TIMOCOM 10.06.2020
3

De moed om een gat in de markt te vinden:

hoe vind ik de passende niche in de logistieke branche?

Nichemarkten in de transportbranche ontdekken

Bij succesvolle logistieke ondernemingen denkt men allereerst aan de bekende Big Players. Maar de transportbranche bestaat grotendeels uit kleine en middelgrote ondernemingen. Om u op de markt te positioneren en te handhaven, hebt u competentie, moed en de beroemde “unique selling point” nodig. Dit kan bijvoorbeeld een niche zijn, die enorm groeit buiten het massamedia-publiek. De TIMOCOM blogserie: “De moed om een gat in de markt te vinden: succes met nichetransporten” zet bedrijven in het zonnetje die een speciaal marktsegment hebben ontdekt en daar al lange tijd succesvol in zijn. In dit blogartikel vertelt oprichter Timo Keunecke onder andere hoe hij binnen een jaar aan zijn vloot van vijf vrachtwagens is gekomen en acht vaste medewerkers in dienst kon nemen.

De dienstverleningsmix doet het hem: van boer naar transportondernemer

Als afgestudeerde agrariër had Timo Keunecke altijd al affiniteit met kippers. Zo regelde hij ook na zijn vervolgopleiding tot ondernemer agrarische bulkgoederenvervoer zoals maïs en bieten voor een expeditiebedrijf. Omdat het werk met agrarische producten sterk seizoensgebonden is, stond Keunecke al snel voor de uitdaging alternatieve vracht te vinden: “De maïsoogst kan door de weersomstandigheden heel verschillend uitpakken. Dan staan vrachtwagens leeg en moeten beladen worden.” Dankzij een tip van een vervoerscollega zocht Keunecke nieuwe opdrachtgevers uit de industrie en handel via de vrachtbeurs van TIMOCOM en werd al snel gevonden.

Routeplanning volgens goederenstromen

“Al enige tijd kende ik de goederenstromen van de kippers en wist dat deze regelmatig van regio A naar regio B gingen.” Het plan om met een eigen logistieke onderneming voor stortgoed zelfstandig te worden, werd daarmee ineens een stuk realistischer. Zo waagde de destijds 28-jarige in 2017 de stap en richtte samen met zijn vader, eveneens vrachtwagenchauffeur, en met één voertuig Keunecke Transporte GmbH op. Binnen een jaar breidden vader en zoon de vloot uit met drie nieuwe en drie gebruikte vrachtwagens en groeide het team naar acht vaste medewerkers. “We hebben de routes zelf samengesteld, passende opdrachtgevers gevonden en konden zo de vrachtwagens volladen,” vertelt Keunecke.

Flexibele nichestrategie tegen coronacrisis

Naast agrarische producten die met gelede vrachtwagens worden getransporteerd, heeft Keunecke zijn focus ook naar gemeentelijk afval zoals rioolslib en productieschroot van de automobielindustrie verlegd. Na de door corona veroorzaakte lockdown moest de jonge ondernemer flexibel blijven en korte tijd andere nichetransporten vinden: “Die anderhalve maand was zeer zwaar voor ons. De autofabrieken stonden stil. Maar we zijn met onze containertreinen weer op transportbeton omgeschakeld.” Nu is het niveau van opdrachten genormaliseerd en de logistieke activiteiten nemen weer toe. “Als je meerdere keren voor een klant hebt gereden, dan komen de opdrachten direct via de distributeurs van het systeem digitaal bij ons binnen.”

Netwerken en personeelsbeleid als succesfactoren

Onderdeel van een succesvolle strategie is volgens Keunecke om naast de gekozen niche altijd flexibel te blijven, zodat je kunt reageren op de seizoensfluctuaties of crashes zoals die tijdens de coronacrisis. Waarom juist zijn onderneming zo goed loopt, vat hij in twee speerpunten samen: goed personeel en goede arbeidsvoorwaarden. De chauffeurs van Keunecke Transporte GmbH werken van maandag tot vrijdag in ploegendiensten en zijn elke dag weer 's avonds thuis. Als iemand ook graag in het weekend wil rijden, dan is dat altijd mogelijk. Keunecke onderhoudt ook vriendschappelijke banden met zijn concurrenten: “Ik maak vaak mee dat we elkaar passende opdrachten toespelen. De concurrentiestrijd gaat eigenlijk alleen om de chauffeurs. Maar elk bedrijf moet zelf zorgen voor een werknemervriendelijke sfeer.”

Positieve kijk op de toekomst

Op de vraag hoe hij zijn toekomst in de logistiek inschat, antwoordt de jonge ondernemer verfrissend optimistisch: “Zeer rooskleurig. Binnen drie jaar kunnen we tien tot vijftien vrachtwagens hebben. Misschien huifen, diepladers. We zien wel.”

Hier vatten we het geheim van Keuneckes succes voor u samen:

  1. Eigen sterke punten en bronnen herkennen en uitbouwen
  2. Digitale netwerken van logistieke deelnemers gebruiken
  3. Dienstverlening aan de desbetreffende marktsituatie aanpassen
  4. Focus op een eerlijk en collegiaal personeelsbeleid leggen
  5. En onthouden: positief blijven en oplossingsgericht denken

Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Hoe de Italiaanse expediteur Dal Ferro in de coronacrisis succesvol handelde

TIMOCOM-starthulp: Hoe richt u een transportonderneming op?

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top