Hoe belangrijk is kwaliteitsmanagement voor bedrijven? Dit zijn de belangrijke factoren.
/kwaliteitsmanagement-in-de-transportsector
Het wordt steeds moeilijker om zich te onderscheiden van de concurrentie, vooral in de logistieke sector. Door kwaliteitsmanagement te integreren in bedrijfs- en transportprocessen kunt u uw concurrentiekracht behouden. In de transportbranche worden vaak extra transportpartners ingezet om een optimale capaciteitsbenutting te bereiken en geen opdrachten te verliezen. De kwaliteit kan er snel onder lijden als de partners niet aan hun eigen normen kunnen voldoen.
Wat is dus belangrijk om kwaliteitsnormen te handhaven?
- Criteria voor transportpartners bepalen
- Een strategie ontwikkelen om deze criteria te analyseren
- De samenwerking met beproefde transportpartners versterken
Juist op dit punt ontstaan problemen, omdat de kwaliteit pas na aankoop, dus nadat de dienst is geleverd, kan worden gecontroleerd. Een andere uitdaging is de tijdsdruk, omdat transporteurs vaak op korte termijn moeten worden gevonden en ingehuurd.
Wat zijn de mogelijkheden om toch kwaliteitscriteria te behouden?
Gebruik van digitale platforms
Deze platforms hebben hun eigen kwaliteitsnormen waaraan moet worden voldaan om zich daar te kunnen registreren. Als deze kenmerken overeenkomen met hun eigen kenmerken, is dit een goede manier voor transportbedrijven om hun normen te handhaven en aan hun klanten te garanderen.
Ontwikkeling van interne richtlijnen
De interne richtlijnen voor de transportpartners moeten duidelijk worden geformuleerd en gedefinieerd. Het is het beste om gebruik te maken van checklists die ook beschikbaar zijn voor nieuwe transportpartners en die door hen moeten worden ingevuld. Dit zorgt ervoor dat de processen uniform verlopen bij het gebruik van andere transportpartners.
Conclusie
Om het concurrentievermogen door middel van kwaliteitsbeheer op peil te houden, moeten de volgende maatregelen worden genomen:
- Goed onderbouwde en actuele bij- en nascholing voor medewerkers
- Begrijpelijke documentatie om fouten te voorkomen
- Goede informatiedoorstroming in het hele bedrijf
- Interne en externe criteria en richtlijnen
Over de gastauteur:
Andreas Rinnhofer werkt al 20 jaar voor de transportbranche. Deze digitaliseringsfan beheert het e-learning platform Spedifort. Op deze manier helpt hij logistieke bedrijven om de opleiding van hun werknemers flexibeler en kosteneffectiever te maken. Hij is verheugd dat over zijn idee een programma van Pro7 Galileo is gemaakt en dat ook de gespecialiseerde media regelmatig artikelen aan hem wijden.
Tekorten in de kennis en veelvuldige fouten in de transportbranche
Turbo of drukverlies - De effecten van corona op de transportbranche kunnen zo tegengesteld zijn
Rijverboden voor vrachtwagens in Europa: Voorbijgestreefd of nog steeds actueel?