Maut Duitsland 2024: Essentiële informatie voor de Transportsector
In Duitsland vormt de Maut – een systeem van tolheffing voor het gebruik van bepaalde wegen – een belangrijke financiële component binnen de transportsector. Deze tolheffing, die van oudsher bedoeld is voor het onderhoud en de uitbreiding van de wegennetwerken, staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Met de in 2023 doorgevoerde verhoging van de tol, inclusief een nieuwe CO₂-component, heeft de transportsector te maken gehad met grote economische uitdagingen.
Deze veranderingen hebben niet alleen invloed op de kostenstructuur binnen de transportbranche, maar zullen ook gevolgen hebben voor de algehele Duitse economie en de consumentenprijzen.
In dit artikel worden de nuances van de Maut in Duitsland verkend. Ook wordt gekeken naar de impact van de recente verhogingen en de bredere economische implicaties voor de transportsector en daarbuiten. Er wordt met name gekeken naar de tol voor vrachtwagens en de nieuwe wetgeving vanaf 1 juli 2024.
Dit artikel in 30 seconden
● In Duitsland is de Maut, een tolheffingssysteem voor het gebruik van wegen, een cruciaal financieel element in de transportsector en draagt het bij aan het onderhoud en de uitbreiding van de wegennetwerken.
● Door de introductie van een nieuwe CO₂-component in 2023, geconfronteerd met aanzienlijke economische uitdagingen, heeft de transportsector een significante impact ondervonden.
● Deze veranderingen beïnvloeden niet alleen de kostenstructuur binnen de transportbranche, maar hebben ook gevolgen voor de algehele Duitse economie en consumentenprijzen.
● De tol in Duitsland, bedoeld om kosten voor het gebruik, onderhoud en de uitbreiding van snelwegen en grote verkeerswegen te dekken, is van toepassing op vrachtwagens boven de 7,5 ton.
● Vanaf 1 juli 2024 wordt de toegestane maximummassa voor de Maut verlaagd naar 3,5 ton in tegenstelling tot de huidige situatie van 7,5. Er zijn uitzonderingen voor bepaalde voertuigen die vrij zijn van emissie.
● Duitse Maut tarieven worden bepaald door verschillende factoren zoals voertuig type, gewicht, aantal assen, afgelegde afstand en CO₂-uitstoot, en zullen in 2024 stijgen.
● Toll Collect speelt een sleutelrol in het beheer van de verkeersinfrastructuur door het innen, beheren en verwerken van de tolheffingen.
● Belangrijke toekomstige ontwikkelingen in de Maut-regelgeving zullen aanzienlijke economische gevolgen hebben voor de transportsector en leiden tot prijsstijgingen voor consumenten.
● Betaling van Duitse Maut kan op verschillende manieren worden voldaan, waaronder automatisch via een On-Board Unit, online, of aan de grens.
● Het Maut-systeem is van toepassing op een uitgebreid netwerk van snelwegen en geselecteerde hoofdwegen, wat essentieel is voor efficiënte routeplanning en kostenbeheersing.
● Er zijn uitzonderingen en vrijstellingen voor voertuigen die vrij zijn van emissie. Kleine bedrijven staan voor uitdagingen door de hogere kosten en beperkte infrastructuur.
● De aankomende wijzigingen in het Maut-systeem vereisen een zorgvuldige aanpassing en innovatie van alle spelers in de transportsector om economische en sociale stabiliteit te waarborgen.
Wilt u meer relevante informatie over de transportsector ontvangen? Dan raden wij de TIMOCOM nieuwsbrief aan. Op die manier blijft u altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Basis van Maut in Duitsland
De Maut in Duitsland, vaak aangeduid als de vrachtwagentol, is een essentieel onderdeel van de transportinfrastructuur van het land. Deze Duitse tol is bedoeld om kosten te dekken die gepaard gaan met het gebruik, onderhoud en de uitbreiding van de snelwegen en grote verkeerswegen. De Duitse Maut is van toepassing op vrachtwagens met een technisch toelaatbare maximummassa van meer dan 7,5 ton.
Verandering van de technisch toelaatbare maximummassa
Per 1 juli 2024 zal deze toegestane maximum massa worden aangepast. Waar het nu nog een technisch toelaatbare maximummassa van een voertuig van 7,5 ton is, wordt dit 3,5 ton. Dit is met uitzonderingen voor bepaalde voertuigen, waaronder emissievrije voertuigen met een toegestane maximummassa tot en met 4,25 ton, die permanent zijn vrijgesteld. Zij vallen onder de categorie "niet tolplichtige voertuigen".
