Ontdek de regels en valkuilen van pallettransport naar Engeland
Sinds Brexit is pallet transport naar Engeland een stuk lastiger en tijdrovender geworden. De Brexit is sinds 31 januari 2020 een feit. Het Verenigd Koninkrijk maakt daardoor officieel geen deel meer uit van de Europese Unie. Dit heeft allerlei veranderingen met zich meegebracht, met name binnen de transportwereld. Sommige regels zijn geschrapt, terwijl anderen erbij zijn gekomen.
Regelt u transport van of naar het Verenigd Koninkrijk? Dan is het belangrijk om vooraf genoeg informatie op te zoeken. In dit blogbericht ontdekt u de belangrijkste regels en veranderingen. Wat moet u regelen voor uw wagens vertrekken? Lees snel verder.
Dit artikel in 60 seconden
- Het is belangrijk om goed naar deze veranderingen en uitdagingen te kijken voordat u uw goederen laat vervoeren. Plan uw transport zorgvuldig.
Let goed op bij de douane tijdens transport naar Engeland. Transport werkt daar soms anders, want er gelden andere regels.
- Er geldt een extra douanenummer, het GB EORI-nummer
- Er is een ATA-carnet nodig voor tijdelijk in- en uitvoer
- Voor goederen die uit de EU worden geïmporteerd naar Engeland, Schotland en Wales, is er een ENS (Entry Summary Declaration) nodig.
- Betreedt uw vervoerder Engeland via bepaalde havens of locaties? Dan is er een GMR (Goods Movement Reference) nodig. Dit wordt gegenereerd via het GVMS-systeem (Goods Verhicle Movement Service).
- Na aankomst krijgt u transport een ERN, Entry Reference Number, of een MRN, Movement Reference Number. Dit hangt af van het douaneaangiftesysteem waar u mee te maken krijgt.Er zijn een aantal veelvoorkomende transportfouten bij de douane van Engeland
- Kijk goed naar het type aangiftereferentie. Wordt uw invoer gedaan via het oude douaneaangiftesysteem, CHIEF? Dan krijgt u een ERN.
- Wordt er gebruikgemaakt van het nieuwe douaneaangiftesysteem, CDS? Dan krijgt u een MRN.
- Zorg ervoor dat u geen fouten maakt in uw douaneaangifte. Let op de dubbele locatiecode, en op de "RRS01".
- Controleer uw goederen direct nadat ze zijn aangekomen in Groot-Brittannië.- Wilt u uw goederen door Groot-Brittannië vervoeren zonder in te klaren? Dan heeft u T1-documenten nodig. Ze zorgen ervoor dat de goederen onder douanetoezicht blijven tijdens de reis.
- Verzamel bepaalde informatie voor uw goederen vervoerd worden buiten de EU:
- De goederenomschrijving, of goederencode.
- Het aantal verpakkingen en gewicht per item.
- De bestemmingslocatie.
- Een factuur met waarde en incoterm.
- Een referentie en/of boekingsnummer.
- Eventueel een machtiging van de directe vertegenwoordiging (doe dit als u een Engelse opdrachtgever heeft).
- Houd de technologische innovaties binnen pallet transport (Engeland met name) goed in de gaten.
- Tracking in B2B-bedrijven wordt steeds meer gebruikt.
- Met digitale interfaces, zoals de interface Transportopdrachten van TIMOCOM, vergemakkelijkt u uw transportprocessen.
- Haal voordelen uit strategische samenwerkingen, zoals een samenwerking met TIMOCOM. Maak gebruik van TIMOCOM's digitale vrachtbeursomgeving en geniet van verschillende voordelen.
