TIMOCOM 18.07.2023
6

Klanten delen TIMOCOM tips: hoe HTR Logistik de vrachtbeurs gebruikt

Klanten delen TIMOCOM tips: hoe HTR Logistik de vrachtbeurs gebruikt

succesverhaal-htr-logistik-v2-900x600px-web

Team van HTR Logistik staat in zwarte shirts voor het eigen wagenpark en de kantoorcontainer

Vanuit een pittoresk dorpje in het Zuid-Duitse Oberschwaben is het familiebedrijf HTR Logistik actief in heel Europa. Maar dit was aanvankelijk helemaal niet zo gepland. Hoe ogenschijnlijke toevalligheden tot succes kunnen leiden en welke tips het ervaren transportbedrijf u kan geven voor gebruik van de vrachtbeurs, leest u in dit blogartikel.

Tussen groene wandelpaden, beekjes en meren runt de familie Trappe een succesvol transportbedrijf. Het begon allemaal in 2008 met thuiswerken en een daarvoor benodigde bestelbus. Vandaag de dag verzorgt HTR Logistik transportdiensten voor ongeveer 50 vaste klanten. "En daar komen voortdurend nieuwe opdrachten bij", vertelt disponent Martin Trappe. Vooral sinds het bedrijf gebruikmaakt van TIMOCOM. Maar in het begin verliep nog niet alles vlekkeloos met de digitale vrachtbeurs.
 

Wilt u een persoonlijk adviesgesprek? Maak vandaag nog een afspraak in de online agenda van onze klantadviseurs en ontdek hoe TIMOCOM uw logistieke processen kan verbeteren! 

Citroenen en limonade: van thuiswerken tot Europabrede logistiek


Transporten als middel tot een doel

Een bekend gezegde luidt: "Als het leven je citroenen geeft, maak je er limonade van". Deze spreuk komt weliswaar uit Amerika, maar werd op een perfecte manier verwezenlijkt door de Zuid-Duitse oprichters van HTR Logistik. In 2007 krijgt Hans-Jürgen Trappe, die kwaliteitscontroles uitvoert voor een bekende autofabrikant, de kans om voor zichzelf aan de slag te gaan. Hij wil zich toeleggen op het gebruik van elektronica in schakelkasten en deze thuis assembleren. Voor het thuiswerken moeten echter ook vaak afzonderlijke onderdelen, zoals metalen behuizingen en elektronica, naar de woning worden gebracht op europallets. Daarom wordt een geschikte voertuig aangeschaft. Ook Trappes vrouw is rechtstreeks betrokken. Of het nu gaat om facturen schrijven of even met de bus op en neer, in elke situatie steekt ze een helpende hand toe. Ook de twee zonen ondersteunen hun ouders, eerst alleen na hun werk en in het weekend. Al snel is bijna het hele dorp betrokken en druk bezig met monteren.
 

Transportdiensten als hoofdactiviteit

Dan komt echter de wereldwijde financiële crisis in 2008, die voor een grote inzinking zorgt en de zaken tot stilstand brengt. Maar de Trappes geven niet op. "We hadden al een bestelbus, dus die wilden we blijven gebruiken. Als eerste hebben we bij mijn oude werkgever geïnformeerd naar transportopdrachten en daarna bij andere bedrijven in onze regio. Door die aanpak kwam er telkens van her en der een pallet bij", licht de disponent toe. De omliggende bedrijven, producenten en handelaren geven de ene na de andere opdracht. Doordat het klantenbestand door de jaren heen blijft groeien, neemt ook het aantal transportdiensten steeds verder toe. Het bedrijf slaagt erin de crisis te overleven en komt in de jaren daarna tot bloei. Op een gegeven moment kan vader Trappe het aantal telefoontjes niet meer aan. Wanneer duidelijk wordt dat hij dit alles niet meer alleen kan managen, komt de oudste zoon, Martin Trappe, fulltime in het bedrijf werken en neemt de planning voor zijn rekening. Het bedrijf is onder andere actief als toeleverancier voor grote autofabrikanten en transporteert daarnaast steigers en bekistingen naar bouwplaatsen in heel Europa. Martin Trappe stelt dat de huidige crises ook nu weer tot inzinkingen leiden: "Voor het begin van de oorlog in Oekraïne hadden we veel just-in-time opdrachten. Daarna werd dat minder. Productiewerk kwam stil te liggen, bijvoorbeeld omdat in Oekraïne gefabriceerde kabels niet langer beschikbaar waren." Desondanks lukt het om ook deze situatie goed op te vangen, want dankzij TIMOCOM vindt het bedrijf ook andere opdrachtgevers. Deze positieve ondernemerszin komt ook tot uiting in de conclusie van Martin Trappe: "van stilzitten wordt niemand beter, je moet opstaan en iets doen."

