Logistieke kennis 28.06.2024
10

Afschaffing vrijstelling C-Rijbewijs: Impact op de transportsector

Afschaffing vrijstelling C-rijbewijs: Wat betekent dit voor u?

Photo of a truck driver for vrijstelling c rijbewijs

Ontdek hoe de afschaffing van de vrijstelling voor elektrische bestelauto's impact heeft op chauffeurs en bedrijven in de transportsector.

Per 1 juli 2024 vervalt de vrijstelling voor elektrische bestelauto's tot 4.250 kg. Chauffeurs van elektrische bestelauto’s moeten dan een C-rijbewijs halen. Deze maatregel treft zowel chauffeurs als bedrijven. Hoe kunnen ze zich aanpassen? Wat zijn de gevolgen?

In dit artikel leest u over de vrijstelling, de afschaffing en de impact op de toekomst van de transportsector. Op welke manier zullen bedrijven en chauffeurs zich moeten ontwikkelen om voordeel te halen uit deze verandering?

Dit artikel in 30 seconden

  • Per 1 juli 2024 vervalt de vrijstelling voor elektrische bestelauto's tot 4.250 kg. Chauffeurs moeten dan een C-rijbewijs halen. Deze verandering is in lijn met de derde rijbewijsrichtlijn van de Europese Commissie (en de Europese wetgeving).
  • Bedrijven moeten hun voertuigen aanpassen of chauffeurs bijscholen. Dit kan leiden tot extra kosten en operationele veranderingen.
  • De nieuwe regels worden als volgt: De maximale massa voor B-rijbewijsvoertuigen wordt 3.500 kg. Dit is exclusief batterijpakket. Bewijs extra gewicht met een document van de producent.
  • Voertuigen boven 3.500 kg vereisen een tachograaf, wat extra kosten betekent. Dit is een verplichting voor voertuigen met een rijbewijs C.
  • Dit biedt ook kansen voor chauffeurs met een C-rijbewijs. Ze krijgen betere carrièremogelijkheden, arbeidsvoorwaarden en salarissen doordat ze ook met vrachtwagens mogen rijden.
  • Ook zijn er meer doorgroeimogelijkheden. Het C-rijbewijs biedt de mogelijkheid om door te groeien naar een CE-rijbewijs. Hierbij mag een vrachtwagen met aanhanger worden bestuurd.
  • Een van de gevolgen hiervan is dat de vraag naar chauffeurs met een C-rijbewijs zal toenemen. Dit leidt tot meer opleidings- en trainingsprogramma’s.
  • De afschaffing biedt zowel uitdagingen als kansen. Bedrijven en chauffeurs moeten zich op tijd voorbereiden om te profiteren van de veranderingen.

De vrijstelling C-rijbewijs

Wat houdt de vrijstelling eigenlijk precies in? De huidige vrijstelling stelt bestuurders met een rijbewijs B in staat om een elektrische bestelauto met een gewicht tot 4.250 kg te besturen. Dit is een aanzienlijke verhoging vergeleken met de standaard toegestane maximum massa van 3.500 kg. Deze regeling is ingevoerd om het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren (gezien het extra gewicht van batterijen in elektrische voertuigen).

Voor deze vrijstelling gelden wel een paar voorwaarden:

  • Het voertuig moet gebruikt worden voor het vervoer van goederen
  • De bestuurder moet minimaal 18 jaar oud zijn
  • De bestuurder moet over een geldig rijbewijs B beschikken

Bovendien geldt de vrijstelling uitsluitend voor elektrische voertuigen en niet voor voertuigen met een verbrandingsmotor.

Gevolgen van de afschaffing vrijstelling C-rijbewijs voor bedrijfsvoertuigen en transport

Deze vrijstelling gaan ze dus afschaffen. Dit heeft diverse gevolgen voor de bedrijfsvoering binnen de transportsector. Bedrijven die gebruikmaken van elektrische bestelauto's zullen hun voertuigen moeten aanpassen. Met name zware elektrische bestelauto 's.

Een andere optie? Bedrijven moeten chauffeurs bijscholen. Chauffeurs moeten een C-rijbewijs halen. Dit besluit is genomen na overleg met het Openbaar Ministerie, waaruit blijkt dat veiligheid en regelgeving moeten worden aangescherpt.

De nieuwe maximum toegestane massa van een voertuig voor een chauffeur met een B-rijbewijs, wordt 3.500 kg. Dit is wel exclusief het batterijpakket. Is uw auto zwaarder dan 3.500 kg? Dan moet u bewijzen dat het extra gewicht van het batterijpakket afkomstig is. Dit doet u met een document dat in het voertuig gehouden moet worden. Op dit document staat het specifieke gewicht van het batterijpakket. Het gewicht moet worden opgevraagd bij de producent (of importeur). Zij moeten het document invullen en ook ondertekenen. De vrijstelling geldt dus alleen voor elektrische voertuigen.