- Eenvoudige kosten- en procesoptimalisatie door snelle transporttoewijzing
- Verificaties van vrachtprijzen
- Eenvoudige toegang tot digitalisering
Douaneprocedures voor in- en uitvoer naar Engeland
Het Verenigd Koninkrijk wordt op het gebied van douane als niet-EU-land behandeld. Dit wil zeggen dat er andere douaneregels gelden dan bij transport binnen de Europese Unie. Dit gaat bijvoorbeeld over:
- Het douanenummer
- Douanedocumenten
- Exportregels
Het douanenummer bij transport Engeland
Bij alle vormen van internationaal transport wordt er gebruikgemaakt van een EORI-nummer. Dit is het Nederlandse douanenummer. Dankzij het EORI-nummer worden gegevens sneller uitgewisseld in de EU.
Omdat het Verenigd Koninkrijk niet meer binnen de EU valt, vraagt transport naar het VK om een extra douanenummer naast het EORI-nummer. Dit extra douanenummer heet het GB EORI-nummer.
Douanedocumenten voor tijdelijke in- en uitvoer
Bij in- en uitvoer van transport naar Engeland is een ATA-carnet nodig. Dit is een douanedocument dat kan worden aangevraagd via KVK. Vervoert u goederen naar een land buiten de EU? Dan wordt het ATA-carnet gebruikt voor spullen die worden meegenomen (en ook voor de terugreis).
Dankzij dit document hoeven er geen invoerrechten en btw te worden betaald. Het ATA-carnet wordt bijvoorbeeld gebruikt voor:
- Handelsmonsters
- Tentoonstellingsmateriaal
- Beroepsmateriaal
Wilt u een ATA-carnet aanvragen? Dat doet u hier.
Exportregels naar het Verenigd Koninkrijk
Het aanvragen van exportdocumenten is niet altijd verplicht, maar wordt wel sterk aangeraden. Uw eindklanten kunnen er ook zelf om vragen. Welke documenten u precies nodig heeft, hangt van uw situatie af en van het soort producten dat uw bedrijf levert of vervoert.
Welke documenten uw bedrijf exact nodig heeft, kunt u vinden in het Access2Markets portal van de Europese Commissie.
Vraag een ENS aan voor aankomst in het Verenigd Koninkrijk
Goederen die vanuit de EU worden geïmporteerd, hebben een Safety and Security Declaration nodig. Deze declaratie wordt ook wel de Entry Summary Declaration genoemd, of kortweg ENS.
Een ENS is nodig bij het vervoeren van goederen naar Engeland, Schotland en Wales. De declaratie wordt ook gevraagd als er goederen vanuit het VK naar Ierland worden vervoerd.
Verzamel de nodige informatie voor je ENS
U heeft specifieke informatie nodig voor u de ENS kunt aanvragen. Denk hierbij aan:
- Een goederenomschrijving (of -code)
- De afzender en ontvanger
- Het type, de hoeveelheid en de verpakking van uw goederen
- De vervoerswijze aan de grens
- Details van uw verdere reis
Daarnaast is er ook een Safety and Security locatiecode nodig. Dit noemen we de S&S GB locatiecode. Wilt u weten welke locatiecode bij uw bestemming hoort? Dat vindt u op de website van het Verenigd Koninkrijk. De codes beginnen altijd met GB gevolgd door een cijferreeks.
En schrijf u nu vrijblijvend in voor de TIMOCOM vrachtbeurs om te beginnen met transport naar Engeland.
Verplichte verklaringen en certificaten bij de Douane
Regelt u transport naar Engeland, of het Verenigd Koninkrijk? Dan kunt u te maken krijgen met allerlei verklaringen en certificaten.
- GMR (GVMS)
- Het ERN
- MRN en eventueel DUCR via het CDS
Een GMR via het GVMS-systeem
Zo hebben vervoerders een GMR nodig als ze Engeland betreden via bepaalde havens of locaties. Dit is inclusief leeggoed. Een GMR is een Goods Movement Reference. Deze referentie wordt gegenereerd via het GVMS (Goods Vehicle Movement Service) systeem.
