skip navigation
Smart Logistics System 31.01.2021
4 min.

Succes in de niche: hoe kan de effectiviteit met een dubbele laadvloer worden verhoogd?

Goederenstromen in automotive-sector weer op gang

Succes in de niche: hoe kan de effectiviteit met een dubbele laadvloer worden verhoogd?

De autobranche werd in het voorjaar hard getroffen door de coronacrisis. De fabrieken lagen stil, de toeleveringsketens waren onderbroken, opdrachten werden geannuleerd. Ook voor Nico Mooij van Mooij Forwarding uit Milsbeek betekende dat in eerste instantie: afwachten.

Carrière in de logistiek buiten de geijkte paden

De oprichter Nico Mooij heeft niet bepaald de makkelijkste weg gekozen. Hij begon zijn eigen transportbedrijf aan het einde van de jaren 80 met een route naar Polen, terwijl de meeste collega's uit de branche naar Italië en Oostenrijk reden. Mooij Forwarding heeft nu drie vestigingen met grote opslagruimtes in Duitsland, Polen en Nederland en heeft bijna 140 medewerkers in dienst. De jaarlijkse omzet: 23 mln. euro. Met 62 eigen vrachtwagens en 45 vaste transportpartners heeft Mooij een breed klantenbestand – met klanten uit de levensmiddelenindustrie en de chemie, maar ook uit de farmaceutica en de autobranche.

Goederenstromen in automotive-sector weer op gang

De zorgen om het aantal orders na de eerste lockdown vanwege corona waren volgens Nico Mooij snel weer weg. De vestigingsdirecteur Maciej Teklak in Legnica in Polen kreeg in plaats daarvan andere problemen voor zijn kiezen: “Zo komen veel van onze chauffeurs uit Oekraïne en ze moesten zonder uitzondering gewoon twee weken in quarantaine. Dat was zwaar voor beide partijen.” Inmiddels heeft iedereen zijn les getrokken uit de eerste coronagolf. We zorgen ervoor dat het goederenvervoer ongestoord kan doorgaan. “90 procent van onze ladingen is gedeeltelijke ladingen. Componenten uit de automotive-sector, waar schokbrekers van worden gemaakt. We leveren de onderdelen aan en halen de schokbrekers als ze af zijn weer op.”

 

Met de juiste beslissingen door de crisis

Wat veel logistieke bedrijven hielp om deze lastige tijden succesvol te doorstaan, is een goede organisatie. Zo ook bij Mooij Forwarding. De strategisch gekozen locaties en de slimme distributiecentra zijn nu belangrijker dan ooit. Ze bevinden zich allemaal in de buurt van de snelweg – en in het geval van Legnica in Neder-Silezië in een economisch belangrijk industriegebied. De vestigingsdirecteur is overtuigd van de strategie van Mooij: “De afstanden tussen de vestigingen zijn perfect gekozen. Zo kunnen onze chauffeurs in 10 uur bij het volgende distributiecentrum aankomen en daar laden en lossen.” Dagelijks vertrekken er vijf tot tien opleggers vanuit Legnica naar Nederland. En als ze in het distributiecentrum in Milsbeek zijn aangekomen, worden de goederen vanuit de grote voertuigen verladen naar kleinere voertuigen en in de omgeving afgeleverd. “Zo zijn we veel flexibeler en de goederen worden sneller bij de klant geleverd”, legt Teklak uit.

 

Dubbele laadvloer, drievoudige winst

Nog een bijzondere troef van het bedrijf: alle Mooij-voertuigen hebben een dubbele laadvloer. Met de looprails (C-profiel) van staal en de uittrekbare ladingzekeringsbalken van aluminium kan snel een tweede laadoppervlak worden gerealiseerd. Het maximale laadvermogen bedraagt hier tot 12.000 kg. De extra vloer biedt ruimte voor 33 Europallets en verdubbelt zo het aantal palletplaatsen. “Voor een grote klant hebben we het aantal wekelijkse transporten van 75 ladingen kunnen terugbrengen naar 30 tot 35 ladingen per week”, laat Mooij weten. Maar zo kan niet alleen tijd en geld worden bespaard. Dit levert vooral ook felbegeerde capaciteit op, aangezien op de transportmarkt een tekort aan voertuigen en chauffeurs is.

 

Goed systeem zorgt voor goede arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs

De goede bedrijfsorganisatie levert ook gunstige arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs van Mooij op. Net als bij een estafette kunnen beladen

aanhangers gewoon bij het volgende distributiecentrum aan de volgende chauffeur worden doorgegeven, die de goederen dan verder naar de plaats van bestemming brengt. Dat is niet alleen efficiënt, maar daardoor kunnen de chauffeurs ook op tijd stoppen met werken. Hun rijtijden worden niet overschreden en ze zijn nooit ver weg van huis. In Legnica is er zelfs een 'chauffeurhuis' waar kan worden overnacht, gedoucht, gekookt en gewassen. Teklak maakt vooral graag gebruik van het Smart Logistics System als er anders overuren of nachtritten moeten worden gemaakt om de opdrachten uit te voeren: “Zo'n 25 procent van onze gedeeltelijke ladingen handelen we via TIMOCOM af”, aldus Teklak.

Strategisch steeds twee stappen voor

Met zijn drie vestigingen voert Mooij Forwarding zo'n 3.000 transportopdrachten per maand uit. Bij nieuwe projecten zet het logistieke bedrijf in eerste instantie graag transportpartners van TIMOCOM in. Zo komen ze er bij Mooij beter achter wat de klant concreet nodig heeft. En zo kan er per maand zo'n 200.000 euro extra worden gegenereerd. Naast de dubbele vloer is er nu ook veel vraag naar de grote laadoppervlakken van Mooij: “Veel collega's moeten tijdens de coronacrisis hun goederen opslaan en vragen of wij nog opslagruimte hebben.” Dat het zo goed gaat met het bedrijf, is vooral te danken aan de oprichter Nico en zijn vooruitziende blik: “Onze directeur is de concurrentie strategisch gezien steeds minstens twee stappen voor. Soms worden er ook wel eens vraagtekens bij de ene of andere beslissing gezet. Maar dan blijkt na een half jaar weer dat het een schot in de roos was”, zegt Teklak met een lach.

Nu wil Nico Mooij zijn netwerk van transportpartners en klanten nog verder uitbreiden. Welke middelen en manieren hij hier naast het Smart Logistics Systeem voor gebruikt, zorgt zeker weer voor positieve verwondering bij zijn medewerkers.

Breid ook u uw logistieke netwerk uit.

Meer informatie vindt u onder: https://www.nicomooij.com/

 

Nieuwsbrief aanmelden

Alle met '*' gemarkeerde velden zijn verplicht in te vullen.

Door uw registratie te versturen, gaat u automatisch akkoord met onze richtlijnen inzake gegevensbescherming.

Aanmelding voor de nieuwsbrief:


Uw persoonlijke gegevens (e-mailadres, naam en voornaam) worden voor het sturen van informatie door TIMOCOM GmbH naar de database van SC-Networks GmbH (bevoegde rechterlijke instantie: Kantongerecht München, registratienummer: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg doorgegeven. SC-Networks GmbH is onderworpen aan de Duitse wet op de gegevensbescherming (Bundesdatenschutzgesetz) en de instructies van TIMOCOM GmbH.

top