De algemene regels en voorwaarden van de Maut (Duitse tol) zijn vastgelegd in de mautrechtelijke wetgeving. Deze regels bepalen onder andere de criteria voor het betalen van Maut, zoals het voertuigtype en gewicht. De hoogte van de tol hangt af van verschillende factoren, waaronder het aantal assen van het voertuig, de emissieklasse en de afgelegde afstand op tolwegen.
Per 1 December 2023 is de Duitse Maut uitgebreid met een CO₂-component, wat een directe impact heeft gehad op de kostprijs per kilometer. Deze aanpassing is onderdeel van de Duitse regering in haar streven naar een duurzamere transportsector, met als doel de CO₂-uitstoot te verminderen. Deze wijziging heeft echter gezorgd voor bijkomende financiële druk op transportbedrijven, aangezien de kosten voor het voldoen aan deze nieuwe eisen in veel gevallen aanzienlijk zijn.
Toll Collect
Een overzicht van het ‘Maut-plichtige’ wegennet in Duitsland kun je terugvinden op de website van Toll Collect. Toll Collect is een Duits bedrijf dat verantwoordelijk is voor het innen, beheren en verwerken van de tolheffingen (Maut) voor vrachtwagens op de Duitse autosnelwegen en bepaalde Bundesstraßen.
Toll Collect speelt een belangrijke rol in het beheer van de verkeersinfrastructuur in Duitsland door te zorgen voor een eerlijke en efficiënte inning van Duitse tol, wat bijdraagt aan het onderhoud en de verbetering van wegen. Registratie bij Toll Collect voorkomt onnodige controles, omleidingen en hoorzittingen. Het bespaart dus veel moeite en tijd.
Wijzigingen in de Maut per 2024
In dit overzicht zie je concreet wat de wijzigingen zullen zijn in 2024.
Vanaf 1 januari 2024 zullen voertuigen aangedreven door aardgas (CNG/LNG) niet langer vrijgesteld zijn van de Duitse LKW-Maut. Deze voertuigen worden op dezelfde manier behandeld als dieselvoertuigen voor wat betreft de Maut-classificatie. Ze zullen ook worden ingedeeld in verschillende emissieklassen, gebaseerd op hun specifieke CO2-uitstoot.
Let op de toegestane maximum massa!
Per 1 juli 2024 wordt de LKW-Maut van toepassing op alle goederenvoertuigen met een maximale toegestane massa (mtm) van meer dan 3,5 ton (veld F.2 kentekenbewijs). Dit omvat zowel solovoertuigen als combinaties van trekkers en opleggers (BE-Combi) en andere voertuig combinaties waarbij het leidende motorvoertuig een technisch toelaatbare maximummassa heeft van meer dan 3,5 ton. Dit is dus exclusief een eventuele aanhangwagen of oplegger. Het gaat in dit geval niet enkel om de totale combinatie van gewicht.
Deze verandering is naar verwachting de grootste verandering in juli.
Voertuigen die geheel emissievrij zijn en een technische maximum massa hebben van maximaal 4,25 ton zullen permanent vrijgesteld zijn van de Maut. Voor zwaardere emissievrije (vracht)wagens geldt deze vrijstelling tot en met 31 december 2025. Een uitzondering wordt ook gemaakt voor ambachtelijke voertuigen ('Handwerkfahrzeuge') met een mtm van niet meer dan 7,5 ton.
Deze voertuigen worden gebruikt voor het vervoeren van gereedschappen, uitrusting of machines die nodig zijn voor de uitoefening van een ambacht. Of voor de levering van ambachtelijk vervaardigde goederen binnen een straal van 100 kilometer van de vestigingsplaats. Een voorwaarde hierbij is dat het transport niet voor derden is en dat het besturen van het voertuig niet de hoofdactiviteit van de bestuurder vormt.
Maut Tarieven en Kosten
De tarieven van de Maut in Duitsland zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder:
- Het type voertuig
- Het gewicht van het voertuig
- Het aantal assen
- De afgelegde afstand op tolwegen
- De CO₂-uitstoot.
