Logistieke kennis 19.11.2020
4

Hoe gegevensintegratie logistieke processen kan optimaliseren

Integratie en de gebruiksmogelijkheden in de FreightTech sector

AFBEELDING Integratie in de logistiek

De combinatie van de beste functies is het doel achter de methodologische aanpak van de integratie. De integratie van gegevens en digitale toepassingen biedt ook in de logistiek veel kansen. Data-integratie helpt erbij om de bedrijfsprocessen voor alle betrokkenen te optimaliseren, beter te kunnen plannen en fouten te voorkomen. Zo wordt tijd en geld bespaard.

Gegevens en functies samenvoegen

Het belang van op gegevens gebaseerde beslissingen en processen neemt toe. Er worden tegenwoordig algoritmes gebruikt die op basis van gegevens werkprocessen optimaliseren. In de IT-context gaat het bij de integratie van gegevens en toepassingen vooral om het samenvoegen van verschillende systemen.

Gegevensintegratie betekent een met name in de softwaretechniek gebruikte methode om verschillende digitale toepassingen op één plaats samen te brengen. Kleinere componenten worden bij of in één systeem geïmplementeerd waar de verschillende toepassingsfuncties dan in zijn gebundeld. De gegevens of functies in de componenten worden dan als deel van een groter, uitgebreider systeem geïntegreerd. Deze worden zo bruikbaar en toegankelijk gemaakt voor de gebruikers. Het verschil tussen koppelen en integreren is dat het doel bij integratie het verminderen en vermijden van extra interfaces is. Hier kunnen gegevensintegratie en functie-integratie alsmede de integratie van bedrijfsprocessen van elkaar worden onderscheiden.

Bedrijfsprocessen optimaliseren en foutieve invoer voorkomen

Bedrijfsprocessen zijn tegenwoordig zoveel mogelijk digitaal opgebouwd. Hier zorgt de integratie er bijvoorbeeld op het gebied van klantenservice voor dat alle relevante gegevens van een zakenpartner direct kunnen worden samengevoegd. Zo kunnen deze al bij een inkomende oproep met gebruik van nummerherkenning automatisch worden weergegeven of kunnen relevante documenten bij het opzetten van een bedrijfsproces (bijvoorbeeld een transportopdracht) meteen worden opgevraagd. Zo hoeft er niet meer heen en weer te worden gesprongen tussen verschillende systemen, databases en toepassingen en worden werktijd, capaciteit en uiteindelijk kosten bespaard. Dat geldt ook voor het gebruik in de logistiek.

Geïntegreerde telematicagegevens in het systeem van TIMOCOM

In hetSmart Logistics System van TIMOCOM worden bijvoorbeeld verschillende componenten geïntegreerd en kunnen deze hier gebundeld worden gebruikt. 265 telematicaproviders zijn via de toepassing Tracking in het systeem gebundeld. Ze kunnen op een geïntegreerde wegenkaart worden afgebeeld en door zakenpartners worden vrijgegeven om zendingen te volgen. De tijdelijke vrijgave van GPS-locatiegegevens voor opdrachtgevers en het gebruik van de trackingfunctie in combinatie met het laad- en losbeheer, bijvoorbeeld van Cargoclix, helpt er onder andere bij de afhandeling van transportopdrachten op de plaats van bestemming beter te timen. Daarmee worden extra interfaces naar meer toepassingen voorkomen en worden werkprocessen geoptimaliseerd en makkelijker gemaakt. Daar profiteren zowel opdrachtnemers, zoals expediteurs of transporteurs, als opdrachtgevers uit de logistiek alsmede de industrie en handel van. Want ze kunnen hun interne processen met meer planningszekerheid beter op elkaar afstemmen en zo tijd en kosten besparen. Door de transparantie die transportbedrijven hun klanten daarmee bieden, zorgen ze voor vertrouwen en duidelijk concurrentievoordeel.

Compatibiliteit van systemen helpt fouten te voorkomen

Het is belangrijk dat systemen die in veel bedrijven worden gebruikt en systemen die vaak verschillen, zoals CRM- of ERP-systemen, aan andere toepassingen kunnen worden gekoppeld of hier compatibel mee zijn. Gegevens hoeven niet meer handmatig te worden ingevoerd en informatie van zakenpartners en transportopdrachten kan dan in enkele muisklikken in interne systemen (zoals in het TMS) worden overgenomen. En andersom kunnen natuurlijk ook gegevens vanuit het transportmanagementsysteem (TMS) van een expeditiebedrijf naar een gesloten systeem, zoals het Smart Logistics System, worden verstuurd. Bijvoorbeeld voor het aanmaken van een aanbesteding of een vracht- of laadruimte aanbieding in detoepassing Vrachtbeurs. Zo worden foutieve invoer en gegevensredundantie, zoals dubbele invoer of fouten bij handmatige overdracht voorkomen – nog een voordeel van de methodologische aanpak van de integratie.

Processtappen met TIMOCOM optimaliseren

De integratie van gegevens en toepassingen biedt een hoog optimaliseringspotentieel voor logistieke processen in het goederenvervoer over de weg. Het gebruik van systemen die functies bieden die precies op de behoeften van mensen uit de logistieke sector zijn afgestemd, leveren voor alle betrokkenen enorme voordelen in de hele supplychain op. FreightTech-bedrijven zoals TIMOCOM bieden met hun toepassingen en diensten digitale oplossingen aan die ook in bestaande systemen kunnen worden geïntegreerd om individuele processen te optimaliseren. Neem nu contact met ons op om te vragen naar de mogelijkheden en erachter te komen hoe het Smart Logistics System u daarbij kan ondersteunen.

Andere interessante artikelen over dit onderwerp:

 

FreightTech driver van de digitalisering

Technologieën van de toekomst in de logistiek

Welke voordelen biedt realtime tracking?

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top