Een GMR is nodig om goederen in het Engeland in te klaren bij aankomst. Het is een erg belangrijke term om te kennen. De GVMS hoeft enkel te worden gebruikt als u via een van de volgende locaties toegang tot het Verenigd Koninkrijk vraagt:
- Dover
- Kanaaltunnel (Eurotunnel)
- Fishguard
- Heysham
- Holyhead
- Liverpool
- Pembroke
- Newhaven
Het Entry Reference Number
Bent u aangekomen op de plaats van bestemming? Dan wordt het Entry Reference Number gebruikt om invoeraangiftes verder te verwerken. Het ERN is essentieel voor douaneautoriteiten om de invoer te registreren en goed te keuren.
Het ERN wordt gebruikt voor invoer via CHIEF (Customs Handling of Import and Export Freight). Dit is inmiddels een wat ouder programma. Tegenwoordig wordt er meestal gebruikgemaakt van de Customs Declaration Service (CDS). In dit geval is een ERN niet nodig, maar een MRN. Wat dat is? Dat ontdekt u in de volgende alinea.
MRN en DUCR via het CDS
Wordt er bij uw aankomst in Engeland gebruikgemaakt van het nieuwe douaneaangiftesysteem van het VK? Dan heeft u te maken met de Customs Declaration Service, kortweg CDS. In dit programma worden douaneaangiftes ingediend. Inclusief details over de te importeren (of exporteren) goederen. Zodra de goederen zijn aangegeven in de CDS, wordt er een MRN gegeneerd.
Een MRN is een Movement Reference Number. Dit nummer wordt gebruikt om uw zending te volgen en te verifiëren tijdens het transport. Erg belangrijk dus. Soms krijgt een zending zelfs een DUCR, een Declaration Unique Consignment Reference. Hiermee wordt het uniek geïdentificeerd binnen het douanesysteem.
Veelvoorkomende transport fouten bij de douane van Engeland
Doordat transport naar het Verenigd Koninkrijk niet eenvoudig is, komen fouten wel eens voor. Dat wilt u natuurlijk voorkomen. Daarom heeft TIMOCOM een aantal veelvoorkomende fouten gebundeld en uitgelegd hoe u deze kunt voorkomen:
- Kies het juiste type aangifte referentie voor uw GMR
- Doe uw douaneaangifte juist
- Gebruik een dubbele locatiecode (indien van toepassing).
- Let goed op de RRS01.
- Controleer uw zending direct na aankomst.
Volgens de Britse douane is de meest voorkomende fout bij het aanmaken van de Goods Movement References in GVMS. Hierdoor komen veel vrachtwagens stil te staan bij de grens. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar de juiste type aangiftereferentie. Onthoudt goed:
- Een Entry Reference Number (ERN) is nodig voor invoer via CHIEF, het (ver)ouder(d)e douaneaangiftesysteem.
- Wordt er gebruikgemaakt van het nieuwe douaneaangiftesysteem, CDS? Dan heeft u een Movement Reference Number (MRN) nodig.
Wordt uw zending specifiek geoormerkt met een DUCR? Dit gebeurt niet altijd. In deze gevallen maakt het niet uit of er gebruik wordt gemaakt van CHIEF of CDS.
Maak geen fouten in uw douaneaangifte
Een goede douaneaangifte is logischerwijs cruciaal. Met deze tips voorkomt u fouten:
- Houd er rekening mee dat er een dubbele locatiecode moet worden gebruikt, wanneer de goederen via Dover en de Kanaaltunnel (Eurotunnel)worden vervoerd. Wilt u weten welke locatiecodes u nodig heeft? Dat hangt af van het douane aangiftesysteem. Is het CDS, of CHIEF?
- Worden uw goederen vervoerd via een GVMS-grenslocatie? Dan moet u ervoor zorgen dat “RRS01” op de douaneaangifte wordt ingevuld in vak 44 voor CHIEF, of data-element 2/2 voor CDS.
- Zijn uw goederen in Groot-Brittannië gearriveerd? Controleer dan direct de status. Als uw goederen worden vastgehouden bij de douane, moet er mogelijk actie worden ondernomen om de goederen vrij te geven.
