Medewerkers en medewerksters in alle kleuren en maten
TimoCom kiest voor variatiemanagement
Düsseldorf 25-03-2013. Een Nederlandse met Marokkaanse wortels, een Cubaan die vijf talen spreekt, of een Aziatische Deense? Zo gevarieerd en kleurrijk is het team van TimoCom Soft- und Hardware GmbH, want de provider van Europa's vrachtbeurs nummer één kiest heel bewust voor variatiemanagement.
Wanneer Smahan Dahmani , overigens de Marokkaanse Nederlandse, 's ochtends het bedrijf betreedt, stroomt de geur van espresso, croissants en churro's haar al tegemoet. „Goedemorgen“, roept ze iedereen toe, „Morgen Smahan. Hoe zeg je dat trouwens in het Marokkaans?“, wil een collega weten. „Sabah Gir“, antwoordt ze met een glimlach. Op weg naar haar bureau loopt ze door een melêe van vreemdtalige geluiden, die uit de diverse ruimten naar buiten komen, langs een vergaderruimte. Daar vindt net een bespreking plaats. De gesprekstalen zijn Duits en Engels. De buitendienstmedewerkers nemen telefonisch aan de vergadering deel. Een doodnormale werkdag bij TimoCom. Die zonder „multiculti“ volstrekt ondenkbaar is, want de onderneming opereert in heel Europa.
Eén voor allen, allen voor één
Variatiemanagement, ook wel diversity management genoemd, heeft als doel, de individuele verscheidenheid van iedereen afzonderlijk te respecteren, te benutten en te stimuleren. Zo worden gelijke kansen gecreëerd en wordt sociale discriminatie verhinderd. Dat schept bovendien een positieve atmosfeer in de gehele onderneming. Een meer dan 300 mensen tellend multicultureel team, bestaande uit meer dan 30 verschillende nationaliteiten met uiteenlopende talenten en vaardigheden, is het recept voor succesvol variatiemanagement binnen de onderneming. Dat ziet ook Human Resources Director Ralf Breuer precies zo: „TimoCom is het beste bewijs dat “multiculti“ prima kan werken. Bij ons verschilt iedereen qua herkomst, cultuur en wereldbeschouwing van elkaar en van daaruit werken eigen ervaringen en gezichtspunten door in de dagelijkse werkpraktijk. Iedereen werkt bijvoorbeeld volgens eigen werkmethodes. Waarbij iedereen van iedereen iets kan leren.“ Op het eerste gezicht lijkt het natuurlijk per definitie stukken eenvoudiger, met „gelijkgezinden“ samen te werken, maar door verschillende kijk- en benaderingswijzen toe te laten ontstaan nieuwe ideeën en openen zich nieuwe wegen
Misverstanden zijn uitgesloten
Vanzelfsprekend is onze internationale bezetting ook voor klanten een enorm voordeel. Dankzij onze moedertalige medewerkers voelen zij zich uitstekend op hun gemak, omdat hun cultuur en manier van optreden goed begrepen worden. De chemie tussen klant en bedrijf klopt dus vanaf het begin. Een bijkomend pluspunt: Het risico van misverstanden wordt verlaagd en de klanttevredenheid verhoogd. Ook al werkt onder collega's „multiculti“ prima, bij het contact tussen bedrijf en klant geldt eerder het principe „Gelijk zoekt zijn gelijk“. Niemand vermag immers alles over iedereen te weten en daarom is de vraag, waarom een Fransman rond het middaguur niet bereikbaar is, Chinezen die met twee handen de Visitekaartjes aannemen , en Italianen behalve over zakelijke dingen ook best over privéaangelegenheden willen praten zonder grondig onderzoek niet een twee drie te geven. Dat kun je beter aan onze moedertalers overlaten.
Ook voor de toekomst is TimoCom blij met een „bont“ boeket mannelijke en vrouwelijke collega's, die de onderneming een kleurige touch verlenen, ieder op zijn of haar eigen manier.
Meer informatie over TimoCom vindt u tevens op www.timocom.nl.