Per 1 december 2023 is de berekening van de LKW-Maut veranderd. In juli 2024 ondergaat de berekening van de LKW-Maut opnieuw diverse veranderingen, waaronder nieuwe Maut-tarieven en een CO₂-heffing. Deze verhoging is onderdeel van de Duitse regeringsmaatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en omvat een toeslag van 200 euro per ton CO₂-uitstoot.
Deze aanpassingen in de Maut-tarieven betekenen een bijna verdubbeling van de huidige kosten. Voor een typische langeafstandsrit, zoals van Hamburg naar Stuttgart, zouden de kosten van Maut kunnen stijgen van circa 133 euro naar schatting 243,50 euro. Dit heeft een directe impact op de totale transportkosten.
Voor het berekenen van de Maut zijn er diverse hulpmiddelen en systemen beschikbaar, waaronder die van TIMOCOM. Deze systemen bieden gedetailleerde routes en kostenberekeningen, die rekening houden met de nieuwe tarieven en de specifieke kenmerken van elke transportroute.
De verhoging van de Maut-tarieven en de introductie van de CO₂-component leiden tot een significante stijging van de transportkosten. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de transportsector zelf, maar ook voor de industrie, handel en uiteindelijk de consumenten, aangezien de hogere kosten uiteindelijk doorberekend zullen worden.
Maut Betalingsmethoden
De betaling van Maut in Duitsland kan op verschillende manieren worden voldaan. Deze flexibiliteit is van cruciaal belang voor transportbedrijven die efficiënt moeten navigeren door de complexiteit van de tolheffingen.
● Automatische betalingsmethoden: Voor de meeste transportbedrijven is de automatische betaalmethode via een On-Board Unit (OBU) de handigste optie. Dit gaat o.a. via Toll Collect. Deze apparaten worden in de vrachtwagens geïnstalleerd en berekenen automatisch de verschuldigde Maut op basis van de afgelegde afstand en de betreffende tarieven.
● Online betalingen: Transportbedrijven kunnen ook gebruikmaken van online platforms om hun Maut vooraf te berekenen en te betalen. Dit kan bijzonder nuttig zijn voor kleinere ondernemingen of voor incidentele ritten door Duitsland.
● Betaling aan de grens: Voor transporten die niet regelmatig door Duitsland rijden, is betaling aan de grens of bij specifieke servicepunten een optie. Deze methode kan handig zijn voor internationale transporteurs die slechts sporadisch gebruikmaken van de Duitse rijkswegen.
Met de invoering van de nieuwe CO₂-gerelateerde Maut-tarieven zullen deze betalingsmethoden zich moeten aanpassen om de verhoogde tarieven en de bijkomende administratieve vereisten te kunnen verwerken. Dit heeft directe gevolgen voor de logistieke planning en de budgettering van transportbedrijven. Het is belangrijk dat bedrijven zich bewust zijn van deze veranderingen en hun betalingsprocessen aanpassen om onnodige kosten of vertragingen te vermijden.
Maut wegen en kaarten
De Maut in Duitsland is van toepassing op een uitgebreid netwerk van snelwegen en geselecteerde hoofdwegen. Dit netwerk omvat de meeste autosnelwegen (Autobahnen) en een aanzienlijk aantal federale wegen (Bundesstraßen), wat resulteert in een uitgestrekt gebied waarvoor Maut betaald moet worden.
● Identificatie van mautplichtige wegen: Voor het efficiënt plannen van routes is het cruciaal dat transportbedrijven precies weten welke rijkswegen Mautplichtig zijn. Hiervoor zijn diverse kaarten en digitale hulpmiddelen beschikbaar, die een gedetailleerd overzicht bieden van het Mautwegennetwerk.
● Digitale hulpmiddelen: Apps en online platformen, zoals die van TIMOCOM, spelen een essentiële rol bij het plannen van Mautkosten. Deze hulpmiddelen stellen bedrijven in staat om routes te plannen en de verwachte Mautkosten vooraf te berekenen. Dit helpt bij het optimaliseren van transportroutes en kostenbeheersing.
● Impact op de supply chain: De uitbreiding van het Maut-systeem en de verhoging van de tarieven hebben een significante impact op de supply chain. Transportkosten vormen een aanzienlijk deel van de totale kosten in de supply chain. Een stijging van deze kosten zal onvermijdelijk leiden tot hogere kosten voor de eindproducten. Dit beïnvloedt niet alleen de transportsector, maar heeft ook gevolgen voor de handel, industrie en uiteindelijk de consument.
