Transportmarkt 14.03.2021
3

Hoe belangrijk is het digitale netwerk voor de toekomst van de logistiek?

Interview met Lina Harispuru, Senior Scientist bij Fraunhofer IIS

Lina Harispuru is Senior Scientist op de afdeling Analytics

Een groot deel van de transportprocessen verloopt nog steeds inefficiënt, ook al neemt de digitalisering verder toe. Een gebrek aan transparantie en samenwerking tussen de betrokkenen zijn daarbij twee belangrijke factoren. Met haar onderzoekswerk zet Lina Harispuru, Senior Scientist bij de Fraunhofer-werkgroep Supply Chain Services, vaart achter de realisatie van de visie van transportlogistiek 4.0. Wat hiervoor nodig is en hoe ver we van dit doel zijn verwijderd, legt ze in het volgende interview uit.

TIMOCOM: Welke rol speelt FreightTech bij de netwerkvorming?

Lina Harispuru: FreightTech-toepassingen zullen de waardeketen verder automatiseren en intelligenter vormgeven. Platformen zullen steeds belangrijker worden. Deze spelen een sleutelrol bij de netwerkvorming van alle spelers en zullen in de toekomst nog meer controle krijgen over het hele proces en het samenspel van alle betrokkenen. Er is ook een versterking van de samenwerking tussen gevestigde spelers en start-ups te zien. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen DHL en platform Convoy voor transport binnen de Verenigde Staten. Maar de afgelopen jaren stroomde het overgrote deel (circa 90 %) van al het geld voor start-ups in de logistiek wereldwijd voornamelijk binnen de Verenigde Staten en Aziatische landen. In Europa werd slechts 10% van het geld geïnvesteerd. Maar er worden ook in Europa steeds meer start-ups op het gebied van FreightTech opgericht die oplossingen binnen de waardeketen aanbieden.

TIMOCOM: In onze whitepaper over FreightTech  zijn we ook tot vergelijkbare resultaten gekomen. Maar wat kunnen anderen eigenlijk van start-ups leren wat FreightTech betreft?

Lina Harispuru: Deze start-ups in de logistiek volgen op gegevens gebaseerde businessmodellen en maken met behulp van KI gebruik van de verschillende soorten gegevens om aanvullende diensten aan te kunnen bieden of de waardeketens efficiënter in te richten, met name met het oog op de kosten en de tijd.

Hierdoor ontstaan veel interessante disruptieve ideeën waarmee kan worden aangetoond dat het verruimen van de horizon tot nieuwe perspectieven leidt.

Elke waardeketen of elk ecosysteem dat volledig geautomatiseerd, gekoppeld en intelligent ingericht is, zal een unique sellingpoint zijn.

Daarom moet niet alleen het proces voor het aanbieden van transporten tussen de verzender en de dienstverlener sterk zijn geautomatiseerd, maar moeten nu ook de andere processen, zoals planning en uitvoering van het transport en de voorafgaande stappen in het proces ook snel

TIMOCOM: Kunstmatige intelligentie is dus het sleutelwoord in het transport. En hoe kan de logistieke sector nu van uw analyses profiteren?

Lina Harispuru: Aan de ene kant door ons onderzoek en het onderzoek naar KI in de transportlogistiek en gecombineerd vervoer in het bijzonder. Wij bij de Fraunhofer-werkgroep SCS vinden het verder ook belangrijk naar bedrijven in hun geheel te kijken, bijvoorbeeld ook wat de vraag naar (nieuwe) gegevensgestuurde businessmodellen betreft. Dus hoe beschikbare gegevens kunnen worden benut en op basis daarvan nieuwe – gegevensgestuurde – oplossingen en diensten kunnen worden ontwikkeld. Uiteindelijk hebben alle onderzoeksresultaten van onze verschillende afdelingen invloed op de praktijk. Want het voordeel is dat we veel verschillende bedrijven en hun processen en procedures zien en hiernaar vragen. Wij houden ons bezig met voor de hand liggende en ook met misschien nu nog minder voor de hand liggende kwesties en ontwikkelen mogelijke oplossingen die in bestaande systemen kunnen worden ingebouwd.

En als we naar de toekomst kijken: voor het transportproces en de logistieke infrastructuur wordt waterstof een belangrijk onderwerp – en een strategische driver.

Over Lina Harispuru

Lina Harispuru is Senior Scientist op de afdeling Analytics bij de Fraunhofer-werkgroep Supply Chain Services op het Fraunhofer-instituut voor geïntegreerde schakelingen (ISS). Als expert uit de branche werkt ze samen met verenigingen, ministeries en bedrijven. Het doel is te laten zien welke toepassingsmogelijkheden er voor analyses in het transport zijn, welke meerwaarde hieruit kan worden gehaald – en hoe de transportprocessen en de transportmarkt in de toekomst zullen veranderen. Verbind met haar opLinkedIn volledig worden aangepakt. De gaten die hier nog aanwezig zijn, moeten worden gevuld. Daarbij speelt KI een belangrijke rol.

Keywords:
Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

top