 

Welke directe gevolgen zijn er voor chauffeurs die hun c-rijbewijs halen?

Uiteraard zal een chauffeur zijn c-rijbewijs moeten halen. Dat is de eerste stap. Maar nadat het rijbewijs gehaald is, komt er nog meer bij kijken. Voertuigen boven de 3.500 kg hebben namelijk bijvoorbeeld een verplichte tachograaf nodig.Tachografen registreren rij- en rusttijden. Ze zijn verplicht voor voertuigen die enkel door chauffeurs met een c-rijbewijs kunnen worden bestuurd. Het aanbrengen van zo’n tachograaf brengt extra kosten met zich mee voor bedrijven.

Wist u dat er per 22 mei 2024 een nieuwe EU-wet in gang is? Deze wet geldt in heel Europa. Rijdt u zonder tachograaf, terwijl dit wel verplicht is? Dan ontvangt u een boete. Meer weten? U leest het in het blogbericht van TTM.nl.

Daarnaast zullen sommige bedrijven mogelijk moeten overwegen om hun voertuigen te verlagen naar toegestane maximum massa van 3.500 kg. En dat is iets wat grote operationele gevolgen met zich meebrengt.

Volgens brancheorganisaties zoals de RAI-Vereniging en TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de reacties gemengd. Aan de ene kant is er begrip voor de noodzaak van veiligheid en uniforme regelgeving. Aan de andere kant wijzen ze op de economische lasten voor kleine ondernemingen.

De overgangsperiode tot 1 juli 2024 biedt enige ruimte voor aanpassing, maar de tijd is kort voor veel bedrijven om deze veranderingen door te voeren.

Potentie van het behalen van een C-Rijbewijs

De afschaffing van de vrijstelling biedt echter ook nieuwe kansen. Vooral voor chauffeurs die hun carrièrekansen willen uitbreiden. Het behalen van een C-rijbewijs opent de deur naar een breder scala aan voertuigtypes en vervoersmogelijkheden, waardoor chauffeurs meer flexibel en inzetbaar worden in de logistieke sector.

Een C-rijbewijs biedt niet alleen toegang tot zwaardere voertuigen, maar ook tot betere arbeidsvoorwaarden en salarisvooruitzichten. Bedrijven zullen bovendien meer waarde hechten aan chauffeurs met een C-rijbewijs, gezien de complexiteit en verantwoordelijkheid van het besturen van grotere voertuigen. Hierdoor kunnen chauffeurs met een rijbewijs C een concurrentievoordeel hebben op de arbeidsmarkt.

Mag ik dan met mijn C-Rijbewijs vrachtwagens besturen?

Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de vereisten voordat u beroepsmatig een vrachtwagen mag besturen. Om beroepsmatig vrachtwagenchauffeur te zijn, heeft u namelijk ook Code 95 nodig.

Wat is Code 95? Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs die aangeeft dat de houder voldoet aan de vakbekwaamheidseisen voor beroepschauffeurs in de EU. Het is verplicht voor chauffeurs die beroepsmatig rijden met een voertuig waarvoor een C1-, C1E-, C- of CE-rijbewijs nodig is.

Dit zijn de belangrijkste punten van de Code 95:

  • Vakbekwaamheid. Code 95 toont aan dat de chauffeur de vereiste trainingen en examens heeft voltooid.
  • Periodieke training. Elke 5 jaar moet de chauffeur 35 uur nascholing volgen om Code 95 te behouden.
  • Geldigheid. Code 95 wordt op het rijbewijs vermeld en is 5 jaar geldig.

Zonder Code 95 mogen chauffeurs niet beroepsmatig rijden binnen de EU.

Dus, om beroepsmatig een vrachtwagen te mogen besturen, moet u de volgende stappen volgen:

  1. Behaal uw C-Rijbewijs
  2. Verkrijg Code 95

a. Voltooi de vakbekwaamheidstraining en slaag voor de examens.

b. Volg elke 5 jaar 35 uur nascholing om Code 95 te behouden.

  1. Laat uw rijbewijs aanpassen. Voeg Code 95 toe aan uw rijbewijs.

Pas daarna mag u beroepsmatig een vrachtwagen besturen.

Doorgroeimogelijkheden voor Chauffeurs met een C-Rijbewijs

Naast de directe voordelen van een C-rijbewijs, zijn er ook aanzienlijke doorgroeimogelijkheden voor chauffeurs binnen de transportsector. Chauffeurs met een C-rijbewijs kunnen bijvoorbeeld doorgroeien naar een CE-rijbewijs. Met een CE-rijbewijs kunnen ze ook vrachtwagens met aanhangwagens te besturen. Dit opent deuren naar specialistische transportrollen (zoals internationaal transport) waarvoor vaak hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden gelden.

