Europese transportmarkt Q3 2025: De grote verschuiving
De transportvraag stijgt met 25%, terwijl het laadruimte aanbod zich verplaatst naar drie Oost-Europese hubs.
De Europese spotmarkt laat in het derde kwartaal van 2025 een opmerkelijke ontwikkeling zien: terwijl de transportvraag groeit, blijft het laadruimteaanbod stabiel en stijgen de prijzen slechts gematigd. De achtergrond hiervan is dat de toename van de vraag vooral gebaseerd is op een economisch herstel in West-Europa, terwijl het beschikbare vrachtwagenvolume zich steeds meer richting Oost-Europa verplaatst.
Inhoud van dit kwartaalrapport:
- vrachtsuggesties
- aanbod laadruimte
- Transportprijzen
- Duitslands spotmarkt
- De spotmarkt van Oostenrijk
Vooruitzicht op Q4 2025
West-Europa stimuleert de transportvraag
Het aantal vrachtaanbiedingen nam in het derde kwartaal van 2025 verder toe en steeg met 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. „Hiervoor waren er twee belangrijke drijfveren: in grote Zuidwest-Europese markten zette een economisch herstel in, waaronder Frankrijk, Spanje en Italië. Zij boden in het derde kwartaal van 2025 aanzienlijk meer vrachten aan op de spotmarkt dan een jaar eerder“, zegt Gunnar Gburek, Head of Business Affairs bij TIMOCOM. „Tegelijkertijd zien we sterke groeimarkten in Oost-Europa, met name Polen, die een beslissende verschuiving van de capaciteiten teweegbrengen.“
Vrachtsuggesties - Q3 2025 vs. Q3 2024
De transportvraag groeit in heel Europa met +24,8%
Top 5 vrachtaanbiedersmarkten: Duitsland, Frankrijk, Polen, Italië, Nederland
West-Europa als groeimotor: 31,5%
Polen: +31 % prijssuggesties na een verdrievoudiging in het voorgaande jaar
In Oost-Europa ontstaan drie capaciteits-hubs.
Het aanbod van vrachtwagenlaadruimte in het Europese wegvervoer bleef in het derde kwartaal op het niveau van het voorgaande jaar. „Het cijfer van -3% zegt niets over de dramatische ontwikkeling die daarachter schuilgaat“, legt Gunnar Gburek uit. „In sommige markten was er sprake van enorme capaciteitsdalingen, die door andere markten werden opgevangen. We zien een duidelijke verschuiving richting enkele capaciteitscentra.“
Met een verdere groeispurt van 35% hebben in Litouwen gevestigde bedrijven zich in Q3 2025 aan de top van de drie grootste laadruimtemarkten geplaatst. Daarmee is Litouwen niet alleen de grootste, maar ook de meest constante aanbieder van laadruimte op de Europese spotmarkt. De op één na grootste aanbiedersmarkt werd gevormd door Poolse bedrijven, hoewel hun laadruimte aanbod recentelijk is afgenomen, gevolgd door bedrijven uit Roemenië, waarvan het laadruimte aanbod in de TIMOCOM vrachtbeurs in het derde kwartaal met 27% is gestegen.
Gburek: „Bij Poolse en Roemeense bedrijven zien we sinds twee jaar veel beweging. Het aantal laadruimte aanbiedingen is zeer hoog, maar staat niet meer permanent in volledige omvang beschikbaar voor de Europese markt. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat de economie van beide landen groeit of zich herstelt, en dat zien we aan het toenemende aantal vrachten in beide landen. Voor de transportbedrijven betekent dit dat zij hun eigen vrachtwagens en vooral hun chauffeurs net zo goed in de directe omgeving kunnen inzetten en niet tot in West-Europa hoeven te sturen om geld te verdienen.“
Aanbod laadruimte - Q3 2025 vs. Q3 2024
Top 5 laadruimte aanbiedersmarkten: Litouwen, Polen, Roemenië, Hongarije, Oostenrijk
Oost-Europese grote aanbieders met wisselend verloop: Polen: +24% (2023-2024) en -21% (2024-2025); Roemenië: -47% en +27%
West-Europese bedrijven bieden minder laadruimte aan: Nederland -20%, Oostenrijk -19%, Duitsland -15%
Balkan verliest capaciteiten aan Roemenië: Bulgarije -21%, Slovenië -24%, Kroatië -5%, Servië +3%
Transportprijzen stijgen ondanks hoge vraag slechts voorzichtig
De transportprijzen op de Europese spotmarkt zijn de afgelopen twee jaar gestaag gestegen. In het derde kwartaal van 2025 lagen de gemiddelde wekelijkse aanbodprijzen van de opdrachtgevers tussen €1,43 en €1,67 per kilometer. In dezelfde periode lagen de aanbodprijzen van de opdrachtnemers tussen €1,49 en €1,68. Daarmee lagen de aanbodprijzen van vrachtvervoerders en transportdienstverleners in Europa recentelijk ongewoon dicht bij elkaar.
