20.03.2023
4

Hoe bepaal je de specialisatie van een transport- en logistiek bedrijf? De strategie van IMEX Logistics

Imex logistics

De transportbranche heeft het op dit moment niet makkelijk. Ondernemers in de transport- en logistiekbranche hebben niet alleen te maken met de economische en geopolitieke situatie, ze moeten ook inspelen op het gebrek aan personeel, veranderende wettelijke eisen en daarnaast ook nog eens het hoofd bieden aan de normale dagelijkse uitdagingen als stiptheid van de leveringen en kwaliteit van de dienstverlening. Daarom is het essentieel om de juiste ontwikkelingsstrategie te kiezen voor de onderneming. Een onlosmakelijk onderdeel daarvan is een goed gekozen specialisatie.

Hoe kom je op een idee voor het type transportactiviteit?

''Wij geloven in het principe dat een bedrijf een eigen identiteit moet hebben en zich moet specialiseren in een paar richtingen. Het is onmogelijk om de allerbeste kwaliteit te garanderen, als je alles aanneemt en zegt dat je overal heen rijdt - zegt Łukasz Grajcar, CEO van IMEX Logistics sp. z o.o.''

Zijn bedrijf is al 12 jaar actief als leverancier van deelladingen en groepagevervoer uit heel continentaal Europa naar de Scandinavische landen. Jaarlijks gaat het om circa 45.000 opdrachten, waaronder transport voor de auto-industrie, machine-, hout- en papierindustrie, maar ook voor de tentoonstellingsbranche. Deze specialisatie is niet toevallig gekozen, maar komt voort uit eerdere, langjarige ervaring van de oprichters van IMEX Logistics.

''We zijn 20 jaar geleden begonnen met ons werk in de logistieke sector en hebben onze eerste ervaringen opgedaan bij Deense expeditiebedrijven. De Scandinavische markt is dus een logische voortzetting en de opgedane ervaring betaalt zich nu uit. – vertelt Łukasz Grajcar – Vooral in de huidige onrustige situatie helpt deze ervaring ons om de markt doelmatig te analyseren aan de hand van de meest uiteenlopende scenario's en met succes in te spelen op de behoeften van onze klanten.''

Hoe manage je internationale leveranciers van producten voor groepage en deelladingen?

Één van deze behoeften is absoluut de opslag van de goederen. IMEX Logistics heeft een eigen magazijn met een oppervlakte van meer dan 5000 m² op ongeveer 40 km van de stad Poznań in Polen. Hier bevindt zich ook een erkend douaneagentschap, zodat de inklaringen direct in het magazijn plaatsvinden. Deze oplossing is erg praktisch, bijvoorbeeld in het geval van importen uit Noorwegen. Łukasz Grajcar erkent dat vanwege het specialiseren van de onderneming in groepage- en LTL-vervoer, een eigen magazijn een absolute noodzaak is geworden om de distributie effectief en ordelijk te laten verlopen.

Het hebben van eigen magazijn heeft verder als groot pluspunt dat we zeer flexibel zijn in het realiseren van de behoeften van onze klanten. – onderstreept de CEO - Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat de afnemer pas over enkele dagen zijn levering verwacht, kunnen we makkelijk schuiven met leveringstermijnen zonder dat we bang hoeven zijn dat we opleggers blokkeren.

Hoe beheer je de magazijnruimte zo efficiënt mogelijk?

Om zichzelf terug te verdienen mag een magazijn - net als een vrachtwagen - niet leeg zijn. Daarom verhuurt IMEX Logistics magazijnruimte die tijdelijk niet wordt gebruikt.

''TIMOCOM marktplaats is hierbij een handig hulpmiddel. Door het aanbieden van vrije magazijnruimte vergroten we continu het aantal klanten dat bij ons goederen wil opslaan of overladen. – benadrukt Łukasz Grajcar.''

U kunt ook TIMOCOM vrijblijvend testen. 

Waaruit bestaat een succesvolle strategie voor transportbedrijven nog meer?

Naast transport, expeditie en opslag is het werven van personeel een van de sleutelprocessen voor IMEX Logistics. Een goed geselecteerd en gemotiveerd team is veel effectiever in het behalen van de gestelde doelen en is eerder geneigd nieuwe doelen te stellen.

''We nemen mensen in dienst die zich willen ontwikkelen en actief willen bijdragen aan de ontwikkeling van ons bedrijf; mensen die begrijpen hoe belangrijk goed opgezette logistiek is – vertelt de CEO.''

Nieuwe werknemers hebben genoeg mensen om van te leren. De meeste leidinggevenden werken al vanaf het begin bij de onderneming en zijn meer dan bereid om hun kennis en ervaring met het binnenhalen en vasthouden van klanten te delen. Digitale instrumenten die toegang geven tot een databank met geverifieerde bedrijven zijn ook belangrijk:

''We maken dagelijks gebruik van de Vrachtbeurs van TIMOCOM. Dit is voor ons een zeer krachtig instrument met informatie over contractuele partners uit heel Europa. Hierdoor hebben we contact met vrijwel elk groot bedrijf, vooral de Scandinavische ondernemingen. – zegt Łukasz Grajcar.''

TIMOCOM heeft als missie om logistiek slim, veilig en eenvoudig te maken. Om die reden vinden wij ondersteuning van onze klanten bij het opbouwen en ontwikkelen van hun specialisaties enorm belangrijk. We vormen een netwerk van meer dan 53.000 gecontroleerde bedrijven uit 46 landen. Bedrijven die zich concentreren op internationaal transport, zoals IMEX Logistics, kunnen hierdoor eenvoudig contractuele partners vinden in de voor hen interessante landen - bijvoorbeeld in Scandinavië. – concludeert Paweł Rydelek, Team Leader Customer Service bij TIMOCOM.

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top