skip navigation

Driemanschap in de logistiek: samenwerking voor de implementatie van intelligente interfaces

TIMOCOM en translogica ondersteunen Quehenberger Logistics bij het automatiseren van zijn transportprocessen

Doelen worden realiteit door gebruik van moderne technologie

Succesverhaal Quehenberger Logistics GmbH & TIMOCOM

Het FreightTech-bedrijf TIMOCOM staat al sinds 1997 voor baanbrekende innovaties in de logistieke sector met het doel om transportprocessen te optimaliseren en te automatiseren. De IT- en dataspecialist breidt niet alleen voortdurend het Smart Logistics System uit, maar ontwikkelt ook zijn drie interfaces, afgekort API's, steeds verder. Een van de belangrijkste voordelen van de interfaces Vrachtbeurs, Transportopdrachten en Tracking is de stijging van de efficiëntie wat betreft tijd, kosten en processen. Daar profiteren meer dan 45.000 klanten in Europa van die in hun bedrijven transportmanagement-, ERP- en telematicasystemen gebruiken.

Een van deze klanten is ook Quehenberger Logistics GmbH, die voor het afhandelen van de interne logistieke processen gebruikmaakt van het transport documenten management systeem (TDMS) translogica van TRANSLOGICA GmbH en hier al terug kan kijken op een jarenlange samenwerking. Om de hele Europese markt te bedienen, vertrouwt Quehenberger ook op een familiebedrijf met een innovatief karakter: TIMOCOM. De 250 eigen voertuigen en 520.000 m² aan opslagruimtes en logistieke ruimtes efficiënt benutten en daarmee winst maken, is voor Quehenberger Logistics net zo belangrijk als de wens om dit in slanke, geautomatiseerde en transparante processen te doen.

Quehenberger Logistics GmbH

Transportprocessen succesvol digitaliseren dankzij interfaces

“TIMOCOM speelt een belangrijke rol in ons bedrijf”, vertelt Christian Fürstaller, CEO & Managing Partner van Quehenberger Freight GmbH. “Onze bedrijven hebben allebei het doel om pionier op het gebied van digitalisering te zijn. Dat heeft de doorslag gegeven bij onze beslissing om bij het gebruik van interfaces voor TIMOCOM te kiezen.”

Steven van Cauteren, TIMOCOM Head of Key Account & Partner Management. vult aan: “Onze klant heeft het doel het beste middelgrote logistieke bedrijf in Midden-Europa en Oost-Europa te worden. En TIMOCOM heeft het doel om een wereld zonder logistieke uitdagingen te creëren. Met onze expertise en onze oplossingen in de vorm van drie API's komen beide doelen steeds dichterbij.”
Alledaagse problemen die door het gebruik van meerdere systemen tegelijkertijd zijn ontstaan, lost Quehenberger Logistics op door alle drie de interfaces te gebruiken.

Opdrachten zoeken en aanbieden: verslankt, gedigitaliseerd, bindend

Door de interface Vrachtbeurs in translogica te implementeren, kan Quehenberger vracht- en laadruimte aanbiedingen met slechts één klik vanuit het TDMS naar het Smart Logistics System sturen. Met als resultaat: dubbele invoer en overdrachtsfouten voorkomen en tijd, kosten en werk besparen. Zo kunnen meteen meer dan 45.000 potentiële zakenpartners worden bereikt.
“Door deze flexibele werkwijze van beide partners is er een perfecte symbiose ontstaan die in korte ontwikkelingsintervallen al uitstekende resultaten heeft opgeleverd”, zegt Hansjörg Haller, CEO van TRANSLOGICA GmbH en omschrijft daarmee de samenwerking. “Door de samenwerking met TIMOCOM en translogica beschikt de gebruiker over een interface die intuïtief is in gebruik. Het gebruiksgemak kan het best met een reisportaal à la trivago worden vergeleken, omdat er al in een paar klikken een juridisch bindende overeenkomst wordt afgesloten.”