- Wilt u weten of de goederen of lading gecontroleerd moet worden? Dat controleert u op deze website, aan de hand van uw GMR.
Een T1-document bij transport
Naast de douaneprocedures zijn er ook andere zaken om rekening mee te houden. Zo is er bijvoorbeeld een T1-document nodig als uw goederen door meerdere landen moeten reizen zonder te worden ingeklaard. Deze T1-documenten worden ook wel een T1-vrachtbrief, of T1-verzendnota genoemd. Ze betreffen goederen in transit en zorgen ervoor dat de goederen onder douanetoezicht blijven tijdens hun reis.
Het T1-document was dus altijd al nodig bij transport naar en van het Verenigd Koninkrijk. Ook toen ze nog bij de Europese Unie hoorden. Met de Brexit zou het VK eigenlijk geen T1-documenten meer mogen gebruiken, maar er is gelukkig een uitzondering gemaakt. Ze mogen dus nog steeds gebruikt worden.
Het gebruikmaken van een T1-document is dus soms verplicht bij het vervoeren of doorvoeren van bepaalde goederen naar het VK. Bij welke goederen geldt deze verplichting? Het gaat dan om goederen die buiten de EU geproduceerd zijn. De goederen zijn al fysiek binnen de Europese Unie, maar zijn nog niet ingeklaard of weer uitgevoerd.
Wilt u een T1-document regelen? Dan doet u dit via een douaneagent. Zij helpen u met het papierwerk. Zorg er wel voor dat u alle nodige informatie verzameld heeft. Komen uw goederen aan in Engeland? Dan wordt het T1-document beëindigd. Na beëindiging worden de goederen ingeklaard.
Welke informatie moet ik verzamelen voor vertrek?
Het is verstandig om informatie te verzamelen voordat u goederen vervoert buiten de EU. Het is aan te raden om sowieso de volgende punten uit te zoeken en te noteren:
- De goederenomschrijving, of goederencode.
- Het aantal verpakkingen en gewicht per item.
- De bestemmingslocatie.
- Een factuur met waarde en incoterm.
- Een referentie en/of boekingsnummer.
- Eventueel een machtiging van de directe vertegenwoordiging (doe dit als u een Engelse opdrachtgever heeft).
Wilt u nog meer weten? Op de website van TLN vindt u aanvullende informatie over douanedocumenten.
Technologische innovaties binnen pallet transport naar Engeland
Nu de documentatie geregeld is, kunnen uw goederen en vrachtwagens op pad worden gestuurd. Maar hoe volgt u ze? Tracking is binnen B2C-bedrijven al lange tijd in gebruik, maar voor B2B-bedrijven is het nog relatief nieuw. Niet alle vrachten kunnen goed gevolgd worden, en dat is natuurlijk erg vervelend. Bellen en mailen om te achterhalen waar uw vracht zich bevindt, zorgt voor extra handelingen en kost veel tijd.
Al helemaal met internationaal transport buiten de EU. En dat is Engeland nu.
Gelukkig zijn er oplossingen voor. Sommige bedrijven bieden realtime tracking aan, zoals bijvoorbeeld TIMOCOM. Via TIMOCOM’s Marktplaats (vrachtbeursplatform) worden de locatiegegevens die voor u van belang zijn, overzichtelijk weergegeven. Het is zelfs mogelijk om uw voertuig en gps-gegevens doelgericht (en tijdelijk) met zakenpartners te delen.
Het werkt eigenlijk heel eenvoudig. U kunt al uw transporten overzichtelijk in één kaart zien. De interface van TIMOCOM werkt namelijk met alle veelgebruikte telematicasystemen samen. Wilt u de trackingfunctie in de Marktplaatsomgeving van TIMOCOM gratis testen? Dat kan. Bij vragen neemt u vrijblijvend contact op met de specialisten van TIMOCOM.