Deze veranderingen in het Maut-systeem vereisen een zorgvuldige planning en aanpassing van logistieke strategieën. Het is van groot belang dat transportbedrijven proactief inspelen op deze ontwikkelingen om de efficiëntie te behouden en competitief te blijven in een steeds veranderende markt.
Uitzonderingen en Vrijstellingen voor emissievrije voertuigen
Hoewel de Maut een verplichte kost is voor de meeste vrachtwagens die gebruikmaken van de Duitse snelwegen, zijn er enkele uitzonderingen en vrijstellingen die relevant zijn voor de transportsector.
● Vrijstellingen voor Emissievrije Vrachtwagens: In een poging om de overstap naar duurzamere transportmethoden te stimuleren, heeft de Duitse overheid vrijstellingen geïntroduceerd voor voertuigen met nul-emissies. Dit betreft voornamelijk elektrische vrachtwagens en vrachtwagens die rijden op waterstof. Deze vrijstellingen zijn echter tijdelijk en gelden tot eind 2025.
● Uitdagingen voor Alternatieve Voertuigen: Ondanks de stimuleringsmaatregelen blijft de adoptie van emissievrije vrachtwagens achter. Dit komt deels door de hogere initiële kosten voor deze voertuigen en deels door de nog ontoereikende infrastructuur voor opladen en waterstoftankstations. Voor veel kleine en middelgrote transportbedrijven vormt dit een substantiële barrière om over te stappen op deze technologieën.
● Beperkingen voor Kleine Bedrijven: Kleinere transportondernemingen kunnen moeite hebben om de kosten voor de aanschaf van emissievrije voertuigen te dragen. Vooral in het licht van de lage winstmarges in de branche. Daarnaast maakt de beperkte beschikbaarheid van laad- en tankinfrastructuur het moeilijk voor deze bedrijven om efficiënt te opereren. Wat hen in een nadelige positie plaatst ten opzichte van grotere spelers in de markt.
Deze uitzonderingen en vrijstellingen zijn van cruciaal belang om de overgang naar een duurzamere transportsector te bevorderen. Echter, zonder adequate ondersteuning en infrastructuur kunnen deze maatregelen een beperkte impact hebben. Met name voor kleinere transportbedrijven die een essentieel onderdeel vormen van de transportsector.
Toekomstige ontwikkelingen
De Maut-regelgeving in Duitsland staat aan de vooravond van belangrijke veranderingen, die verstrekkende gevolgen zullen hebben voor de transportsector en daarbuiten. Hier zijn enkele van de belangrijkste verwachte ontwikkelingen:
- Wijzigingen in regelgeving
- Economische impact op de transportsector
- Prijsstijgingen voor consumenten
- Rol van leerkilometers
- Beperkte effectiviteit als milieubeleidsinstrument
Wijzigingen in regelgeving
Vanaf 2023 zijn de Maut-tarieven veranderd met de introductie van de CO₂-component. Deze verandering is bedoeld om de transportsector te stimuleren tot het gebruik van schonere en milieuvriendelijkere voertuigen.
De nieuwe CO₂-component in de Maut-tarieven betekent dat de kosten voor het gebruik van de autosnelwegen en Bundesstrassen in Duitsland variabeler zullen worden. Voertuigen met een lagere CO₂-uitstoot zullen profiteren van lagere tarieven, wat een financiële stimulans biedt om te investeren in schonere technologieën zoals elektrische, waterstof- of hybride aandrijvingen. Dit sluit aan bij de wereldwijde trend van het verduurzamen van transport en logistiek.
Economische impact op de transportsector
De verhoging van de Maut-tarieven zal waarschijnlijk leiden tot hogere operationele kosten voor transportbedrijven. Dit kan met name kleine en middelgrote ondernemingen treffen, die mogelijk moeite hebben om deze extra kosten te absorberen of door te berekenen aan hun klanten.
Prijsstijgingen voor consumenten
De hogere transportkosten als gevolg van de Maut-verhogingen zullen waarschijnlijk leiden tot prijsstijgingen voor een breed scala aan goederen en diensten. Dit kan een kettingreactie veroorzaken in de gehele economie, met hogere kosten voor consumenten.
