de economische crisis in de markt gezet: TC eBid® – het online-platform voor europawijde transportaanbestedingen. Een ideaal programma, dat klanten juist in turbulente tijden planningszekerheid biedt. Met TC eBid® zijn deze in staat op de lange termijn gerichte transportorders veilig te stellen. Geen wonder dus dat ook dit product een daverend succes werd.

Het was op een dag in april
Ook de vrachtbeurs TC Truck&Cargo® werd door het inmiddels zo'n 300 medewerkers tellende TimoCom continu doorontwikkeld. Eén dag in april zal niemand ooit vergeten: Op de 19e van die maand stond het ongelofelijke aantal van 421.383 vracht- en laadruimteaanbiedingen in TC Truck&Cargo® – een absoluut record. „Toen ik van dat aantal vernam, kreeg ik even slappe knieën, ik geeft het graag toe“, aldus Jens Thiermann terugkijkend, „De verantwoordelijkheid die dat voor TimoCom betekent, is enorm. Zo veel aanbiedingen op onze transportbeurs, op één enkele dag! En die verantwoordelijkheid is [precies de reden, waarom we hier alles dubbel- en dwars controleren, voortdurend in nieuwe technologie investeren en onze producten continu verfijnen. Wij kunnen het ons ten overstaan van onze klanten gewoonweg niet permitteren, geen kwalitatief hoogwaardige producten beschikbaar te stellen. Dat is voor een een aansporing en verplichting tegelijk.“

En daarom zal Jens Thiermann ook in de toekomst vast en zeker meerdere keren per dag naar de groene lampjes op zijn beeldscherm kijken. Net als 15 jaar geleden.

Meer informatie over TimoCom vindt u op www.timocom.com.

Persbericht downloaden
top