De huidige personeelstekorten in de sector versterken deze kansen. De transportsector kampt met een chronisch tekort aan gekwalificeerde chauffeurs. De vraag naar chauffeurs met een C- of CE-rijbewijs is bijzonder hoog. Dit tekort biedt een unieke kans voor nieuwe chauffeurs om snel werk te vinden en voor bestaande chauffeurs om hun carrièremogelijkheden te vergroten.

 

Gevolg van de verwachte toename in vraag naar gekwalificeerde chauffeurs met een C-Rijbewijs

Met de afschaffing van de vrijstelling zal de vraag naar chauffeurs met een rijbewijs C naar verwachting aanzienlijk toenemen. Bedrijven zullen hun personeelsbestand moeten uitbreiden met gekwalificeerde chauffeurs om aan de nieuwe regelgeving te voldoen. Dit kan leiden tot meer opleidings- en trainingsprogramma’s. Zowel vanuit bedrijven als vanuit opleidingsinstituten.

Deze toename in vraag kan ook positieve effecten hebben op de arbeidsmarkt voor chauffeurs. Hogere lonen, betere secundaire arbeidsvoorwaarden en meer stabiele werkgelegenheid zijn mogelijke voordelen. Bovendien kan dit leiden tot professionalisering van het beroep. Het zorgt namelijk voor meer aandacht voor veiligheid, gezondheid en werkomstandigheden van chauffeurs.

 

Conclusie

De afschaffing van de vrijstelling zal voor grote gevolgen zorgen in de transportsector. Toch brengt het meer dan uitdagingen met zich mee. Het biedt ook kansen, met name voor de chauffeur zelf. Het behalen van een C-rijbewijs kan een waardevolle investering zijn in hun toekomst. Zowel qua carrièremogelijkheden als arbeidsvoorwaarden. Bedrijven moeten zich voorbereiden op de nieuwe regelgeving door hun wagenpark en personeelsbeleid aan te passen.

TIMOCOM raadt chauffeurs en bedrijven aan om op de hoogte te blijven van verdere ontwikkelingen. Raak betrokken bij discussies over transportbeleid. Dit kan via brancheorganisaties, vakbonden en overheidsinstanties. Door proactief te handelen, kunnen zowel chauffeurs als bedrijven profiteren van de kansen die deze veranderingen met zich meebrengen.

Blijf vooruitkijken

De transportsector is continu in beweging. Veranderingen in wet- en regelgeving zijn onvermijdelijk. Het vermogen om u aan te passen en te groeien binnen deze sector is cruciaal voor succes. Of u nu een chauffeur bent die overweegt om een C-rijbewijs te halen, of een bedrijf dat zijn wagenpark moet herzien. Het is belangrijk om voorbereid te zijn op de toekomst.

 

Veelgestelde vragen

Wat mag je besturen met rijbewijs C zonder vakbekwaamheid?

Met een rijbewijs C zonder vakbekwaamheid (Code 95) mag je een vrachtwagen besturen die zwaarder is dan 3.500 kg. Dit is echter beperkt tot privégebruik of niet-commercieel vervoer. Bijvoorbeeld het verplaatsen van eigen spullen.

Wat mag je rijden met rijbewijs B 2024?

Met een rijbewijs B mag je in 2024 de volgende voertuigen besturen:

  • Personenauto's en lichte bestelwagens tot 3.500 kg.
  • Aanhangwagens tot 750 kg (totale massa maximaal 4.250 kg).
  • Zwaardere aanhangwagens (tot 3.500 kg) als de totale massa van de combinatie niet meer dan 3.500 kg bedraagt.
  • Elektrische bestelauto's tot 3.500 kg, exclusief het gewicht van het batterijpakket. Je zult het gewicht van de batterij moeten kunnen aantonen met een document van de fabrikant.

Wat heb je aan een C-rijbewijs zonder code 95?

Met een C-rijbewijs zonder Code 95 mag je een vrachtwagen besturen voor niet-commercieel gebruik. Dit betekent dat je de vrachtwagen kunt gebruiken voor privédoeleinden of hobby's, maar niet voor professioneel of commercieel goederenvervoer. Code 95 is een certificering van vakbekwaamheid die nodig is voor beroepschauffeurs.

Heb je met C-rijbewijs ook C1?

Ja, met een C-rijbewijs mag je ook voertuigen besturen die vallen onder de C1-categorie. Dus je kunt zowel de zwaardere vrachtwagens (boven 7.500 kg) als de lichtere vrachtwagens (tussen 3.500 kg en 7.500 kg) rijden.

Welk alternatieve aandrijfsysteem is in opkomst voor chauffeurs met een C-rijbewijs?

Een van de alternatieve aandrijfsystemen die in opkomst zijn voor chauffeurs met een C-rijbewijs is de waterstofbrandstofcel. Deze technologie biedt een milieuvriendelijker alternatief voor traditionele dieselmotoren, met voordelen zoals lagere emissies en potentieel lagere operationele kosten.

Tram Trinh Thanh

Marketing Manager Northern Europe

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top