Rol van leerkilometers
Met de stijging van de Maut-kosten zullen lege ritten of leerkilometers financieel nog zwaarder wegen voor transportbedrijven. Dit kan leiden tot een grotere nadruk op efficiëntie in logistieke planning en routeoptimalisatie.
Beperkte effectiviteit als milieubeleidsinstrument
Er is kritiek op de effectiviteit van de Maut-verhoging als een instrument voor milieubeleid. De benodigde infrastructuur en beschikbaarheid van alternatieve voertuigen zijn nog niet voldoende om een grote verschuiving naar milieuvriendelijker transport te realiseren. Dit roept vragen op over de haalbaarheid van deze regelgeving als middel om de klimaatdoelstellingen te bereiken.
Deze toekomstige ontwikkelingen benadrukken de noodzaak voor de transportsector om zich aan te passen en innovatieve oplossingen te zoeken om duurzaamheid en economische levensvatbaarheid te balanceren.
Conclusie
De aankomende wijzigingen in het Maut-systeem in Duitsland markeren een belangrijk keerpunt voor de transportsector. Deze veranderingen brengen zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Een kritische blik op de belangrijkste punten:
● Impact op Transportbedrijven: De Maut-verhoging, vooral door de nieuwe CO₂-component, zal leiden tot aanzienlijk hogere operationele kosten voor transportbedrijven. Dit vraagt om een zorgvuldige heroverweging van logistieke strategieën en kostenbeheersing.
● Economische Gevolgen: Deze kostenstijgingen zullen onvermijdelijk doorwerken in de prijzen van goederen en diensten. Dit draagt bij aan een bredere economische impact, inclusief prijsstijgingen voor de eindgebruiker.
● Langdurige Effecten: De Maut-verhoging kan een langetermijneffect hebben op de structuur van de transportsector. Met potentiële gevolgen voor de concurrentiepositie en de beschikbaarheid van betaalbare transportopties.
● Sociale Gevolgen: Deze veranderingen raken niet alleen de transportsector, maar de gehele samenleving. Ze onderstrepen de noodzaak van realistische en haalbare alternatieven om de doelstellingen op het gebied van milieu en economie met elkaar te verenigen.
Ter afsluiting, het efficiënt navigeren in het veranderende Maut-systeem vereist flexibiliteit, vooruitziendheid en innovatie van alle spelers in de transportsector. Het is van cruciaal belang dat zowel beleidsmakers als bedrijven samenwerken om oplossingen te vinden die niet alleen de milieudoelstellingen ondersteunen, maar ook de economische en sociale stabiliteit waarborgen.
Veelgestelde vragen
Waar moet ik Maut betalen in Duitsland?
Maut in Duitsland is van toepassing op het gehele autosnelwegennet (Autobahnen) en op een groot aantal federale wegen (Bundesstraßen). Dit omvat de meeste hoofdroutes en enkele secundaire routes door het hele land. Voor de meest actuele informatie over Mautplichtige wegen is het raadzaam om de officiële Maut-kaarten en digitale hulpmiddelen te raadplegen, zoals die aangeboden door TIMOCOM.
Wat kost de Maut in Duitsland?
De kosten van Maut in Duitsland zijn afhankelijk van meerdere factoren, waaronder het type en gewicht van het voertuig, het aantal assen, de emissieklasse, en de afgelegde afstand op tolwegen. Vanaf 2023 zal de Maut ook een CO₂-component bevatten, waardoor de kosten verder zullen stijgen. Dit kan betekenen dat de Maut voor een typische langeafstandsrit aanzienlijk hoger zal uitvallen dan de huidige tarieven.
Hoe werkt Maut in Duitsland?
De Maut in Duitsland werkt via een systeem waarbij tolheffingen automatisch worden berekend en geïnd. Voertuigen die onder de Maut vallen, zijn vaak uitgerust met een On-Board Unit (OBU) die de afgelegde afstanden op Mautplichtige wegen registreert en de verschuldigde tol berekent. Betalingen kunnen automatisch of via online platforms en bij bepaalde servicepunten worden voldaan. Het systeem is ontworpen om efficiënt en gebruiksvriendelijk te zijn, met diverse mogelijkheden voor bedrijven van verschillende groottes om hun Maut-verplichtingen te beheren.
Tram Trinh Thanh
Marketing Manager Northern Europe