Lege ritten als kans: Bedrijfsuitbreiding dankzij TIMOCOM

"We hadden weer eens zo’n typische overnight opdracht: 1000 kilometer naar Hongarije. Maar alleen de heenweg", vertelt Martin Trappe. Zoals zo vaak. "Wagens die leeg terugkomen, zijn de nekslag voor je bedrijf", vult de disponent aan. De zogeheten one-way ritten of lege ritten zijn niet alleen financieel gezien frustrerend, maar ook een verspilling van middelen. De Trappes doen dan ook navraag en gaan digitale platforms uitproberen, waar geschikte retourladingen te vinden zijn. Na verloop van tijd worden echter ook deze platforms 'te klein'. Omdat het aanbod op dergelijke platforms te beperkt is voor de groeiende behoeften, kiest HTR Logistik na aanbevelingen door branchecollega’s voor TIMOCOM. De maandelijkse flatrate is hier weliswaar hoger dan op de kleinere platforms, maar dit heeft wel degelijk zijn vruchten afgeworpen.

This is an embedded image

"Het is ongelofelijk hoe snel je bij TIMOCOM geschikte vrachtaanbiedingen en transportpartners kunt vinden. We waren echt aangenaam verrast", vertelt disponent Martin Trappe van HTR Logistik. 

Meer dan 53.000 bedrijven vertrouwen al op ons! Ontdek nu uw mogelijkheden op de TIMOCOM marktplaats:


Ervaring en gezond verstand: tips voor gebruik van vrachtbeurzen

Bij TIMOCOM vindt het transportbedrijf niet alleen opdrachten in heel Europa, maar ook transportpartners. De bedrijfsactiviteiten kunnen dankzij het grote netwerk continu worden uitgebreid. Aan de andere kant komen er echter vaak overbodige e-mails binnen van logistieke dienstverleners. En dit ondanks het feit dat de door HTR Logistik geplaatste aanbiedingen zo gedetailleerd mogelijk worden omschreven.

 "Veel potentiële opdrachtnemers vragen of de aanbieding die ik zojuist heb geplaatst nog actueel is. "Of ze vragen of het om vaste tijden gaat, hoewel we duidelijk hebben vermeld dat het een vracht met vaste tijdstippen betreft", legt Martin Trappe uit. Dat is vaak frustrerend en tijdrovend. Bovendien worden er te veel communicatiekanalen gebruikt, wat tot onoverzichtelijke situaties kan leiden. Om betere samenwerking op de vrachtbeurs te stimuleren, deelt de disponent zijn beste tips vanuit het perspectief van de opdrachtgever:

Tips van expediteur Trappe voor betere samenwerking op vrachtbeurzen

  1. Lees aanbiedingen helemaal door. Dit bespaart tijd en stress. De antwoorden op de meeste vragen van andere gebruikers staan al in de aanbieding, bijvoorbeeld informatie over vaste tijdstippen, tonnages, enzovoort.
     
  2. Voorkom een stortvloed aan e-mails en werk gestructureerder.
    Martin Trappe gebruikt de functie Prijsvoorstellen voor zijn aanbiedingen, omdat e-mails verloren kunnen gaan. Zo kan hij alle processen rond de vrachtaanbieding centraal op de digitale marktplaats bekijken.
  3. Beheer opdrachten binnen TIMOCOM. Dit zorgt voor meer overzicht en efficiëntie.
    De opdrachtgever kan de transportopdracht rechtstreeks via TIMOCOM aanmaken en naar de dienstverlener verzenden. Deze ontvangt daarna een melding via het belpictogram of per e-mail (indien vooraf ingesteld). Wanneer de dienstverlener op 'Aannemen' klikt, is de transportopdracht rechtsgeldig.

 

Een kwestie van instelling: de oude manier van denken doorbreken als grootste obstakel

"De werkzaamheden van een disponent zijn al stressvol en chaotisch genoeg", vat Martin Trappe samen. Daarom heeft het weinig zin om op onnodige e-mails te reageren en dus nog meer overbodige berichten te sturen – en al helemaal niet als vrachten direct worden toegewezen en automatisch kunnen worden omgezet in een transportopdracht. Digitale afhandeling bespaart tijd, stress en geld. Bovendien zijn alle andere manieren niet meer up-to-date. "Het is belangrijk dat je uit je comfortzone komt en overstapt op digitaal. Dan besef je dat de 'oude' manier van werken eigenlijk behoorlijk omslachtig is." Uiteindelijk komt het erop aan de kansen die zich voordoen, in eigen voordeel om te zetten. Dankzij deze instelling kon HTR Logistik ontstaan en zich tot op de dag van vandaag bewijzen.

Geef ook uw transportbedrijf een digitale impuls met TIMOCOM:


Dit vindt u misschien ook wel interessant:

Hoe TST 12% in omzet groeide met behulp van de TIMOCOM Marktplaats

Olga Polasik-Rüffer

Senior Marketing Communications Manager

Ontvang relevante artikelen, waardevolle trends en exclusieve verslagen van logistiek experts!

 

Nieuwsbrief aanmelden

Pop-up image - Logistic
Logistieke trends en ontwikkelingen ontvangen?

Krijg de laatste logistieke trends en ontwikkelingen direct in uw mailbox. Profiteer daarnaast als eerste van de nieuwste productupdates.

top