Maak gebruik van het IoT voor optimalisatie en efficiëntie
Het Internet of Things (IoT) speelt een belangrijke rol in TIMOCOM’s Marktplaats De integratie stelt u in staat om realtime gegevens te gebruiken. Zo optimaliseert u uw logistieke processen.
Niet alleen de trackingsystemen hebben te maken met het IoT. Door IoT-sensoren te koppelen aan uw vrachtwagens, kunt u een schat aan gegevens verzamelen. Niet alleen de temperatuur en snelheid, maar ook het brandstofverbruik. De data wordt direct geïntegreerd in TIMOCOM’s systeem. Dit biedt niet alleen de kans om uw dagelijkse logistieke taken te optimaliseren, maar het biedt ook een betere controle over de supply chain.
Een pallet versturen naar Engeland
Als u veel goederen vervoert, dan bent u bekend met pallet transport. Goederen verzenden per pallet is efficiënt, maar het vraagt veel voorbereiding en planning. Wilt u uw pallettransport naar Engeland eenvoudiger maken? Gebruik dan de juiste software en interfaces.
Zo is er bijvoorbeeld de interface Transportopdrachten van TIMOCOM. Met deze interface neemt u eenvoudig transportopdrachten aan. Geen lange wachttijden en vele mails meer. Ook worden belangrijke documenten al in de interface opgeslagen. Zo hoeft u ze niet meer op te vragen. Dit stroomlijnt het gehele proces, zowel het aanbieden, als het aannemen en archiveren van transportopdrachten.
Haal voordeel uit een samenwerking met TIMOCOM
TIMOCOM heeft meer dan 25 jaar ervaring in het transport. Met name in pallettransport naar Engeland. Niet enkel met Nederlandse klanten, maar ook klanten van over de hele wereld. Neem bijvoorbeeld Robinson Farms, uit Ierland. Zij zijn een toonaangevende leverancier van hooi en hooivoer. Robinson Farms levert aan Ierland, Europa en het Midden-Oosten.
Volgens Peter Robinson, de CEO van Robinson Farms, was de grootste uitdaging van het bedrijf dat lokale transporteurs niet alle routes konden afleggen die ze nodig hadden. Dit kwam met name doordat de meeste verkopen naar het buitenland werden gestuurd. En dat was natuurlijk lastig plannen.
Sinds hun samenwerking met TIMOCOM en de online vrachtbeursomgeving hebben zij een grote omschakeling gezien. Ze ontdekten nieuwe transportpartners die komen waar lokale partners niet kunnen komen. Daarbij bracht de interface Transportopdrachten een versnelde en vereenvoudigde manier van communiceren met zich mee.
“TIMOCOM heeft een hele nieuwe wereld van transporteurs geopend”, aldus Peter Robinson. “Zodra je ze vertelt waar je heen moet, kunnen ze ja of nee zeggen." Naast dat ze me hielpen met mijn export, hielpen de transporteurs me ook toen ik machines voor de boerderij importeerde. Het runnen van de zaak is dus een stuk makkelijker geworden, als je weet dat iemand je goederen kan ophalen.”
Zodra er problemen opduiken, kan hij rekenen op de steun van TIMOCOM. “Als ik een lading op TIMOCOM plaats, weet ik dat er iemand komt helpen”, schreef hij. “Afgelopen zomer was het weer in Ierland niet zo best, dus moest ik hooi uit Frankrijk importeren. Daarvoor heb ik op TIMOCOM’s Marktplaats een goede transporteur gevonden.”
Eerst zien, dan geloven? Dat kan!
Wilt u graag zien wat de Marktplaats omgeving van TIMOCOM uw bedrijf kan bieden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en start een gratis proefperiode. Ontdek de kansen en de krachten van TIMOCOM’s Marktplaats en vergemakkelijk uw eigen logistieke successen. Start nu uw gratis proefperiode en profiteer direct van alle voordelen van de Marktplaats.
Welke voordelen biedt TIMOCOM?