„De prijsontwikkeling is over het geheel genomen gematigder dan de marktsituatie doet vermoeden“, zegt Gunnar Gburek. „Een belangrijke reden is dat het capaciteitsgebrek bij West-Europese bedrijven wordt opgevangen door Oost-Europese concurrenten. En met het oog op de spotmarkt kan worden gesteld dat de enorme prijsdruk op de transportmarkt leidt tot een strategische heroriëntatie van veel expediteurs. Dit omvat zowel specialisatie als de focus op hoogwaardige segmenten in het westen en op economisch aantrekkelijke markten in het oosten.“
Vrachtroutes tussen Duitsland en West-Europa versterken zich
De Duitse markt noteerde in het derde kwartaal een duidelijke vrachtstijging van 31% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is dat het aandeel van het binnenlands vervoer de afgelopen jaren gestaag is afgenomen en in het derde kwartaal van 2025 voor het eerst minder dan de helft van alle Duitse transportvragen uitmaakt. Daarnaast zet de afname van de capaciteit zich voort. In het derde kwartaal plaatsten Duitse bedrijven opnieuw 15% minder laadruimte aanbiedingen dan in dezelfde periode vorig jaar.
Bij de top-groeirelaties weerspiegelen zich de Europese ontwikkelingen: De vrachtroutes tussen Duitsland en de westelijke buurlanden Frankrijk, België en Nederland namen elk in beide richtingen aan belang toe. Daarnaast verraste Spanje als sterke afnemer van Duitse vrachten en Polen als een sterker wordend herkomstland van vrachten.
De transportprijzen binnen Duitsland zijn de afgelopen maanden iets gestegen, hoewel de prijsverwachtingen van de transportdienstverleners consequent hoger lagen dan die van de opdrachtgevers. Concreet lagen de aanbiedingsprijzen van de vrachtvervoerders in het derde kwartaal tussen € 1,56 en € 1,90 per kilometer, terwijl transportdienstverleners prijzen boden tussen € 1,69 en € 2,06 per kilometer.
Duitsland - Q3 2025 versus Q3 2024
Vrachtsuggesties namen toe met 31 %
Aanbod van laadruimte nam met 15% af
Binnenverkeer en internationale routes in balans gebracht
De prijzen zijn gemiddeld met €0,10 per km gestegen.
Oostenrijk is een belangrijke transitmarkt voor Europese vracht
De Oostenrijkse spotmarkt vertoont een duidelijk onevenwicht tussen vraag en aanbod. Het laadruimte aanbod van Oostenrijkse bedrijven nam in het 3e kwartaal opnieuw af. Met een daling van 19% was de afname weliswaar minder groot dan in het voorgaande jaar, maar verstevigde wel de ingezette trend. Tegelijkertijd boden Oostenrijkse bedrijven in het 3e kwartaal 23% meer vrachten aan op de spotmarkt dan in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Een groot deel van de vrachten was bestemd voor internationale routes, slechts 12% had zijn laad- en losplaats in Oostenrijk. „Dit patroon is typisch voor de Oostenrijkse markt, die fungeert als logistiek knooppunt tussen West en Oost evenals Noord en Zuid“, zegt Gunnar Gburek. „De sterke daling van de laadruimte uit Oostenrijk, waarvan de bedrijven nog steeds tot de topvlootaanbieders behoren, wordt waarschijnlijk opgevangen door vervoerders uit andere landen, voornamelijk Oost-Europa.“
Oostenrijk - Q3 2025 versus Q3 2024
Vrachtsuggesties namen toe met 23%
Het aanbod van laadruimte nam continu met 19% af.
Internationale routes domineren met een aandeel van 88%
Top-relaties met buurlanden Duitsland, Italië, Hongarije, Tsjechië, Slovenië
Vooruitzicht: Herleving van de consumptie versterkt de druk op de transportmarkt
In het 4e kwartaal blijft de druk op de capaciteiten in de spotmarkt hoog, vooral als de overheids- en particuliere consumptie zoals voorspeld aantrekt. „Als de vraag zelfs in de zomermaanden niet significant afneemt, zal dit in de herfst en voor Kerst zeker niet veranderen. De vervoerders kunnen met optimisme het 4e kwartaal in de spotmarkt tegemoetzien, de opdrachtgevers moeten rekening houden met hogere prijzen“, zegt Gunnar Gburek. „Echter zullen er ondanks een goede orderportefeuille en stijgende transportprijzen nauwelijks nieuwe capaciteiten op de markt komen. De onzekerheid over een stabiel herstel is nog te groot om te investeren in voertuigen en personeel.“
Meer informatie in het actuele TIMOCOM Transportbarometer Report .