07.08.2018

TimoCom: Het handelsconflict met de VS laat de EU-vervoersmarkt tot nu toe siberisch

De vraag naar laadruimte blijft onverminderd groot

Erkrath, 07.08.2018 - Het handelsconflict met de Verenigde Staten heeft tot nu toe geen invloed gehad op de bezettingsgraad van de transportbedrijven in Europa. Hoewel de Europese Commissie haar groeiverwachting voor 2018 op grond van het handelsconflict nu verlaagd heeft naar 2,1 procent (prognose van mei): 2,3%) blijft de vraag naar laadruimte een maand na de invoering van de Amerikaanse straftarieven op een constant hoog niveau. Deze situatie wordt duidelijk uit de doeken gedaan in de Transportbarometer van TimoCom, de branche-indicator voor de ontwikkeling van goederenvervoer over de Europese wegen.

“De bestaande transportcapaciteiten zijn en blijven schaars”, zegt Gburek.

Goede economische situatie leidt tot surplus aan vrachtaanbiedingen

“Er is geen teken van paniek, de markt is niet onder de indruk," zegt Gunnar Gburek, woordvoerder van TimoCom, over de huidige cijfers voor het tweede kwartaal van 2018. De aanhoudend goede economische situatie van bedrijven in Duitsland en de eurozone blijft een surplus aan vrachtaanbiedingen op de transportmarkt creëren. De invloed van het beleid van de VS, dat sinds juni strafheffingen oplegt op staal en aluminium uit de EU, is in de laatste vier weken van het tweede kwartaal niet duidelijk geworden.

Gemiddeld werden in de periode april tot juni 76 vrachtaanbiedingen van gebruikers van Europa's grootste transportplatform beantwoord met 24 laadruimteaanbiedingen. Dit komt precies overeen met het beeld dat al wees op een extreem grote vraag naar laadruimte in het eerste kwartaal van dit jaar. “De curve wordt vlakker en vlakker en ontwikkelt zich tot een rechte lijn", beschrijft Gburek de constante ontwikkeling. Tot wel 750.000 vracht- en laadruimteaanbiedingen per dag – dat is ongekend, worden dagelijks via TimoCom geplaatst.

Vracht/laadruimverhouding twee jaar geleden nog in evenwicht

Reeds in dezelfde periode vorig jaar lag de verhouding tussen vraag en aanbod op een relatief vergelijkbaar niveau van 70:30. Twee jaar geleden was het anders: in 2016 was de verhouding tussen het vrachtaanbod en de vrije laadruimte in het tweede kwartaal met 52:48 procent nagenoeg in evenwicht.

Transportcapaciteiten zijn en blijven schaars

Wat betekenen deze cijfers voor de industriële en handelsbedrijven in Europa, die steeds grotere hoeveelheden goederen over de weg moeten transporteren om hun klanten te kunnen bedienen? “De bestaande transportcapaciteiten zijn en blijven schaars”, zegt Gburek. Deze situatie kan alleen ad hoc worden tegengegaan door lege ritten te vermijden en de beschikbare middelen zo goed mogelijk te gebruiken. “Vooral in tijden van schaarste moeten stilstandtijden en wachttijden bij laadkaaien door industrie en handel verder worden geoptimaliseerd.” Ook al ziet de Europese Commissie een neerwaarts risico in de verdere escalatie van protectionistische maatregelen door de Amerikaanse regering, de transportmarkt in de EU zal de komende maanden gekenmerkt blijven door een surplus van de vraag, voorspelt de TimoCom-woordvoerder.