In TIMOCOM’s digitale Marktplaats vindt u veel meer dan manieren tot communiceren en het vinden van transporteurs van over de hele wereld. U ontdekt namelijk:
- Eenvoudige kosten- en procesoptimalisatie door snelle transporttoewijzing
- Verificaties van vrachtprijzen
- Eenvoudige toegang tot digitalisering
Eenvoudige kosten- en procesoptimalisatie door snelle transporttoewijzing
Het is niet alleen makkelijk om tijdens het planproces nieuwe transporteurs te vinden, maar ook in geval van nood. Valt er een transporteur onverwacht uit? In de TIMOCOM Marktplaats vindt u snel een eenvoudig een vervanger. Daarbij biedt de trackingsoftware een eenvoudige manier om uw transporten altijd in het oog te houden. Ook bij Engelse douaneposten.
Verificaties van vrachtprijzen
Via TIMOCOM’s Marktplaats krijgt u toegang tot meer dan 55.000 expediteurs en logistieke bedrijven uit heel Europa inclusief het Verenigd Koninkrijk. Zo worden vrachtprijzen gemakkelijk vergeleken. Selecteer enkel de beste aanbiedingen voor uw bedrijf en profiteer van volledige transparantie. U ontvangt prijsvoorstellen direct via de vrachtbeurs en weet altijd wat er speelt.
Met de gesloten vrachtbeurs wordt het nog eenvoudiger. Deze functie geeft u de mogelijkheid uw vracht eerst aan een vaste pool met door u geselecteerde partners aan te bieden. Wanneer u hier geen match vindt, wordt uw aanbod pas op de openbare marktplaats aangeboden.
Eenvoudige toegang tot digitalisering
Met de Marktplaatsomgeving van TIMOCOM implementeert u eenvoudig digitale processen via onze interfaces. Zo maakt u gemakkelijk gebruik van onze interface Transportopdrachten voor het ontvangen van transportopdrachten vanuit uw logistieke software. Of profiteer van onze incassoservice. TIMOCOM bemiddelt voor u in 27 talen. Hebben uw zakenpartners achterstallige betalingen? Dan kunt u rekenen op de betrouwbare hulp van ons incassoteam.
Werk samen met TIMOCOM voor verbetering van dagelijks transport
Bent u geïnteresseerd in de transportoplossingen die TIMOCOM uw bedrijf biedt?
Neem dan vandaag nog contact op met TIMOCOM. Start uw gratis proefperiode en maak gebruik van TIMOCOM’s digitale vrachtbeurs. Onze experts gevenu graag ondersteuning bij problemen met pallettransport naar Engeland.
Veelgestelde vragen
Een van de lastigste transportlanden, is Engeland. Transport naar Engeland is sinds de Brexit uitdagender geworden. De veranderingen brengen veel vragen met zich mee. TIMOCOM heeft de belangrijkste vragen voor u gebundeld.
Wat is de grootste uitdaging bij transport Engeland?
De grootste uitdaging bij het transport naar Engeland is momenteel de complexiteit van de douane- en grensprocedures, vooral na de Brexit. De procedures hangen allemaal af van waar u Engeland betreedt, waar u naartoe gaat en welke goederen u vervoert.
Kan TIMOCOM's Marktplaats gebruikt worden bij onbegeleid transport Engeland?
Ja, zeker. TIMOCOM's Marktplaats kan worden gebruikt bij onbegeleid transport (Verenigd Koninkrijk). Trailers en containers zullen naar schepen gestuurd gebracht moeten worden, dus worden ook hier opdrachten voor aangeboden op het online vrachtbeursplatform van TIMOCOM.
Hoeveel mag een vrachtwagen wegen in Engeland?
Het maximum gewicht van een vrachtwagen is 44 ton voor nationaal vervoer.
Wat zijn groupage zendingen?
Groupage zendingen zijn meerdere kleinere ladingen die in één container worden geplaatst. Daardoor kunnen ze ook als één grote lading worden verzonden. Het is een combinatie van meerdere verzendingen ineen, als het ware.
Tram Trinh Thanh
Marketing Manager Northern Europe