Interfaces als sleutel tot automatisering

Voorheen stuurden Quehenberger Logistics als opdrachtgever en de betreffende opdrachtnemer elkaar nog een eindeloze stroom e-mails toe. En nu worden de opdrachten in de in translogica geïmplementeerde interface Transportopdrachten verstuurd. Op deze manier worden ook door beide partijen benodigde documenten volledig digitaal en juridisch bindend verstuurd, bijvoorbeeld voor het transport van gevaarlijke goederen. Zo kunnen opdrachten direct worden aangenomen. De interface documenteert alle statuswijzigingen zelfstandig in het systeem. Bovendien archiveert de interface ook relevante (stam)gegevens.
Quehenberger Logistics zet hier een belangrijke stap waar zijn opdrachtnemers van profiteren: de gegevens uit de e-mailbijlagen moesten door de opdrachtnemer steeds handmatig in het betreffende TMS worden ingevoerd. Door de automatisering met behulp van de interface verloopt alles digitaal en Quehenberger Logistics zorgt er zo voor dat de interne processen van zakenpartners sterk worden vereenvoudigd.
“Vooral op het gebied van efficiëntie heeft het gebruik van het systeem veel voordelen voor ons opgeleverd. Dankzij de interface Transportopdrachten kunnen opdrachten nu volledig digitaal worden vergeven. Door de slimme implementatie in translogica kan dit in een paar muisklikken worden gedaan”, laat Christian Fürstaller met zichtbaar enthousiasme weten. “En wij profiteren in de rol van opdrachtnemer ook van dit voordeel.”

Tot onderaannemer: realtime zichtbaarheid in de transportketen

Waar zijn de goederen? Wanneer worden ze geleverd? Ook voor Quehenberger Logistics en hun partners zijn dit twee van de belangrijkste vragen bij het uitvoeren van de overeengekomen transporten. Hier biedt de interface Tracking uitkomst. Deze stuurt de actuele gps gegevens van de voor tracking vrijgegeven voertuigen in real time naar de opdrachtgever.
“Quehenberger Logistics wil het trackingnummer ook naar onderaannemers doorsturen om in alle stappen van het proces transparant te zijn”, aldus Steven van Cauteren.
In de praktijk ontvangt de klant de gps gegevens van de vrijgegeven voertuigen niet alleen zelf automatisch in zijn TMS, maar hij kan ze ook delen. TIMOCOM raadt aan de trackinggegevens over het algemeen voor partners vrij te geven, omdat dit enorm bijdraagt aan het wederzijdse vertrouwen. Als IT- en dataspecialist fungeert TIMOCOM hier bovendien als informatieverstrekker. De gebruikers krijgen de verzamelde informatie van 265 bekende telematicaproviders in hun eigen systeem te zien. De gebruikers kunnen in de planningssoftware verder de door translogica geleverde gps gegevens vergelijken met de overeengekomen levertijd. In de volgende stap kan via de software de aankomsttijd worden berekend. Een grote meerwaarde als het om planningszekerheid gaat.

Conclusie: drie interfaces, één vloeiend transportproces

TIMOCOM, translogica en Quehenberger Logistics zijn het erover eens: digitalisering en logistiek gaan hand in hand en bieden nog veel nieuwe mogelijkheden.
“Als het gebruik van onze interfaces Vrachtbeurs, Transportopdrachten en Tracking er al voor zorgt dat het transportproces soepel verloopt en op belangrijke punten niet meer vastloopt, staat de branche nog het een en ander te wachten”, voorspelt Van Cauteren. Tijdens de coronapandemie in 2020 is gebleken welk potentieel digitalisering en automatisering voor de logistieke sector hebben. TIMOCOM zal een leidende rol blijven spelen in de digitalisering van de logistiek en de klant met het Smart Logistics System als basis, maar ook met logische aanvullingen, bijvoorbeeld in de vorm van interfaces, daarbij als toonaangevende partner helpen te innoveren.

top