Transportmarkt 29.10.2020
3

TIMOCOM: het FreightTech-bedrijf verbindt Europa digitaal

Concurrentievoordeel dankzij internationaliteit en taaldiversiteit

Een internationaal karakter levert ook in de digitale wereld concurrentievoordelen op.

In Europa worden nu meer dan 200 talen en dialecten gesproken. Maar volgens het onderzoek 'Europe’s Languages in the Digital Age' van prof. Hans Uszkoreit en dr. Georg Rehm zullen enkele Europese talen, bijvoorbeeld Litouws, de voortschrijdende digitalisering niet overleven. Volgens de experts zijn ook de talen Bulgaars, Grieks, Hongaars en Pools met uitsterven bedreigd. De reden: de genoemde talen worden in de digitale transformatie van onze tijd nauwelijks nog gebruikt. Dat deze ontwikkeling nog kan worden teruggedraaid, bewijst het FreightTech-bedrijf TIMOCOM met zijn Smart Logistics System.

Eén systeem, beschikbaar in 24 Europese talen

Meer dan 45.000 klanten uit 44 Europese landen komen via het systeem van TIMOCOM met elkaar in contact. De IT-dienstverlener houdt zich daarbij niet bezig met het gebruiksgemak van de toepassingen, maar hecht ook veel waarde aan het onderhouden van een nauwe band met klanten en systeemgebruikers. Er wordt steeds in de eigen taal met de klant gecommuniceerd en elke gebruiker kan het systeem in een taal naar keuze gebruiken. Zelfs als het om Latijnse en Cyrillische talen gaat. Daarbij kan de klant kiezen uit 24 talen en voor de klantenservice in de moedertaal zelfs uit 25 talen.

Maar de keerzijde van de medaille is dat meertaligheid in de logistieke sector, een sector met sterk internationaal karakter, verre van vanzelfsprekend is.

Taalbarrières overwinnen dankzij digitalisering

In het onderzoek EF EPI 2019 wordt herhaaldelijk aangetoond dat Engels in de logistieke sector ondervertegenwoordigd is. En tegelijkertijd is een belangrijke conclusie van het onderzoek: “Dezelfde taal spreken als een handelspartner is niet alleen technische noodzaak, maar zorgt ook voor een vertrouwensbasis.” Dit geldt overigens niet alleen voor handelspartners op grote schaal.

Op kleine schaal slaat TIMOCOM in het systeem op dit vlak een brug tussen twee contractuele partners met een andere moedertaal. Zo kunnen klanten juridisch bindende transportopdrachten in hun taal door het systeem laten versturen. De opdrachten worden dan in de taal van de ontvanger doorgestuurd, inclusief alle voor het transport benodigde documenten. Met digitalisering en automatisering helpt het bedrijf zijn gebruikers taalbarrières te overbruggen.

Gemeenschappelijke taal schept vertrouwen

Om dit te bereiken, heeft TIMOCOM een team in dienst dat zich alleen met de coördinatie van de externe bedrijfscommunicatie en het systeem zelf bezighoudt. Daarvoor maakt het bedrijf gebruik van vertalers die naar hun moedertaal vertalen. Wanneer nodig kunnen de vertalingen door medewerkers uit meer dan 30 verschillende landen worden verzorgd.

Het gevoel om in de eigen taal te worden geadviseerd en de eigen taal te kunnen spreken, verbindt en schept vertrouwen.

Het vertrouwen van klanten behouden is juist in tijden van grote veranderingen, zoals in 2020, een grote uitdaging. TIMOCOM lukt dit met zijn grote taaldiversiteit, aangezien de Europese bedrijven hun bestaande toeleveringsketen onder de loep nemen en daarvoor diensten moeten koppelen. Daarvoor vormt het systeem het perfecte uitgangspunt.

En aan de andere kant biedt het FreightTech-bedrijf ook naast het Smart Logistics System nog tal van aanvullende diensten aan. Bijvoorbeeld Incasso internationaal, een dienst die zelfs in 27 talen wordt aangeboden en de klant internationaal bij zijn vorderingenbeheer ondersteunt.

Synergieën door service

Aan de ene kant neemt door het internationale karakter van het systeem het gebruiksgemak en ook het zakelijk succes van zijn klanten toe.

Aan de andere kanten bedanken de klanten het bedrijf met merkentrouw en verkozen TIMOCOM onlangs voor de twaalfde keer op rij tot Best Brand in de categorie 'Transportplatformen'. Dat de klanten ook in de coronapandemie op TIMOCOM kunnen rekenen en het systeem gebruiken, blijkt uit het gestegen aantal gebruikers van meer dan 135.000.

 

Het FreightTech-bedrijf bedankte zijn klanten in 2019 in een video voor hun trouw:

Video toevoegen

https://www.youtube.com/watch?v=_GRck94QiDw&list=PLValvD4LgQhtVNaL30pQoXXfSYQ3GLHDL 

Als u nieuwsgierig bent naar het Smart Logistics System van TIMOCOM en de aanvullende diensten van de IT-dienstverlener, kunt u

Dit vindt u misschien ook wel interessant:
EF EPI-onderzoek 2019

TIMOCOM:taaldiversiteit ondanks digitalisering behouden

Betalingsachterstand:wat te doen als de klant niet betaalt?

 

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top