Logistieke kennis 12.04.2023
5

Outbound-logistiek: deze factoren spelen een rol voor de optimalisatie

Truck on the road surrounded by trees

Net als in veel andere delen van het moderne leven worden ook in de logistiek graag de meest uiteenlopende begrippen en afkortingen gebruikt. ERP, ETA, consolidatie en bijlading zijn hier enkele voorbeelden van. Vooral wie nieuw is in de branche, heeft tijd nodig om hier overzicht in te krijgen. En ook oude rotten in het vak struikelen soms wel eens over een begrip waar ze nog nooit van hebben gehoord.

Dit artikel is bedoeld om wat licht te werpen en is gewijd aan de term outbound-logistiek. Maar wat is dat precies? En wat betekent dit deelgebied van de logistiek voor mij en mijn bedrijf? Lees nu verder als u benieuwd bent naar de antwoorden op deze en andere vragen.

Is dat voor u niets nieuws en kent u de logistiek als uw broekzak? Waarom zit u dan nog niet op TIMOCOM?

Wat is outbound-logistiek?

Outbound-logistiek is een deelgebied van de logistiek dat zich bezighoudt met het transport, de opslag en de distributie van goederen naar klanten. Hier valt alles onder wat nodig is om goederen veilig, efficiënt en op tijd van de ene naar de andere plek te transporteren. Denk hierbij aan de planning en coördinatie van de goederenstroom, voorraadbeheer, de keuze van geschikte voertuigen en de communicatie met andere leveranciers om ervoor te zorgen dat de logistieke processen soepel verlopen.

Wat is het verschil tussen outbound- en inbound-logistiek?

Waar het bij outbound-logistiek precies om gaat, wordt duidelijk als we het begrip met zijn tegenhanger vergelijken: inbound-logistiek. Inbound-logistiek wordt ook wel inkomende logistiek genoemd, en hierbij draait alles om de levering van goederen aan bedrijven. Daarbij kan het bijvoorbeeld om grondstoffen gaan die bij productie-eenheden moeten worden geleverd. Of om eindproducten die binnen een montagelijn moeten worden getransporteerd. 

Bij outbound-logistiek, ook wel uitgaande logistiek genoemd, gaat het om het transport van producten van een bedrijf naar de klant of eindconsument.

Optimalisatiemogelijkheden voor de outbound-logistiek

Terwijl in de inbound-logistiek veel optimalisatiemogelijkheden betrekkelijk makkelijk kunnen worden uitgevoerd, is dit bij outbound-logistiek wel wat lastiger.

Omdat hier het eindproduct wordt getransporteerd en het transportnetwerk uit meerdere distributeurs, fabrikanten en transporteurs bestaat, is het plan op zich al vrij complex. Maar wat de outbound-logistiek vooral onberekenbaar maakt, is de schommelende vraag op de markt. Dat kan de planning lastiger maken.

Maar deze uitdagingen moeten u niet afschrikken. Wie goed georganiseerd is, kan meer uit zijn outbound-logistiek halen. Daarbij speelt het transportbeheer een hele grote rol – door de vele betrokken partijen komt het hier vooral op transparantie aan. Want omslachtige en verouderde manieren van communicatie kunnen u hier al snel veel geld kosten.

Nog een factor die bij de optimalisatie een grote rol speelt, is tijd. Met de opmars van digitalisering en de opkomst van e-commerce worden steeds snellere leveringen verwacht – wat de druk op de logistiek verhoogt. Hierbij is efficiëntie heel belangrijk. Zo moeten routes optimaal worden gepland, uw vrachtwagenbezetting worden geoptimaliseerd en middelen zo goed mogelijk worden gebruikt.  

5 voordelen door de optimalisatie van uw outbound-logistiek

  • Kostenbesparing
  • Verhoging van efficiëntie
  • Optimaal gebruik van middelen
  • Netwerkverbetering
  • Klantentevredenheid

Zo kan TIMOCOM u helpen uw outbound-logistiek te optimaliseren

Nu duidelijk is welke factoren bij de optimalisatie van uw outbound-logistiek een rol spelen, houden we ons bezig met de 'hoe'-vragen. Hoe verbeter ik mijn communicatie? Hoe plan ik mijn routes zo optimaal mogelijk? Hoe kan ik mijn vrachtwagenbezetting verbeteren? Er zijn veel antwoorden op deze vragen en hier kunnen veel verschillende methodes, hulpmiddelen en tools bij worden gebruikt.

Ook TIMOCOM biedt verschillende producten en toepassingen aan die u bij de optimalisatie van uw processen kunnen ondersteunen en u kunnen ontlasten. Bijvoorbeeld met de routeplanning en kostenberekening. Hiermee kunt u niet alleen uw transportkosten berekenen en in het oog houden, maar kunt u voor betere klantenbinding zorgen. De toepassing biedt u een manier om transparant te communiceren. Zo kunt u uw klanten informeren over individuele kosten, het dieselverbruik of te betalen tolgeld. Bovendien kunt u uw routes zo tot in detail plannen, zodat u bij het optimaliseren van de bezetting van uw voertuigen niets meer in de weg staat.

Nog een toepassing van TIMOCOM die onmisbaar kan zijn voor de optimalisatie van uw outbound-logistiek, is het live volgen van zendingen. Hiermee houdt u het overzicht over al uw zendingen – en dat in real time. Zowel voor opdrachtgevers als voor vervoerders en expeditiebedrijven ontstaat daardoor meer transparantie en kunnen ze makkelijker met andere betrokkenen communiceren.

Haal het beste uit uw transportprocessen

Vooral in delen als de outbound-logistiek, waarbij veel mensen bij een complex proces zijn betrokken, spelen factoren zoals communicatie en efficiëntie een bepalende rol. Het kan net op de details aankomen. Daarom zijn een zorgvuldige planning en overzicht over al uw processen essentieel. TIMOCOM kan u hierbij helpen.

Bent u nog niet overtuigd? Vel zelf uw oordeel en kom meer te weten over TIMOCOM.

Nu meer lezen!

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

top