TimoCom-transportbarometer:
vraag naar laadruimte in vrachtwagens in Europa voor het eerst hoger dan beschikbare laadruimte
Erkrath, 16-04-2018 – de vraag naar beschikbare laadruimte op de Europese wegen neemt toe. Zo lag het aantal vrachtaanbiedingen in het eerste kwartaal van 2018 op de Europese transportmarkt hoger dan het aantal laadruimteaanbiedingen, waarbij de verhouding gemiddeld 54:46 is. Met dit resultaat wordt de actuele marktevaluatie door de transportbarometer van TimoCom, de branche-indicator voor de ontwikkeling van goederenvervoer over de weg, aangetoond.
In het eerste kwartaal van 2017 bedroeg de verhouding tussen vracht en laadruimte 43:57. In 2016 werd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met 30:70 zelfs een aanzienlijk overschot aan laadruimteaanbiedingen gepresenteerd.
De voortekenen op de markt zijn veranderd
“De voortekenen op de transportmarkt zijn de afgelopen drie jaar sterk veranderd”, zegt Gunnar Gburek, de woordvoerder van TimoCom. “Waar transportondernemers tot voor kort hun marge nog achterna moesten rijden, kunnen ze nu kiezen uit een overschot aan transportaanvragen en daarbij gaan voor de rit die het meeste oplevert.”
De ontwikkeling gaat hand in hand met de sterk groeiende economie in Europa. Zo meldt de statistieke instantie Eurostat dat de economische prestaties voor 2017 in de Europese Unie en de Eurozone met 2,5 procent zijn gestegen, de hoogste stijging in tien jaar tijd. Ook met het oog op de ontwikkeling van de Duitse economie is er een aanhoudende opleving te zien: volgens de gegevens van het Duitse bureau voor de statistiek is de Duitse export in januari 2018 in vergelijking met een jaar eerder met 8,6 procent gestegen en de import nam in vergelijking met de maand ervoor toe met 6,7 procent.
Het einde van de sterk toegenomen vraag is nog niet in zicht
“Het einde van de sterk toegenomen vraag is nog niet in zicht”, zegt Gunnar Gburek en probeert daarmee te voorspellen hoe de markt zich verder zal ontwikkelen. “Iedereen die bij transport is betrokken, moet niet alleen inspanningen doen om structurele vraagstukken op te lossen, maar moet ook meer lege ritten dan ooit vermijden en nog efficiënter gebruikmaken van de beschikbare laadruimte. De aanpak voor samenwerking van het Europese project NexTrust is daar een goed voorbeeld van.” Het doel van NexTrust is transportopdrachten efficiënt en daarmee op een milieuvriendelijkere manier uit te voeren.